Ferrari 12Cilindri
Dit is de opvolger van de Ferrari 812 Superfast! Geïnspireerd op de legendarische Grand Tourers uit de jaren 1950 en ’60 en voorzien van de iconische atmosferische V12-motor, nu 830 pk sterk. Geen elektrische aandrijving dus, de meeste kopers van het topsegment willen immers gewoon een verbrandingsmotor. Nou ja, noem het maar een gewone brandstofmotor…deze twaalfcilinder zonder turbo’s is zondermeer de top in dit segment. De Ferrari 12Cilindri is een tweezitter en is ook als open Spider te bestellen.
Ferrari heeft al z’n kunde, ook die van z’n Formule 1 afdeling, in de 12Cilindri gestopt. Hiermee is de auto de top op het gebied van prestaties, comfort en design. Uiteraard koop je een Ferrari in de eerste plaats om z’n motor en dat is voor de liefhebbers eentje met 12 cilinders. Al in 1947 had de allereerste Ferrari er eentje onder de motorkap. De Ferrari 12Cilindri werd afgelopen week onthuld ter ere van de 70e verjaardag van Ferrari’s komst op de Amerikaanse markt.
De buitenkant
Het design van de Ferrari 12Cilindri wijkt duidelijk af van de uitgaande 812 Superfast. Gebleven is de uitstraling van sportiviteit en klasse, maar nu met een eenvoudig en harmonieus lijnenspel. Ferrari heeft met het design geprobeerd om meer invloeden van oudere Ferrari’s aan te brengen, zoals bijvoorbeeld die van de 365 GTB/4 (de Daytona). Wat ons betreft is het design van de Ferrari 12Cilindri bijzonder geslaagd!
De Ferrari 12Cilindri is ook leverbaar als coupé (Spider). Deze heeft een stalen klapdak die bij het openen soepel wegklapt onder de achterklep. Volgens Ferrari is de aerodynamica zo goed dat je met het dak open en bij een snelheid van 200 km/h gewoon nog een gesprek moet kunnen voeren.
Opvallend is dat in plaats van een achterspoiler de Ferrari 12Cilindri twee actieve kleppen heeft die geïntegreerd zijn in de achterruit.
De binnenkant
De interieurstijl is geïnspireerd op de architectuur met dubbele cockpit, vergelijkbaar met die in de Ferrari Roma, Roma Spider en de Ferrari Purosangue. Alles is gericht op comfort voor bestuurder en passagier, ook tijdens lange ritten. Er zijn 3 schermen te bekijken: een 15,6 inch metend digitaal instrumentarium, een 10,25 inch groot infotainmentscherm en speciaal voor de passagier een 8,8-inch display. Er is veel gebruik gemaakt van duurzame materialen zoals Alcantara© met 65% gerecycled polyester.
Standaard zijn de op Android Auto® gebaseerde mobiele connectiviteitssystemen. Optioneel is een high-end audiosysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met Burmester®, 1.600 W uit 15 luidsprekers, wat zorgt voor 360-graden luisterbeleving.
De motor
De 6,5 liter F140HD-motor van de Ferrari 12Cilindri is de nieuwste doorontwikkeling van de iconische V12, de basis van de Ferrari legende. De motor levert een angstwekkende 830 pk en een indrukwekkende vermogenscurve zorgt ervoor dat 80% van het totale koppel al beschikbaar is bij slechts 2.500 tpm. Het gaspedaal intrappen zorgt dan voor een enorme snelheidsexplosie en het gevoel dat er geen grens aan de snelheid is. De snelheid komt met het iconische, jankende, geluid van een atmosferische Ferrari. De Ferrari 12Cilindri heeft een topsnelheid van meer dan 340 km/h. De motor duwt het 1.560 kilo wegende raspaardje in slechts 2,9 seconden van stilstand naar de 100 km/h en dan vijf seconden later rijd je al 200 km/h. Schakelen gaat met een achttraps automaat met dubbele koppeling.
Prijzen heeft Ferrari nog niet bekend gemaakt. Mocht je belangstelling hebben, dan adviseren we je wel om eerst een race-cursus te nemen….
Meer informatie over de Ferrari 12Cilindri vind je hier.