Ford Bronco Raptor, sterker dan ooit
Door die coronamaatregelen is het leven er niet bruisender op geworden. Veelal vermaak binnenshuis en je allemaal keurig aan de regeltjes houden. Ook zo’n zin om even flink uit de band te springen? We presenteren jullie daarom de splinternieuwe Ford Bronco Raptor. De herboren Bronco is in het pick-uptruck gekke Amerika alweer anderhalf jaar op de markt, maar het kan dus nog extremer met de Raptor uitvoering. Het is een bijzonder ruige uitvoering, gemaakt voor alle terreinomstandigheden. Vanaf maart te bestellen, in Amerika gaat de vanaf prijs naar verluid ongeveer 61.000 dollar bedragen. De Ford Bronco Raptor gaat concurreren met die andere terreintijger, de Jeep Wrangler Rubicon 392 (vanaf 74.800 dollar).
De buitenkant
Om alle obstakels te kunnen trotseren staat de Ford Bronco Raptor 12 centimeter hoger op z’n wielen dan de standaard Bronco. Dus in totaal 33 centimeter boven de grond! Ook de spoorbreedte groeide met maar liefst bijna 22 cm. Dat zijn niet de enige aanpassingen, de ophanging met semi-actieve dempers en veerwegen van 33 centimeter (voor) en 35,6 centimeter (achter) zorgt ervoor dat de auto bestuurbaar blijft en klappen zo goed mogelijk opgevangen worden.
Ja, hoe ziet hij eruit? Nou stoerder kan bijna niet, zeker als de uitneembare deuren en dak verwijderd zijn. Aan de voorkant zorgen de Raptor-grille, brede wielkasten, skidplates en de enorme 37 inch terreinbanden ervoor dat je gerust een stapje opzij gaat als de auto komt aanstormen.
De binnenkant
Qua interieur is de nieuwe Ford Bronco Raptor natuurlijk vooral zoals in een pick-up truck. Alles is super degelijk en dummy-proof. Ten opzichte van de standaard Bronco bieden de nieuwe lasergeperforeerde zwarte Onyx Neo suède stoelen extra steun om ook in ruige situaties het hoofd koel te kunnen houden. Oranje accenten doen je eraan herinneren dat je in een speciale Bronco zit. In het dashboard is een digitaal 12-inch scherm verwerkt, je kunt zelf aangeven welke klokken en metingen je zichtbaar wilt hebben.
Spraakherkennning, een B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers voor als je het gebrom van de motor zat bent, informatie-on-demand en een buitencamera met 360 graden kijkvermogen zijn standaard.
De motor
Je verwacht een dikke 8 cilinder motor onder de motorkap, maar nee: je treft een 3.0 biturbo V6 EcoBoost met minstens 400 pk aan in het vooronder. Exacte prestaties geeft Ford nog niet aan, maar het zal dus wel een stukje minder zijn dan de concurrerende 6.4 liter Hemi V8 met 470 pk in de Jeep Wrangler Rubicon 392, die in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h kan sprinten.
Hoe dan ook; de nieuwe Ford Bronco Raptor is de sterkste, straat legale Bronco ooit. Om de hoge temperaturen in de woestijn te kunnen weerstaan heeft de auto interkoelings- en luchtinductiesystemen aan boord. Uiteraard is het uitlaatgeluid ook superbelangrijk in deze krachtpatser, je kunt het geluid veranderen in vier modi: Normal, Sport, Quiet en Baja.
Bestel je in maart dan beschik je komende zomer over de auto. Wel even een dingetje: Ford motor Company in Dearborn, Michigan, verwacht niet dat wij in verband met onze fascinatie in Nederland voor elektrische crossovers, zitten te wachten op die nieuwe Bronco Raptor. Kortom: je zult je speeltje zelf moeten importeren uit de USA.
Kijk voor meer informatie over de Ford Bronco Raptor op de website van Ford.