Een fiets voor (bijna) niets
Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal geen goed idee om eropin te gaan. De kans dat er een addertje onder het gras zit, of er zich onder dat gras zelfs een complete adderfamilie verstopt heeft, is tenslotte levensgroot. Het aanbod om gratis, of voor hooguit een paar euro per maand een gloednieuwe (elektrische) te bezitten, klinkt dan ook te mooi om waar te zijn. Maar wees gerust: in dit geval is er in de verste verte geen addertje te bekennen.
Een goedkope fiets: meestal geen goed idee
Stel: je krijgt een fiets aangeboden waarvan je weet dat de aanschafprijs minimaal een paar honderd, maar eerder nog ruim meer dan duizend euro bedraagt, en dat voor een belachelijk laag bedrag. Normaal bedenk je je dan wel twee keer voor je gebruik maakt van een dergelijk aanbod. Dit kan geen zuivere koffie zijn; de fiets is vast niet legaal iemands eigendom geworden, of het is niet echt een dure fiets, maar een goedkope Chinese kopie met tal van gebreken. Dan kun je maar beter even blijven sparen, en zo zeker weten dat je een goede, betrouwbare fiets kunt kopen.
Als het je werkgever is die je dit aanbod doet, zou je het dan wel vertrouwen? Als je van je baas voor een schijntje per maand, of soms zelfs helemaal gratis, een nieuwe fiets of elektrische fiets krijgt aangeboden, dan wacht je op de ‘maar’ die vast en zeker komen gaat. Maar je moet dan wel verplicht iedere dag op de fiets naar je werk komen. Maar je mag de fiets niet in je vrije tijd gebruiken. Maar je moet dan wel je auto inleveren. Dat soort dingen. Dat die ‘maar’ niet komt, en je écht voor (bijna) niks op een nieuwe fiets kan rondrijden, dat kan toch niet kloppen?
Een nieuw fietsplan
Toch wel. In het fietsplan staat namelijk precies vastgelegd hoe het gebruik van de fiets verder gestimuleerd kan worden: door een leaseregeling die vrijwel exact hetzelfde is als voor een auto. De bijtelling bij een fiets of e-bike bedraagt 7%, dat neerkomt op slechts een paar euro per maand die worden ingehouden via de salarisstrook. Er zijn zelfs werkgevers die deze paar euro in de maand op zich nemen, zodat je helemaal gratis rijdt.
Mocht je daarnaast een leaseauto hebben, dan kun je deze gewoon behouden. En nee, je bent ook niet verplicht om nu iedere dag de fiets te pakken naar je werk, al wordt dat met dit plan natuurlijk wel aantrekkelijk. En ja, je mag die fiets natuurlijk ook gewoon in je vrije tijd gebruiken.
Zit er dan helemaal geen addertje onder het gras? Een heel kleintje misschien. Net als met een leaseauto, geldt dat je werkgever (en in de meeste gevallen de leasemaatschappij) eigenaar blijft van de fiets. Dat betekent dat je hem wanneer je uit dienst gaat, weer in moet leveren.
Meer lifestylenieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS lifestylerubriek!
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Stella.
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!