GMC Hummer EV SUV
Vorige week plaatsten we een bericht over de Cadillac Celestiq en de beperkte aanwezigheid van moederbedrijf GM in Europa. Wat dat laatste betreft; er is goed nieuws want er komt een oude bekende onze kant op. Wie had dat ooit gedacht, het is een elektrische versie van de GMC Hummer, de grootste SUV die hier ooit op onze wegen heeft rondgereden. De elektrische versie komt als pick-up en als SUV. Pick-ups zijn hier niet zo populair als in de VS, wellicht is er dan wel een markt voor de GMC Hummer EV SUV.
In de VS is het al mogelijk om een bestelling te plaatsen met als verwachte levertijdstip begin 2023. De prijslijst begint met een versie van 84.650 dollar tot 105.595 dollar voor de Hummer EV Edition 1. Die laatste is een mastodont met drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 1014 pk. Maar dan wel in 3 seconden van stilstand naar de 100 km/h… En dat met dat kolossale gewicht!
Een klein probleempje: het gewicht
Brengt ons meteen op een probleempje: de SUV weegt 4.103 kg en daarmee wordt hij in Europa gerangschikt onder vrachtwagens. Dus heb je een vrachtwagenrijbewijs C nodig, want met rijbewijs B mag je rijden met een auto tot 3.500 kg. Let wel; dat is inclusief het gewicht van de vracht. Nu is dat maximale gewicht voor een personenauto niet alleen voor de nieuwe Hummer een probleem. Bentley is bijvoorbeeld al aan het lobbyen om de gewichtseisen voor het rijbewijs B te verruimen. Ja, die accupakketten wegen wel wat. Waarom zou je een GMC Hummer EV SUV willen hebben? Wel, het is de uber-SUV, enorm groot en sterk, off-road ongeëvenaard en nu elektrisch ook nog.
De oude Hummer
Die oude Hummer was oorspronkelijk alleen bedoeld voor het Amerikaanse leger, maar al snel kwamen er ook burgerversies in de jaren 90 onder de naam Hummer H1, H2 en H3. De mastodonten waren uitermate populair in de VS, maar milieuonvriendelijk en daardoor prooi van activisten. General Motors besloot uiteindelijk in 2010 de productie te stoppen.
Buitenkant GMC Hummer EV SUV
De GMC Hummer EV lijkt qua uiterlijk op zijn voorgangers met z’n hoekige vormen en grille. De buitenmaten zijn enorm, 2,5 meter lang, 2 meter hoog en zonder spiegels 2,2 meter breed. De Hummer EV is er als pick-up en SUV. Het dak bestaat uit verwijderbare panelen, die op te bergen zijn in de kofferbak. Bij mooi weer is dat open rijden natuurlijk heerlijk. In ruw terrein kan de bestuurder het onderstel 15 centimeter hoger instellen voor een betere grondspeling.
Binnenkant GMC Hummer EV SUV
Ook de binnenkant wordt gedomineerd door een hoekig design. Je moet er van houden, maar het is wel praktisch en overzichtelijk in ieder geval. Het dashboard is van een gigantische afmeting. Op het dashboard zijn twee losstaande displays gemonteerd, ééntje voor het digitale instrumentarium en ééntje als infotainmentscherm. Op dit laatste scherm kun je ook de beelden van de diverse camera’s laten zien, er is zelfs een camera onder de auto geplaatst om mogelijke obstakels onder de auto in beeld te brengen.
De aandrijving
De Hummer EV komt er in een aantal versies, ééntje met 634 pk en 400 kilometer bereik en ééntje met 634 pk en 480 kilometer. Verder een Hummer met 811 pk vermogen en een bereik van 480 kilometer en de “top-dog” is een 1.014 pk versie. De Hummers zijn lekker snel op te laden via een 800 Volt-systeem met maximaal 350 kW, waarbij hij in 10 minuten 160 kilometer aan bereik kan laden.
De GMC Hummer EV heeft een launch control-systeem, dat grappig genoeg Watts to Freedom heet. Noemenswaard is ook de vierwielaandrijving met de mogelijkheid om de voor- en achterwielen dezelfde richting (diagonaal) uit sturen voor extra wendbaarheid. Dit heet de CrabWalk-functie. Nog maar even afwachten dus of de Hummers EV ook onze kant op gaan komen en of het alsnog lukt om het gewicht ruimschoots onder de 3.500 kg te houden.
Meer informatie over de GMC Hummer EV SUV vind je hier.