Fisker Alaska
Ken je hem nog, de Fisker Karma? Ooit was deze Fisker verkrijgbaar, tussen 2011 en 2014. Toen al elektrisch aangedreven, nou ja plug-in hybride dan. Destijds ging het financieel niet goed, en eindigde het avontuur met een faillissement. Een Chinees kocht de restanten en noemde het bedrijf Karma. Oprichter en auto-ontwerper Henrik Fisker ging echter in Amerika verder aan zijn droom werken. Vanuit Californië komen steeds positievere verhalen over de ontwikkeling van het merk Fisker. De Fisker Ocean, een flinke, volledig elektrisch aangedreven SUV, is al in een aantal landen verkrijgbaar en daar komen binnenkort ook Nederland, België en Zwitserland bij. Geen dealernetwerk in Nederland, verkopen gaan via een direct verkoopmodel. Wel komen er service-centra bij de grote steden. De Fisker Ocean zal hier geleverd worden vanaf eind september, met prijzen vanaf naar schatting zo’n 42.000 euro. Hierna zullen nog 3 modellen op de markt komen: de Fisker Pear (een kleinere cross-over), Fisker Ronin (open sportwagen) en Fisker Alaska (pick-up truck). De modellen zijn allen volledig elektrisch aangedreven.
De eerste beelden en info
In het pick-up truck gekke Amerika wordt nu al reikhalzend uitgekeken naar de Fisker Alaska. Het merk heeft de eerste beelden en info beschikbaar gesteld. De pick-up truck komt in Amerika beschikbaar met een basisprijs van $45.400. Geen idee wat de prijs in Nederland wordt, maar misschien is het toch wel een mooie kans om een pick-up truck te gaan rijden voor een waarschijnlijk alleszins redelijk bedrag, want geen BPM en motorrijtuigenbelasting.
De buitenkant
Je moet er van houden natuurlijk, maar wij vinden die Fisker Alaska een gave bak. Qua formaat is de Alaska te kenmerken als een middelgrote pick-up, dezelfde grootte als bijvoorbeeld een Ford Ranger of Toyota Tacoma. De Fisker Alaska is een vierdeurs pick-up met een lengte van 5,30 meter. Volgens Fisker is het ’s werelds meest duurzame pick-up, zeer geavanceerd, veelzijdig en krachtig. Het design is, zeker voor een pick-up truck, fraai te noemen.
De binnenkant
Eerst iets over een praktische mogelijkheid. Met een druk op de knop schuift de scheidingswand tussen de cabine en de bak naar beneden. Door de achterbank neer te klappen en een paneel achter de voorstoelen omhoog te klappen ontstaat een enorme laadvloer van 2 meter 80. Je kan er dan bijvoorbeeld een tweepersoons bed in kwijt. Dankzij het ontbreken van een motor onder de voorklep is daar nog ruimte voor bagage.
Ook het interieur zit vol handigheidjes. Fisker heeft bijvoorbeeld de grootste bekerhouder ter wereld erin gemonteerd, voor de VS wel nodig voor die enorme Pepsibekers. Ook speciaal voor de VS is gedacht aan een houder voor je cowboyhoed, opbergruimte voor werkhandschoenen, opbergruimte voor zaklampen en pennen, een bak in de deur voor tablets. En natuurlijk een grote middenarmsteun.
De aandrijving
De Fisker Alaska zal leverbaar worden met een keuze uit twee batterijpakketten, 75 kWh en 113 kWh. Op zich een flinke pakketten, maar vergeleken met de concurrentie kleiner. Mogelijk heeft Fisker het gewicht van de Alaska beperkt kunnen houden, het doel was immers om de lichtste elektrische pick-up ter wereld van te maken. Met dat 113kWh pakket zou het mogelijk moeten zijn om een actieradius tot 707 kilometer te kunnen bereiken. Sprinten van stilstand naar de 100 km/h varieert van de modeluitvoering van 3,9 tot 7,2 seconden. Fisker heeft voor wat betreft het opladen een deal gemaakt met Tesla, waarmee toestemming is verkregen om te laden bij Tesla-superchargers. Dit geldt overigens voor alle Fisker modellen.
De Fisker Alaska zal in de VS worden geproduceerd, in het eerste kwartaal van 2025 start de productie. Meer informatie vind je hier.