FIA Formule E-racing
Elektrische auto’s hebben de toekomst, er is geen autofabrikant die niet bezig is met de ontwikkeling van elektrische of hybride auto’s. Maar hoe zit het dan met de ontwikkeling van elektrische Formule 1 auto’s? Daar gaat dit bericht over!
Wat velen nog niet weten is dat onder de vlag van de FIA, die ook de Formule 1 organiseert, sinds 2014 ook een Formule E kampioenschap wordt gehouden. Op 9 oktober wordt er gestart met de ePrix (ja, zo heten die wedstrijden) van Hong Kong het 3e seizoen. De racewagens worden volledig elektrisch aangedreven.
Het is dus niet vreemd dat Formule E steeds populairder wordt bij autofabrikanten. Komend seizoen doen naast bijvoorbeeld Renault, DS, Faraday Future ook Jaguar mee en waarschijnlijk het seizoen daarop ook Audi en BMW. Deze fabrikanten doen vooral mee om ervaring op te doen met elektrisch rijden en om de innovaties die gaandeweg ontwikkeld worden in te kunnen bouwen in hun toekomstige personenauto’s. Eigenlijk zoals dat ook gebeurt met technische ontwikkelingen in de Formule 1 sport.
De start
In 2012 kwam het idee op om een autosportklasse op te richten voor elektrische racewagens.
Het eerste seizoen 2014-2015 reden alle 10 teams in dezelfde auto: er werden voor dat seizoen 42 auto’s besteld, waarvan 20 auto’s mochten deelnemen aan de races. De motor, transmissies en elektronica kwamen van het Formule 1-team van McLaren en de batterijen werden geleverd door het Formule 1-team van Williams. Het chassis was van Dallara en de banden van Michelin. Na elf races werd NEXTEV TCR-coureur Nelson Piquet jr. de eerste Formule E-kampioen. Ook de zoon van de vroegere Formule 1 winnaars Alain Prost (Nicolas Prost) en een neef van Ayrton Senna (Bruno Senna) deden mee. Enige Nederlandse deelnemer voorlopig is Robin Frijns van Team Andretti Formula E, maar Ho-Pin Tung van Team Jaguar gaat in de toekomst wellicht ook een kans krijgen.
In Formule E seizoen 2015-2016 konden de deelnemende teams zelf, binnen de voorschriften, hun eigen elektrisch aandrijfsysteem inbouwen. Sébastien Buemi van Team Renault werd kampioen, Lucas di Grassi 2e en Nicolas Prost werd 3e.
Komend seizoen
Voor komend seizoen 2016-2017 zijn de auto’s weer aangepast met de nieuwste innovaties:
Er zit een nieuwe, indrukwekkende voorvleugel op. Dit is eigenlijk alleen cosmetisch om de E-racewagens duidelijk herkenbaar te maken ten opzichte van andere raceklassen.
Het vermogen van de auto’s is 50% toegenomen.
Om het extra vermogen te kunnen gebruiken heeft Williams Advanced Engineering nieuwe accu’s geleverd.
Het stuur is vernieuwd en Michelin heeft 18-inch Formule E banden geleverd met een nieuwe samenstelling.
De kalender voor dit seizoen telt 14 ePrix races, in 12 wereldsteden, in Montreal en New York worden 2 races gehouden.
Race 1 – Hong Kong – 9 oktober
Race 2 – Marrakech – 12 november
Race 3 – Buenos Aires – 18 februari
Race 4 – Mexico City- 1 april
Race 5 – TBA – 22 april
Race 6 – Monaco- 13 mei
Race 7 – Parijs- 20 mei
Race 8 – Berlijn -10 juni
Race 9 – TBA – 24 juni
Race 10 – Brussel – 1 juli
Race 11 – Montreal – 15 juli
Race 12 – Montreal – 16 juli
Race 13 – New York – 29 juli
Race 14 – New York – 30 juli
De deelnemende rijders en teams:
- Sebastien Buemi: Renault e.dams
- Nico Prost: Renault e.dams
- Jean-Eric Vergne: TECHEETAH
- Ma Qing Hua: TECHEETAH
- Sam Bird: DS Virgin Racing
- Jose-Maria Lopez: DS Virgin Racing
- Loic Duval: Faraday Future Dragon Racing
- Jerome D’Ambrosio: Faraday Future Dragon Racing
- Daniel Abt: ABT Schaeffler Audi Sport
- Lucas di Grassi: ABT Schaeffler Audi Sport
- Felix Rosenqvist: Mahindra Racing
- Nick Heidfeld: Mahindra Racing
- Oliver Turvey: NEXTEV NIO
- Nelson Piquet Jr: NEXTEV NIO
- Robin Frijns: Andretti Formula E
- Antonio Felix da Costa: Andretti Formula E
- Mitch Evans: Jaguar Racing
- Adam Carroll: Jaguar Racing
- Stephane Sarrazin: Venturi
- Maro Engel: Venturi
De verschillen met Formule 1
Er zijn flink wat verschillen met de Formule 1. De Formule E wordt uitsluitend verreden op stratencircuits. Races, genaamd ePrix’, worden gehouden in tien steden over de hele wereld.
Racecircuits worden neergelegd in steden en zijn tussen de 2,5 en 3 kilometer lang.
De auto’s accelereren van 0 naar 100 km/h in 3 seconden met een maximumsnelheid van 220 km/h.
Het geluidsniveau is ongeveer 80 dB, waar een normale auto 70 dB en een bus 90 dB produceert. Bij iedere Formule E race word ook een aparte race gehouden voor racewagens zonder coureur, de zogenaamde Roborace.
De ePrix bestaat uit 2 delen: de eerste sessie duurt 45 minuten en wordt gevolgd door een 2e sessie van 30 minuten. Iedere coureur heeft 2 auto’s tot zijn beschikking, er is 1 verplichte pitstop om van auto te wisselen. Wie zich met de snelste rondetijd als 1e kwalificeert voor een ePrix begint al met 3 wedstrijdpunten voorsprong op de rest, de snelste wedstrijdronde levert 2 extra punten op
Fanboost: dit zorgt er voor dat je als fan jouw favoriete coureur tijdens de race eenmalig een extra energie boost kunt geven. Hoe werkt het?: tijdens de race is de maximum power gelimiteerd op 170 kWmode. In een tijdvak van 12 dagen voor de racedag en 6 minuten voor en de eerste 6 minuten tijdens de race kun je met Twitter en Instagram intoetsen en versturen #FanBoost gevolgd door de coureursnaam of invullen op de Formule E website. De 3 rijders met de meeste hashtags ontvangen dan extra 100kJ energie in een bereik tussen 180kW en 200kW. De coureur moet die extra energieboost eenmalig inzetten met zijn 2e auto.
Gaat Formule E het winnen van Formule1?
Uiteindelijk wel natuurlijk. De elektrische motoren worden in de toekomst veel krachtiger/sneller dan wat met een brandstofmotor mogelijk is. Daarnaast voegt Formule E dus ook een aantal elementen, zie het voorgaande, toe aan de wedstrijd waardoor het nooit saai wordt. En niet onbelangrijk: Formule E is veel beter voor het milieu.
Maar dan….dat geluid van een brandstofmotor gaan we erg missen! Kijk en luister maar eens naar deze filmpjes:
De Top5 momenten van vorig seizoen:
Jaguar heeft er zin in:
En ja, de natuur is ook winnaar:
Robin Frijns
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!