Ford GT
Er is een kleine kans dat je binnenkort de duurste Ford ooit (6,5 ton) op de weg tegenkomt. Het is de splinternieuwe witte Ford GT van zakenman Jeroen van den Berg en dj Afrojack. Ze hebben 2,5 jaar moeten wachten op de auto. Ford maakt in vier productieruns van 250 stuks per jaar de sportwagen in Canada. Ze zijn allemaal verkocht. En het lijkt wel een trend in deze superklasse: iedereen met voldoende kapitaalkracht kon inschrijven, maar de fabrikant, in dit geval Ford, bepaalde wie de gelukkige bezitter werd van een van de 250 exemplaren die jaarlijks gebouwd worden. Je moest dus als het ware solliciteren om een exemplaar te mogen kopen. Ongeveer 6.500 geïnteresseerden hadden ingeschreven op de 4 x 250 GT’s en een uitgebreide vragenlijst ingevuld over hun relatie met Ford, het bezit van klassieke Ford-modellen, het gebruik van de auto’s en de grootte van de collectie. Om speculeren met de auto tegen te gaan, moesten alle kopers een contract tekenen waarin staat dat de GT niet binnen een bepaalde tijd verkocht mag worden.
Ford GT revival
De Ford GT is een hommage aan de oorspronkelijke Ford GT die in de jaren 60 de 24-uursrace van Le Mans domineerde. Uiteraard is de supercar helemaal nieuw ontwikkeld, het uiterlijk kwam tot stand na uitgebreide tests in de windtunnel. Het eindresultaat is een superslanke bolide, ultralicht door gebruik van carbon fiber en aluminium, grote 20 inch wielen, vleugeldeuren en een F1 stuurt(tje) maken het droomplaatje compleet. Het is een racewagen voor op de openbare weg met een 3,5 liter V6-turbomotor van 657 pk, die 350 km/h haalt.
Een noviteit in de auto-industrie is dat de voorruit en achterruit gemaakt zijn van hetzelfde materiaal als van de ultra sterke en krasvrije displays voor smartphones en tablets. Het is glas in drie lagen: een keiharde buitenste, een geluiddempende middenin en een stabiliserende binnenste, het eigenlijke Gorilla Glass. Het voordeel is vooral gewichtsbesparing en door de geluidsisolerende werking is er geen geluidsisolerende laag over de motor nodig. Al met al is de gewichtsbesparing 5,4 kilo, dat lijkt weinig, maar voor een sportwagen als de Ford GT van groot belang, vooral omdat de top van de auto lichter is en dit verbetert de rijdynamiek.
Bezit van de saeck
We hopen voor beide heren dat het oud-Hollandse spreekwoord “het bezit van de saeck is het eind van het vermaeck” niet opgaat voor hun Ford GT. Kunnen we ons eigenlijk ook niet voorstellen, het is een geweldige supercar!