Ferrari GTC4Lusso: Ferrari’s snelste vierzitter ooit!
Ferrari heeft de FF, z’n model met de meeste dienstjaren, vervangen door de nieuwe Ferrari GTC4Lusso. Door die naamswijziging lijkt het alsof we met een compleet andere auto te maken krijgen, maar dat is niet zo. Er is wel het een en ander veranderd, maar de contouren van de FF zijn nog duidelijk te herkennen. Onderhuids is meer gewijzigd dan aan de buitenkant.
Meesturende achterwielen
De GTC4Lusso is de eerste vierzitter van Ferrari met meesturende achterwielen en dat ga je vooral in de rijdynamiek en wendbaarheid merken. Het is ook Ferrari’s snelste vierzitter ooit.
Zo simpel de naam FF (=Ferrari Four) was, zo gezocht is de naam GTC4Lusso. Waarschijnlijk is die gekozen met het oog op het verleden: ooit waren er de 330 GTC en 250 GT Berlinetta Lusso. En het cijfer 4 zal wel op het aantal zitplaatsen duiden.
De Ferrari FF was het meest praktische model van Ferrari: een snelle sportwagen, maar toch met 4 zitplaatsen. Geschikt voor elk dagelijks gebruik. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde koper 30 procent meer kilometers maakt in een FF dan kopers van de andere Ferrari modellen in hun bolide. Bovendien zijn de FF kopers een stuk jonger (de kinderen gaan ook mee) dan die van de andere modellen. De GTC4Lusso zal deze lijn doortrekken.
De Ferrari GTC4Lusso is het nieuwe Italiaanse pareltje. Hoewel Italiaans? Niet veel mensen weten dat Ferrari NV een Nederlandse NV is onder Nederlands recht met als officiële vestigingsplaats Amsterdam en dat de aandelen van het bedrijf worden verhandeld op de NYSE in New York. Maar oke, de fabriek staat in Maranello, Italië en dat is wat telt.
De buitenkant
De GTC4Lusso heeft de Shooting Brake designlijnen van de FF, toch zijn flink wat veranderingen doorgevoerd. Aan de voorkant is een bredere en grotere grille geplaatst, de deurpanelen, luchtinlaten en lijn van de achterste zijruiten zijn gewijzigd en aan de achterkant zijn er nu dubbele, ronde, lichtunits. Door een iets lagere daklijn oogt het design nog sportiever dan het al was. De luchtweerstand werd ook aangepakt door plaatsing van een dakspoiler en een triple fence-diffusor aan de achterkant. Grote 20 inch wielen met bandenformaat 245/35 voor en 295/35 achter maken het plaatje helemaal af.
De binnenkant
Het interieur van de GTC4Lusso is ten opzichte van de FF compleet vernieuwd. Je hebt nu een Dual Cockpit tot je beschikking. Dit houdt in dat zowel de berijder als de passagier voorin met een eigen (kleur)display de rijsensatie van de sportwagen kunnen beleven. Boven de middenconsole is een 10,25 inch groot display gemonteerd met aanraakscherm. Het uitgebreide navigatie en infotainmentsysteem is nieuw ontwikkeld. Ook het mooie, kleinere, stuurwiel is nieuw. In die prachtige lederen zetels kun je uren achtereen comfortabel zitten.
De middentunnel is doorgetrokken naar de achterzitplaatsen, zodat de luxueuze ambiance ook achterin voelbaar is. Natuurlijk zijn ook in deze Ferrari alleen de beste materialen gebruikt en is de afwerking helemaal top.
De Motor
Een Ferrari koop je om de sensatie te beleven van gecontroleerde krachtexplosies van de brute motor. Dat geldt zeker voor die in de GTC4Lusso. Geen gedoe met turbo’s, maar “straight” genot van een atmosferische 6.3 liter 12-cilindermotor met nu 690 pk, 30 pk meer dan in de FF. En dat is te merken in de sprints: van 0-100 km/h in 3,4 seconden, 0,3 seconden sneller dan de FF. De topsnelheid is 335 km/h.
De motor is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, waarbij de trekkracht de voor-en achterwielen aandrijven. Nieuw is dat de achterwielen meesturen in bochten.
Wij van Lifestyle NWS vinden de Ferrari GTC4Lusso de meest aantrekkelijke Ferrari van dit moment…wat vinden jullie?
Check de beelden!
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!