Ford Mustang Mach-E
De Ford Mustang Mach-E had op dit moment al rond moeten rijden in Nederland, maar helaas, door het coronavirus startte de Ford fabriek in Mexico pas afgelopen maand de productie op, een halfjaar later dan gepland. Ford heeft aangekondigd dat hun eerste volledig elektrische model eerst begin 2021 naar Nederland komt. En dat is balen voor de zakelijke leaserijders onder de 1.800 mensen die al ingeschreven hadden op de auto, want in 2021 zijn de fiscale bijtellingen hoger dan in 2020.
Dit mag dan zo zijn, er blijft nog genoeg plezier over met zo’n Mustang Mach-E. Natuurlijk helpt zijn iconische naam Ford Mustang een handje mee. Vanaf 1964 stond deze naam garant voor een sportief uiterlijk, gecombineerd met een hoop power onder de motorkap en dat tegen een lage prijs. Succes gegarandeerd dus. De echte Mustang muscle-car fan griezelt er natuurlijk van dat Ford de naam Mustang nu koppelt aan een relatief middle of the road elektrische auto. Maar goed, ook de Ford Mustang Mach-E is relatief goedkoop voor wat hij biedt en heeft zeker wat sportieve looks. De basisversie is er vanaf 49.925 euro. Deze heeft een 75,7-kWh batterij en een 258 pk sterke elektromotor op de achteras aan boord, waarmee een actieradius van 500 kilometer mogelijk is. Uiteraard komen er ook wat sterkere en snellere versies van de Mustang Mach-E: twee modellen met een 98,8-kWh accu en een 465 pk sterke GT versie die in 3,7 seconden naar 100 km/h sprint.
De buitenkant
De nieuwe Ford Mustang Mach-E ziet er dus heel anders uit dan de Mustang power sportwagen met benzinemotoren die we jarenlang gewend waren. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar wij vinden die nieuwe Mach-E wel wat hebben. Ford heeft een design-trucje uitgehaald met de aflopende daklijn. Door het achterste deel zwart te maken lijkt de auto vanaf de zijkant bezien slanker dan hij in werkelijkheid is. Dit is gedaan om de passagiers achterin meer hoofdruimte te bieden. De bagageruimte voorin is met een app op afstand te ontgrendelen, handig voor een pakketbezorger om een pakketje te bezorgen. De auto staat standaard op 18 inch lichtmetalen velgen met 225/60 banden.
De binnenkant
De Mustang Mach-E is standaard al zeer compleet uitgerust, het optielijstje is dan ook erg kort. Het interieur lijkt veel op die van Tesla, dat wil zeggen een stuur, een paar schermen, stoelen en dat was het wel. Je moet er van houden, maar echt gezellig doet het niet aan. Achter het stuur zit een 10,2-inch scherm met digitaal instrumentarium, op de middenconsole is een enorm 15,5-inch touchscreen voor het SYNC 4-infotainmentsysteem gemonteerd. Het interieur is ruim genoeg voor 5 inzittenden. Je krijgt geen autosleutel van Ford, via een speciale Mustang-app op je mobiele telefoon kun je de auto ontgrendelen en weer op slot zetten. En mocht je telefoon om wat voor reden dan ook niet werken, dan kun je op de B-stijl op een toetsenbord de pincode van de auto invoeren waarna je kunt gaan rijden.
De aandrijving
De Mustang Mach-E instapper heeft een 75kWh accupakket met twee elektromotoren, 258 pk totaal, op de achteras. Met hetzelfde accupakket is ook een versie met vierwielaandrijving te bestellen. De actieradius is 500 km en bij 10 minuten opladen kun je 91 kilometer verder rijden.
Er is ook een Mach-E met een 98kWh accupakket leverbaar, met alleen achterwielaandrijving is het vermogen 285 pk, met vierwielaandrijving 338 pk. De actieradius is 600 km. Eind 2021 komt er ook een Mach-E GT op de markt met 465 pk, die sprint in 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h.