Een auto die kan vliegen: de Pal-V One
Al ruim honderd jaar kennen we de auto in zijn huidige vorm. Er is natuurlijk op het gebied van aerodynamica, comfort en motortechniek in de loop van de jaren wel veel verbeterd, maar de basisprincipes zijn nog steeds dezelfde. Er wordt al lang gedroomd over een auto die ook kan vliegen, stel je voor: van huis vertrekken en rijdend en vliegend elke bestemming bereiken zonder files.
Droom wordt werkelijkheid
Die droom wordt nu werkelijkheid! Het Nederlandse bedrijf PAL-V Europe NV in Raamsdonksveer heeft in samenwerking met specialisten uit de auto- en luchtvaartindustrie en 3 Ministeries de PAL-V One ontwikkeld. De PAL-V One is een tweepersoons driewieler met propeller en opklapbare rotorbladen.
De PAL-V kan tot 500 kilometer ver vliegen. Rijdend heeft hij een bereik van ongeveer 1200 kilometer. De maximumsnelheid is zowel ter land als in de lucht 180 kilometer per uur.
Op de weg rijdt de PAL-V als een sportauto. Er is geen nieuwe infrastructuur nodig voor de PAL-V, omdat de bestaande wegen en luchthavens gebruikt kunnen worden. De PAL-V kan vrijwel overal opstijgen en landen. Voor opstijgen is een baantje van ongeveer 165 meter genoeg. Dat kan een verharde baan of een grasbaan zijn. Op de weg rijdt de PAL-V op benzine als een gewone auto en binnen 10 minuten is hij geschikt om te vliegen.
Hoe werkt het?
Net als een helikopter gebruikt de PAL-V een rotorsysteem (de grote wieken) om omhoog te komen en wordt de lucht naar beneden geduwd. Maar terwijl bij een helikopter de rotor door een motor wordt aangedreven, wordt bij de PAL-V de rotor zonder motor aangedreven door het veranderen van de hoek van de luchtstroom als het omhoog en naar achteren langs het rotorblad gaat. Vergelijk het met de manier waarop de vleugel van een zweefvliegtuig werkt. De propeller achter de cabine van de PAL-V wordt wel door een motor aangedreven. Deze propeller zorgt voor de voorwaartse kracht. De PAL-V gebruikt hiermee om te vliegen dezelfde techniek als een gyrocopter.
Op de weg neemt de PAL-V bochten als een motor , dankzij het unieke gepatenteerde kantel systeem van de cabine. Rijdend accelereert hij als een sportauto.
Gemakkelijk te besturen
Hij is gemakkelijk te besturen, om ermee te mogen rijden heb je een autorijbewijs nodig en om er in te vliegen een vliegbrevet. Een brevet haal je met 20 tot 30 uur training op een autogyroschool, zoals er bijvoorbeeld een op vliegveld Lelystad gevestigd is.
En veilig
De PAL-V blijft ook in de lucht als de motor uitvalt. De wieken blijven dan namelijk gewoon draaien en hiermee kun je rustig naar beneden komen. Je kunt hem ook niet zoals een vliegtuig overtrekken.
Bestellen maar?
Hij is nu nog niet te koop, maar wel in 2014. Voor de early-adopters: let wel even op het prijskaartje, die zal naar verwachting beginnen bij 200.000 euro….De overige geïnteresseerden moeten zich maar troosten met de gedachte dat zoals altijd de prijs snel zal dalen als er meer concurrentie ontstaat en massaproductie op gang komt.
Wil je meer weten en bekijken, ga dan naar deze website.