Ferrari SF90 XX Stradale en Spider: ongelooflijk snel
Groot Ferrari nieuws van vandaag is dat het merk speciale versies gaat maken van de Ferrari SF90. Het gaat om de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider. De laatste 20 jaar heeft Ferrari wel vaker aangescherpte versies gemaakt onder de noemer Special Series van bestaande modellen, denk bijvoorbeeld aan de 488 Pista en 812 Competizione. Gedurende diezelfde 20 jaar heeft Ferrari ook het XX-programma van extreme auto’s ontwikkeld voor een selecte groep gespecialiseerde klanten/coureurs. De XX auto’s mochten alleen op een circuit rijden en niet op de openbare weg. En nu komt het mooie: de nieuwe Ferrari SF90 XX Stradale en Spider mogen wel op de openbare weg rijden.
Zeer gelimiteerde oplage
En dan nu de downer voor ons: beide supercars komen in een gelimiteerde oplage van respectievelijk 799 en 599 stuks, die (niet)verrassend genoeg allemaal al zijn verkocht aan de gelukhebbers. De SF90 XX Stradale kostte hun € 770.000 en de SF90 XX Spider € 850.000. Let op: beide prijzen zijn nog zonder belastingheffing.
PHEV-lay-out van de Ferrari SF90
Beide uitvoeringen van de Ferrari SF90XX hebben de PHEV-lay-out van de SF90, dus de V8-verbrandingsmotor, geïntegreerd met drie elektromotoren, aan boord. Door een aantal ingrepen is het Ferrari gelukt om het systeemvermogen met 30 pk te verhogen tot een angstaanjagende 1.030 pk. Goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 2,3 seconden (0,2 seconden sneller dan de Ferrari SF90) en een topsnelheid van 320 km/h. Doelstelling bij de ontwikkeling van de SF90 XX uitvoeringen was om de meest krachtige Ferrari-straatauto ooit te produceren.
De buitenkant
Ferrari heeft gesleuteld aan de aerodynamica, koeling van de motoren en elektrische componenten om de Ferrari SF90 Stradale nog sneller te maken voor de XX uitvoeringen. Aan de voorkant is er nu een grotere frontsplitter, en een grotere, bredere, voordiffusor die voor meer downforce zorgt. Ook de introductie van de lamellen op de voorste wielkasten zorgt voor meer downforce. Verder vallen de geaccentueerde lucht in-en uitvoer openingen rondom op. Aan de achterkant valt natuurlijk de gigantische achtervleugel op. Dit is trouwens voor het eerst op een straatlegale Ferrari sinds de F50 uit 1995.
De SF90 XX Spider heeft dezelfde geavanceerde aerodynamica als de SF90 XX Stradale, maar wel met een speciaal ontwikkelde luchtstroom rondom de cockpit, voor een maximaal comfort voor de inzittenden met de kap neer. Het aluminium klapdak opent en sluit in 14 seconden.
De binnenkant
In het interieur van de XX uitvoeringen is ten opzichte van de Ferrari SF90 Stradale niet zo veel veranderd. We zien een zeer sober geheel, met zo goed als geen fysieke knoppen. Rust in de cockpit, rust in je hoofd tijdens het rijden. De bekleding van deurpanelen, tunnel en matten is karig te noemen in verband met gewichtsbesparing. Met de keuzeschakelaar op het stuur kun je de aandrijving helemaal naar je hand zetten. Van verbrandingsmotor naar volledig elektrisch of een hybride tussenvorm. Nieuw is de mogelijkheid voor een korte extra boost-functie voor sneller optrekken na een bocht bijvoorbeeld.
De aandrijving
Ja, die aandrijving van de SF90 XX Stradale en Spider is dus bijzonder spectaculair. Net als de SF90 heeft de SF90 XX Stradale drie elektromotoren, één tussen de ICE en de versnellingsbak en twee op de vooras. De elektromotoren krijgen hun kracht via een lithium-ionbatterij. De SF90 XX uitvoeringen kunnen 25 km rijden in volledig elektrische modus.
Bijzonder veel aandacht heeft Ferrari ook besteed aan het geluid van de SF90 XX uitvoeringen. De soundtrack werd opnieuw ontworpen om nog meer te genieten van dat heerlijke motorgeluid van de 4.0 liter twin turbo Ferrari V-8.
Meer informatie over de Ferrari SF90 XX Stradale en SF90 XX Spider vind je hier.