Ferrari Purosangue
Ferrari komt met een splinternieuwe vierzitter op de markt. Al vanaf de start van het bedrijf, 75 jaar geleden, werden 2+2- auto’s gemaakt met twee voorstoelen en twee kleinere zitplaatsen achterin, maar nu is er dus een echte vierzitter. Concurrerende autofabrikanten in het hogere segment zoals Porsche en Lamborghini, hebben al jaren profijt van goedverkopende SUV’s, Ferrari had nog geen hoger model auto in z’n assortiment. Niet dat de Ferrari Purosangue als SUV is te classificeren, Ferrari geeft aan dat we de auto meer als een wat hogere sportwagen moeten beschouwen.
Alleen verkocht aan bestaande klanten
Hoe dan ook, wij vinden het design van de Ferrari Purosangue bijzonder geslaagd. Bovendien wordt de auto aangedreven door die fantastische Ferrari V12 motor, nu 725 pk sterk. Ferrari verwacht een run op deze auto en heeft daarom bepaald dat de Purosangue – Italiaans voor ‘volbloed’ – door dealers voorlopig alleen aan bestaande klanten verkocht mogen worden. In het tweede kwartaal van 2023 komt de auto beschikbaar voor op de weg.
De buitenkant
Je ziet het er aan de buitenkant niet aan af, maar de Purosangue is vrij zwaar met z’n 2.180 kg. Door toepassing van een compleet nieuw onderstel, Active Suspension Technology, heeft de auto toch sportwagenprestaties. Het nieuwe onderstel zorgt ervoor dat er in snelle bochten een minimum aan bodyroll en het rijkarakter dynamisch blijft. Volgens Ferrari is de nieuwe technologie een wereldprimeur. Aan het design van de Purosangue herken je dat het een echte Ferrari is. Ronde vormen waar het kan en scherpe lijnen waar het nodig is. Door de naar achteren opendraaiende achterdeuren is de instap voor de beide passagiers op de stoelen achterin comfortabel gemaakt. Je kunt kiezen voor een Purosangue met aluminium of een glazen dak, aan de buitenzijde is het dak altijd zwart van kleur waardoor de auto laag en lang oogt. Toch meet de auto 1,59 meter in de hoogte en 4,93 meter qua lengte.
De binnenkant
Met de 2 meter breedte die de auto heeft zou je kunnen verwachten dat er vijf zitplaatsen mogelijk zijn. Daar heeft Ferrari bewust niet voor gekozen om toch het sportwagen gevoel voor de inzittenden te bewaren. De cabine heeft een druppelvorm, met een daklijn die relatief snel daalt. Toch is er genoeg hoofdruimte voor de achterpassagiers. De achterste zijdeuren openen elektrisch door een druk op de knop.
Ook het design van het interieur is die van een sportwagen. Het instrumentarium is vooral digitaal en het stuurwiel is vol met knoppen. Op de middentunnel vind je het bekende dubbele H-patroon voor de bediening van de achttrapsautomaat. De passagier voorin heeft ook een groot scherm voor zijn neus. De Purosangue heeft geen navigatiesysteem, maar Apple Carplay biedt uitkomst.
De aandrijving
Uiteindelijk koop je een Ferrari om de motor die er in zit. De kracht van de motor is ongekend en het geluid fabelachtig. De motor levert al 80% van zijn koppel bij zeer lage toeren, zodat je rijplezier hebt onder alle omstandigheden. De 6.5 liter V12 motor is de sterkste krachtbron van Ferrari en drijft de vier wielen aan.
De prijs voor Nederland is nog niet vastgesteld, in Italië vraagt Ferrari €390.000 voor de cross-over.
Kijk voor meer informatie over de Ferrari Purosangue op de website van Ferrari.