Ford Explorer
Net als de USA heeft Europa nu ook een Ford Explorer. Een jaar geleden werd de auto al aangekondigd en nu is het dan zover. De Europese Explorer is in niets te vergelijken met z’n Amerikaanse naamgenoot; hij is een stuk kleiner en 100% elektrisch aangedreven. De elektrische Ford Explorer is dan ook ontwikkeld en geproduceerd in de productielocatie Cologne Electrification Center in Keulen. De nieuwe Ford Explorer is een maatje kleiner dan de welbekende Mustang Mach-e.
Gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Group
De elektrische Ford Explorer wordt gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Group, waardoor hij technisch gelieerd is aan de Volkswagen ID4 en de Audi Q4 E-Tron. Voor Nederland zijn de vanaf prijzen ook bekend gemaakt, vanaf €41.450 kun je er ééntje uitzoeken. Er is keuze uit twee aandrijfconfiguraties: achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD). Qua bereik kun je ook voor een Extended Range uitvoering kiezen, waarmee je met volle accu’s meer dan 600 kilometer bereik hebt! De Ford Explorer Extended Range RWD met 286 pk is er vanaf €45.950 en dan heb je ook nog recht op €2.950 overheidssubsidie subsidie (SEPP).
Lexie Alford (@LexieLimitless)
Je bent niet de eerste die al in de nieuwe Ford Explorer rijdt: avonturier Lexie Alford (@LexieLimitless) heeft er al een wereldreis mee gemaakt en vestigde daarbij een nieuw record: zij is de eerste persoon die met een elektrische auto de wereld is rondgereden. Ze doorkruiste zes continenten, ging door 27 landen en reed meer dan 30.000 elektrisch afgelegde kilometers. Tijdens de reis zijn verschillende laadoplossingen gebruikt, variërend van 2,2 kW wisselstroom stopcontacten tot krachtige snelladers met gelijkstroom en zelfs een mobiele accu.
De buitenkant
De Ford Explorer is als een middelgrote Europese SUV aan te merken, groot genoeg voor vijf personen met hun bagage. Het is de designers van Ford gelukt om er een auto met een geheel eigen stijl van te maken. De SUV oogt hoekig en massief, toch ook modern aerodynamisch en heeft duidelijk details van de Amerikaanse Explorer, maar dan een paar maten kleiner. Voorbeelden van die overeenkomende details zijn de verticale achterlichtunits en de bijzondere C-stijl. De voorkant en de daklijn zijn hoog, grote wielen en korte overhangen maken dat de auto stoer overkomt. Wij vinden het design van de Ford Explorer geslaagd en denken dat de auto behoorlijk concurrerend kan gaan worden voor bijvoorbeeld de Volvo XC40, die waarschijnlijk nagenoeg dezelfde buitenmaten heeft.
De binnenkant
Ook het interieur is zonder meer geslaagd te noemen. Hier een ultramodern design, met mooi afgewerkte materialen. Opvallend is het supergrote beweegbare SYNC Move2-touchscreen voor een uitgebreid infotainmentsysteem met audio, draadloze app-integratie met Android Auto en Apple CarPlay en geavanceerde rijhulpsystemen. Het 15 inch touchscreen kun je naar behoefte soepel omhoog of omlaag schuiven voor een beter zicht of bedieningsgemak. Schuif je het naar boven dan komt er een afsluitbare ruimte voor waardevolle spullen tevoorschijn.
Er is sowieso veel opbergruimte in het interieur, in de console tussen bestuurder en voorpassagier is 17 liter bergruimte, groot genoeg voor bijvoorbeeld een 15-inch laptop. De verwarmbare voorstoelen zijn sportief gevormd en standaard met massagefunctie in de bestuurdersstoel. De auto heeft 15 geavanceerde rijhulpsystemen aan boord, zoals bijvoorbeeld Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop and Go en Assisted Lane Change voor met een druk op de hendel van de richtingaanwijzer automatisch wisselen van rijstrook en Clear Exit Assist dat waarschuwt voor naderende fietsers nog voordat de inzittenden de portieren openen in drukke stadscentra.
Behalve een gecombineerd laadvolume van 470 liter, inclusief de 17-liter MegaConsole en afsluitbare My Private Locker in het interieur, beschikt elke Explorer over het SYNC Move2 connected infotainment, dat te bedienen is via een kantelbaar touchscreen. Stuur- en stoelverwarming, een massagefunctie op de bestuurdersstoel en een draadloze telefoonlader zijn eveneens standaard. Het innovatieve interieur omvat daarnaast ook sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een stijlvolle soundbar waarmee draadloos via Android Auto of Apple CarPlay audio kan worden beluisterd. Kies je voor de Explorer Premium uitvoering, dan zit er sfeerverlichting in en een B&O audiosysteem in met tien luidsprekers.
De aandrijving
De Ford Explorer is er dus met achterwielaandrijving (170 of 286 pk) en vierwielaandrijving (340 pk). Volgens Ford is het mogelijk om de nieuwe Ford Explorer snel op te laden: van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit gaat dan met vermogens tot 185 kW in 25 minuten. Thuis opladen kan natuurlijk ook, je kunt het tijdstip van opladen dan inplannen voor een lager tarief. Met de FordPass app of via innovatieve Plug & Charge technologie heb je toegang tot meer dan 600.000 laadpunten van IONITY en Allegro.
Voor het sprinten van 0-100 km/u kun je het beste een vierwielaandrijver kiezen, dat gaat dan in 5,3 seconden en dat is sneller dan in een Ford Focus ST. Met de Explorer Extended Range RWD gaat dit in 6,4 seconden.
Alle uitvoeringen zijn per direct te bestellen. Leveringen starten in september dit jaar, behalve dan de Standard Range RWD, die kan vanaf het eerste kwartaal 2025 geleverd worden. Meer informatie vind je hier.