Geld terugvragen all-in-abonnement telefoon
Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vandaag: geld terugvragen bij een all-in-abbonnement voor je telefoon.
Heb jij een KPN, Vodafone of T-Mobile all-in-abonnement? Dan kan jij wellicht een deel van alle betaalde kosten voor je telefoon terugvorderen! Afgelopen week heeft de Hoge Raad een opvallende uitspraak gedaan over telefoonabonnementen waarbij een telefoon is inbegrepen in de prijs. Wil je weten wat deze uitspraak voor jou kan betekenen? Miss Angelique legt het ons allemaal uit.
Gratis telefoon bij je telefoonabonnement
Veel consumenten hebben de laatste jaren gebruik gemaakt van deze abonnementen waarbij de telefoonmaatschappijen het deden voorkomen alsof de telefoon gratis was bij het afsluiten van een abonnement. In werkelijkheid zijn de kosten voor deze mobiele telefoon doorberekend in de zogenaamde All – in prijs. Hierdoor is er wettelijk een ‘koop op afbetaling’ ontstaan, de klant krijgt een telefoon die hij in de loop van de tijd moet afbetalen. Voor veel klanten is dit niet duidelijk bij het afsluiten van het abonnement en de Hoge Raad heeft nu geoordeeld dat deze contracten daardoor vernietigd kunnen worden (voor het deel dat betrekking heeft op de ‘gratis’ telefoon).
Koop op afbetaling gedeeltelijk ontbinden
De zaak kwam aan het licht toen KPN een rechtszaak aanspande tegen een klant die een aantal abonnementstermijnen niet had betaald. KPN had de klant afgesloten van haar diensten en vorderde nu alsnog de betaalachterstand.
De rechter oordeelde dat bij All-in-abonnementen, waarbij de prijs van de telefoon niet is vermeld, sprake is van ‘koop op afbetaling’ en dat de klant, die hier niet van op de hoogte was, dit deel van de overeenkomst mag ontbinden. Dit betekent dat de telecomprovider niet meer het gehele abonnementsgeld kan opeisen, maar slechts een deel daarvan, namelijk het deel dat betrekking heeft op het telecommunicatiediensten (het mogen bellen, smsen etc.). Dit verlaagt de kosten voor veel consumenten aanzienlijk.
Betaalde kosten voor telefoon terugvragen
Klanten mogen er daarnaast voor kiezen hun telefoon terug te sturen naar de telefoonmaatschappij, zonder dat zij hoeven betalen voor het gebruik ervan. De telecomprovider moet in dat geval alle reeds betaalde kosten voor de telefoon terugbetalen, wat in de praktijk wel kan oplopen tot 50% van de abonnementskosten! De klanten die de telefoon graag willen behouden, hoeven alleen de marktwaarde te betalen en niet de nieuwwaarde van de telefoon.
Vooral consumenten die in een rechtszaak verwikkeld zijn met hun telefoonprovider, omdat zij door financiële problemen hun abonnementsgeld niet hebben kunnen betalen, kunnen een beroep doen op deze uitspraak. Zij kunnen het telefoondeel van de overeenkomst vernietigen en hiermee een deel van het door hun betaalde of verschuldigde abonnementsgeld terugvorderen.
Let op: dit geldt alleen voor abonnementen waarin een All-in prijs is afgesproken en waarbij niet apart wordt vermeld wat de waarde van de telefoon is.
De gevolgen van deze uitspraak voor de telefoonmaatschappijen zijn groot en zij beraden zich nu op het innemen van een standpunt. Natuurlijk zullen we je hierover op de hoogte houden.
Heb jij ook een zaak lopen met je telefoonprovider en denk je ook aanspraak te kunnen maken op teruggave van een deel van het abonnementsgeld? Laat ons jouw zaak beoordelen en corresponderen met de wederpartij. Daarnaast verzamelen wij alle zaken waarvan wij denken dat ze een kans maken een beroep te kunnen doen op deze regeling en zullen namens jullie een collectieve claim indienen. Wil jij hier deel van uitmaken? Laat hier je gegevens achter met de verwijzing naar “All-in-abonnement claim”. Miss Legal is een one-stop-legalshop voor al jouw juridische vragen. Wij helpen je graag verder!
Is deze kwestie van toepassing op jouw huidige telefoon-abonnement? We horen jullie verhalen graag, laat het ons weten in de comments!