De verschillen tussen een mobiel abonnement en een sim only abonnement
Een abonnement afsluiten is momenteel een heel gemakkelijke zaak. Je kiest de provider uit en je sluit binnen een dag of zelfs binnen een half uur een abonnement af. De providers bieden verschillende pakketten aan, dus je moet goed voor jezelf nagaan welke optie het beste is. En dat heeft alles te maken met in welke situatie je je op dat moment bevindt. De eerste keuze die je echter moet maken is de keuze voor een mobiel abonnement of een Sim Only abonnement. Kennis over wat die twee inhouden is dus heel erg belangrijk. Daarom lees je in dit artikel een aantal belangrijke verschillen tussen een mobiel abonnement en een sim only abonnement.
Een Mobiel- en een Sim only Abonnement
Een mobiel-abonnement kan bijvoorbeeld afgesloten worden wanneer financieel niet de ruimte hebt om een geheel nieuwe telefoon aan te schaffen. Wanneer je een dergelijk abonnement afsluit, kun je een keuze maken voor een van de nieuwe modellen die de betreffende provider op dat moment aanbiedt. Daarnaast bevat een mobiel abonnement een vast aantal maandelijkse belminuten en een internetbundel. Bij een Sim only abonnement is dit ook het geval, maar de optie van het kiezen voor een nieuwe telefoon mist hier.
Plus- en minpunten van een Sim only abonnement
Een pluspunt van een Sim only is het aflossingsbedrag per maand; die ligt relatief aan de lage kant. Daarnaast is de keuze een stuk groter wanneer je een nieuwe telefoon aan wil schaffen, je kunt namelijk ook kiezen voor een telefoon die niet in het assortiment van je nieuwe provider te vinden is. Een belangrijk minpunt ten opzichte van een mobiel abonnement is het feit dat je bij een sim only abonnement voor het browsen op een 4G netwerk extra moet betalen. Ook het tarief voor het bellen buiten de balbundel kan enorm zijn.
Pluspunten en minpunten van een mobiel abonnement
Een mobiel abonnement heeft zeker een aantal belangrijke pluspunten. Zo kun je voor een relatief laag bedrag al beschikken over een gloednieuw toestel. Daarnaast heb je de mogelijkheid om te switchen naar een nieuw model wanneer die beschikbaar is. Een belangrijk minpunt van een mobiel abonnement is dat deze wordt geregistreerd als lening. Je gaat dus in principe een persoonlijke lening aan wanneer je een mobiel-abonnement afsluit. Deze lening wordt opgenomen is je persoonlijke BKR rapport, die bijhoudt wat de status is wat betreft je persoonlijke leningen voor als je in de toekomst een nieuwe lening af zou willen sluiten bij een bank. Kun je een maand niet aflossen dan zal dit ongunstig uitpakken voor een eventueel nieuw af te sluiten persoonlijke lening in de toekomst.
Waar kies je voor?
Voor welke abonnementsvorm jij kiest, is natuurlijk helemaal aan jou. Belangrijk advies is wel om de voor- en nadelen rustig naast elkaar neer te leggen alvorens je een definitieve beslissing maakt. Neem je tijd en overhaast niets, de kans op de meest slimme beslissing voor jouw persoonlijk situatie is dan het grootst.
*Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Overstappen.nl
Image: Overstappen.nl
Meer tech artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS techrubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!