Ferrari 812 Competizione
De Ferrari 812 geraakt aan het eind van z’n levenscyclus, tijd dus om nog éénmaal te vlammen met een ultieme Ferrari 812, genaamd Competizione. De supercar kan ook geleverd worden als 812 Competizione A, die A staat dan voor “aparta”, oftewel open met een targadakje. De Ferrari 812 Competizione komt in gelimiteerde aantallen op de markt. Nou ja, markt? Ferrari is één van die weinige leveranciers die risicoloos kan produceren: ook nu weer, alle 999 te bouwen exemplaren van de 812 Competizione én de 599 te produceren 812 Competizione A zijn al verkocht.
Maakt niet uit welk prijskaartje eraan hangt, ze worden toegewezen door Ferrari aan verzamelaars en rijke vaste klanten. Natuurlijk is Ferrari die weelde niet komen aanwaaien, we hebben het wel over 70 jaar ervaring, constante ontwikkeling en productie van topklasse sportwagens.
De spectaculairste uitvoering van de Ferrari 812
De naam Competizione geeft al de richting aan die Ferrari heeft gekozen voor de spectaculairste uitvoering van de 812. Prestaties dus. Hiervoor is de V12 motor (zonder turbo’s) nog even wat sterker gemaakt. 830 pk nu in plaats van de 800 voor de reguliere 812. Samen met nog een aantal aanpassingen is de Ferrari motor nu in staat om 9.500 tpm te maken, het hoogste toerental van een straatlegale Ferrari. In 2,85 seconden kan de 812 Competizione van 0 naar 100 km/h sprinten en z’n topsnelheid bedraagt ruim 340 km/h. Ongetwijfeld is dit de laatste Ferrari 6,5-liter V12 motor die zonder elektro-ondersteuning gebouwd wordt. In 2025 komt de eerste Ferrari op de markt met 100% elektrische aandrijving.
De buitenkant
Ook aan de buitenkant is te zien dat Ferrari er flink aan gesleuteld heeft om de auto aerodynamischer te maken voor hogere prestaties. De luchtinlaten in de neus zijn geoptimaliseerd voor een betere afkoeling van de motor. Dwars over de motorkap dekt een koolstofvezel paneel een paar ventilatieopeningen af. We zien een imposante achterspoiler die door de achterlichtunits lijkt te lopen. Een gigantische diffuser onderaan de achterkant wordt aan beide zijden vergezeld door een rechthoekige uitlaatpijp. Een achterruit lijkt te ontbreken, we zien brede aluminium lamellen. De 812 Competizione A vinden wij eigenlijk een nog wat aantrekkelijker uiterlijk hebben dan de gesloten 812 Competizione.
Het koetswerk is voornamelijk vervaardigd van koolstofvezel voor een lager gewicht. De Competizione weegt 1.487 kilo en dat is 38 kg minder dan de basis 812.
Van binnen
Het interieur lijkt sterk op die van de 812 Superfast. Wel heeft de 812 Competizione nieuwe, lichtgewicht deurpanelen om het gewicht te drukken. Goedgevormde stoelen zorgen voor extra comfort en veiligheid tijdens het wat ruwere bochtenwerk.
De motor
De 812 Competizione en 812 Competizione A hebben de ultieme V12 motor aan boord. Alleen Ferrari en Lamborghini kunnen zo’n motor bouwen. De basis vormt de motor die in de 812 Superfast ligt. Door de aanpassingen zijn de prestatiegrenzen weer wat opgerekt. De Competizione heeft onafhankelijke besturing op alle vier de wielen, waardoor er nog scherper gestuurd kan worden bij spannende situaties. Het gerenommeerde Ferrari Side Slip Control voertuigdynamicasysteem is nu ge-upgraded naar versie 7.0. De motor is gekoppeld aan een verbeterde zeventraps automaat met dubbele koppeling, waardoor de schakeling 5% sneller kan dan in de andere 812 versies.
Prijs Ferrari 812 Competizione
Voor wat het waard is; Ferrari heeft €499.000 gevraagd voor de gesloten 812 Competizione en €570.000 voor de open 812 Competizione A. De gelukkige kopers kunnen hun Competizione in de loop van 2022 op hun oprit of in de garagebox verwachten.