Genesis X concept
Het automerk Genesis is hier nog niet zo bekend en dat is niet gek, want auto’s van dit merk zijn in Europa voorlopig nog niet te verkrijgen. In Amerika is dat wel anders, daar is het luxemerk van Hyundai al een verkoopsucces. Het nog jonge merk komt nu met een sensationeel gelijnd conceptmodel, de Genesis X Concept, een coupémodel met volledig elektrische aandrijflijn. Gedurfd in een tijdvak waarin SUV modellen en crossovers de boventoon voeren.
Op dit moment maakt het Zuid-Koreaanse automerk nog niets bekend over de aandrijflijn en prestaties, het gaat nu vooral om het uiterlijk van het conceptmodel. Volgens Genesis is het design van de Genesis X een voorbode van wat we van het merk kunnen verwachten van het uiterlijk van toekomstige productiemodellen van de Koreanen. Hoofddesigner van Genesis, SangYup Lee die we nog kennen van Bentley, VW, Audi en General Motors, noemt de gebruikte ontwerptaal “Two Lines” en de ultieme visie van Athletic Elegance gecombineerd met duurzame luxe.
De Genesis X concept zal in z’n productietrim gaan concurreren met de Mercedes E-Klasse Coupe en de BMW 8-serie.
De buitenkant
De buitenkant van de Genesis X Concept heeft nog wel kenmerken die ook andere modellen van het merk, zoals de G80, GV80 en G90, hebben. Denk aan de enorme schildvormige grille en de uit twee horizontale strepen bestaande lichtunits aan de voor- en achterkant. Nieuw is de coupélijn en de nog plattere horizontale strepen met daarin de lichtunits. Het design van de Genesis X Concept heeft zowel klassieke als ultramoderne kenmerken. Klassiek in de zin van de lange, brede motorkap, lage daklijn en stompe achterkant en ultramodern door de enorm lang doorlopende koplampen en achterlichten over de zijflanken. De Genesis X Concept heeft ook een sportieve uitstraling door de vijfspaaks velgen en de fluorgele remklauwen. Wat ons betreft gaat deze bijzonder fraai gelijnde coupé GT ongewijzigd in productie.
De binnenkant
Het interieur van de Genesis X Concept is ook al helemaal in detail uitgewerkt. Wat we zien is een redelijk minimalistisch interieur, maar met klassiek design, waarbij de cockpit helemaal op de bestuurder is gericht. De auto heeft 4 zitplaatsen. Er is veel gebruik gemaakt van fraai gestikt, gerecycled bruin en zwart leer. Een groot digitaal paneel bevat het instrumentarium, maar ook het infotainmentsysteem. De middentunnel is optisch zwevend en bevat de “Crystal Sphere Electronic Shift Lever” oftewel balvormige schakelunit. Overigens is er nog meer gebruik gemaakt van gerecyclede materialen, zoals bijvoorbeeld de veiligheidsgordels, delen van het stuurwiel en de bekleding van de airbag.
De aandrijving
Genesis geeft aan dat de Genesis X een elektrische aandrijflijn heeft, maar de invulling daarvan en de technische specificaties daarvan zijn nog niet bekend gemaakt.