Ferrari Monza SP2

Ferrari Monza SP2 uitgeroepen tot Mooiste Supercar 2018

De internationale vakjury van het Festival Automobile International Paris 2019 heeft de Ferrari Monza SP2 uitgeroepen tot de “mooiste supercar van 2018”. Het is niet direct onze eerste keus, maar toch is er veel voor te zeggen om hem die prestigieuze prijs toe te kennen.

Een bijzondere vormgeving die Ferrari Monza SP2, kun je wel zeggen. Het is een speedster op basis van de Ferrari 812 Superfast, gemaakt als een soort ode aan de legendarische race-auto’s die Ferrari in de jaren vijftig voor de Formule 1 bouwde. De Monza SP2 is echter een straatversie, maar toch met de sensatie van het rijden in een Formule 1 racewagen. Er zit de sterkste motor ooit in van Ferrari, een 810 pk sterke, 6,5-liter V12. De motor maakt het mogelijk om, in combinatie met het aerodynamische design en het vele gebruik van koolstof, in 2,9 seconden naar de 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van boven de 300 km/h te bereiken.

Icona

Onder de noemer ‘Icona’ gaat Ferrari exclusieve gelimiteerde edities bouwen van supercars die afgeleid zijn van iconische Ferrari modellen uit het verleden. De doelgroep bestaat uit reeds bestaande Ferrari bezitters en rijke autoverzamelaars. Succes verzekerd dus. De Ferrari Monza SP is de eerste van de serie. De Monza komt in 2 uitvoeringen, als éénzitter (SP1) en als twee-zitter (SP2).  

Buitenkant

De Monza SP2 is een speedster, waarbij alles om de bestuurder draait. Er is wel plek voor een bijrijder, maar die zit dan wel in een apart kuipje. Geen enkel probleem zou je denken, want praten tijden de rit is toch niet mogelijk en het gaat natuurlijk om de sensatie van het rijden alsof je in een Formule 1 auto zit. De Monza SP2 meet 4,66 meter in de lengte, is 2 meter breed en is maar 1,16 meter hoog en weegt 1.520 kg. Er zit geen voorruit in, dus de helm op is een must voor de veiligheid en de rijwind. Nou wat dat laatste betreft komt Ferrari met een gepatenteerde nouveauté; het virtuele windscherm.

Virtueel windscherm

Om te voorkomen dat de bestuurder op hoge snelheid en bij gebrek aan een voorruit veel last van de rijwind heeft is er een soort schermpje voor de bestuurder geplaatst waardoor de rijwind in twee delen wordt gescheiden. Een deel van de wind wordt onder het schermpje doorgeleid en vervolgens rechtomhoog afgevoerd. Het andere deel van de rijwind wordt over het schermpje heengeleid. Door de vorm van de bovenrand van het schermpje en de omhoog afgevoerde rijwind ontstaat in de cabine van de bestuurder een soort van windstilte.  

Binnenkant

De kuipstoelen zijn van koolstofvezel, geheel met leer bekleed. Samen met de andere met leer beklede delen zorgt het voor een exclusieve uitstraling. De grootste sensatiebeleving krijgt je natuurlijk door de hoge snelheden met bijbehorend motorgeluid en dat in de openlucht met een schijnbaar afwezige voorruit. Genieten, kijk maar naar de video’s!


Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!