Ferrari 488 Pista

Ferrari 488 Pista

De krachtigste V8 die Ferrari ooit heeft gebouwd zit in de nieuwe Ferrari 488 Pista. Dat betekent 720 pk uit een 3.9 liter biturbo-V8 motor en max 8.000 toeren per minuut. Garantie dus voor een opzwepend motorgeluid voor een sprint van in 2,85 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid ligt boven de 340 km/h.

De motor is afgeleid van het raceblok in de Ferrari 488 Challenge, een raceauto die meedoet aan het FIA World Endurance Championship. Ten opzichte van de “standaard” Ferrari 488 GTB is de motor 50 pk sterker, het gewicht is 10% lager en er zit een nieuwe versnellingsbak in. 

Kortom; dit is een supercar met de focus op snelheid, waarop de concurrentie zoals de Lamborghini Huracán Performante en de McLaren 720S hun tanden stuk zullen bijten. Overigens is de 488 Pista niet de snelste Ferrari ooit, dat blijft nipt de LaFerrari.

Van buiten

Uiterlijk is er natuurlijk verwantschap met de 488 GTB, maar Ferrari heeft met de 488 Pista wat aerodynamische trucjes uitgehaald. Er zit een actieve achterspoiler op, voor is een S-duct zoals in de F-1 gemonteerd (de luchtstroom wordt aan de onderzijde van de neus opgevangen, om er vervolgens uit een gat bovenop de neus weer uit te komen). Verder is er flink aan gewichtsbeperking gewerkt. De auto weegt nog maar 1.280 kilo door het veelvuldig gebruikmaken van koolstof onderdelen. De 488 Pista staat op 20-inch wielen met Michelin Sport Cup 2-banden. Het karkas van deze banden is ook van koolstofvezel, dit levert een gewichtsbesparing van 40 procent ten opzichte van de reguliere exemplaren. 

Van binnen

Ook in het interieur (dashboard, middentunnel) is veel koolstofvezel verwerkt. Alleen het hoognodige aan instrumenten, hendels en knoppen is gemonteerd. Dus bijvoorbeeld iets zoals een dashboardkastje tref je niet aan. 

De motor

Het motorblok is ondanks z’n betere prestaties zo’n 10% lichter dan die van de 488 GTB. De nieuwe versnellingsbak heeft korte bakverhoudingen en de stuurinrichting is extreem kort afgesteld. Alles om je het gevoel te geven dat je in een racewagen rijdt. Het machtige gehuil van de motor helpt daar natuurlijk ook bij.

Ferrari introduceert in de Ferrari 488 Pista voor het eerst in de auto-industrie dat de remdruk per remklauw digitaal wordt aangepast. Het systeem noemen ze FDE (Ferrari Dynamic Enhancer). 

De productie van de 488 Pista is al gaande, een limiet aan het aantal te produceren exemplaren is er niet, dus elke liefhebber met voldoende liquide middelen kan er eentje bestellen. 

Klaar voor een hels ritje? Bekijk dan even de video hierboven…

 

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!

BewarenBewaren