Ferrari 296 GTS
Vorig jaar presenteerde Ferrari een nieuwe tweezitter met middenmotor, de Ferrari 296 GTB en nu is het de beurt aan de open versie, de Ferrari 296 GTS oftewel Gran Turismo Spider. Die GTB hebben we overigens nog niet in levende lijve aangetroffen in Nederland, hij staat ook nog niet in de prijslijsten vermeld. Wel staat uitlevering voor 2022 in de planning. Nu het weer ons op dit moment zo verwent is de komst van de open versie met elektrisch te bedienen klapdak, voor wie het kan betalen, uiterst welkom.
Gebaseerd op het geslaagde lijnenspel van de dichte Ferrari 296 GTB
Ferrari heeft z’n best gedaan om de Ferrari 296 GTS qua uiterlijk zoveel als mogelijk te laten lijken op het zeer geslaagde lijnenspel van de dichte Ferrari 296 GTB. En dat is gelukt! Aanpassingen zitten vooral in de A en B stijlen en de deurdorpels. De verstevigingen kosten de GTS wel de nodige kilootjes in gewicht (100), maar dat heeft voor de prestaties nauwelijks effect. De geweldige motor achter de beide stoelen is dezelfde als die in de 296 GTB: een 2.992 cc grote zescilinder met dubbele turbo, aangevuld met een167 pk sterke elektromotor, in totaal een systeemvermogen van 830 pk. En dat heeft gevolgen, want voor dat je het in de gaten hebt sprint je in 2,9 seconden van 0 naar 100 km/h en dan door naar z’n topsnelheid van 330 km/h.
De buitenkant
Je ziet aan de buitenkant van de Ferrari 296 GTS af dat er veel aandacht is besteed aan de aerodynamica. Aan de achterkant is een actieve spoiler geïntegreerd in de bumper voor extra downforce. De spoiler beslaat alle ruimte tussen de achterlichten. Het design van de achterkant is wel uniek te noemen binnen de Ferrari modellenreeks.
Opvallend is ook de voorruit die zich als het ware om de zijruiten heen wikkelt waardoor het lijkt alsof het één geheel is.
De Ferrari 296 GTS is 4,61 meter lang en dat is vrij compact voor een Ferrari, maar ruim genoeg voor twee inzittenden. Het wagengewicht ligt met 1.570 kilo zo’n 100 kilo zwaarder dan de 1.470 kilo van de GTB, vooral veroorzaakt door de zwaardere dakconstructie en versterkingen van de carrosserie. Wil je de buitenkant nog wat specialer maken, dan biedt Ferrari het Assetto Fiorano pakket aan. Je krijgt dan speciaal op circuitgebruik afgestelde schokdempers, speciale striping en wat aerodynamische aanpassingen voor meer neerwaartse druk.
De binnenkant
In de cockpit van de 296 GTS valt de minimalistische uitstraling op. Er zijn nauwelijks fysieke knoppen te zien, als de motor uit is, worden de instrumenten aan boord zwart. Druk op de ‘Start Engine’ knop en dan komt de digitale interface tot leven. Het grootste gedeelte van het boordinstrumentarium is geclusterd binnen het display voor de neus van de berijder. Er is aan de passagierskant een scherm gemonteerd met de belangrijkste rij-informatie, waardoor een “bijrijderservaring” is gecreëerd.
De aandrijving
De speciaal voor de 296 GTB ontwikkelde V6-motor motor zit ook in de GTS. Aangevuld met de elektromotor heeft de Ferrari 296 GTS een fenomenale power van 830 pk aan boord. De 7,45 kWh accu heeft genoeg energie om in volgeladen toestand een 100% elektrische actieradius van 25 kilometer op te leveren. Schakelen gaat net zoals in de dichte variant met een achttraps automaat met dubbele koppeling. Ferrari heeft veel aandacht besteed aan het uitlaatgeluid van de 296 GTS met als resultaat een innovatieve, opwindende en unieke sound. Het geluid van de krachtige turbo’s en de hoogfrequentie noten van de V6 motor wordt harmonieus gecombineerd.
Prijzen voor de Ferrari 296 GTS zijn nog niet bekend gemaakt.
Kijk voor meer informatie op de website van Ferrari