Haal alles uit je social media kanalen met deze tips
Social media; vandaag de dag kunnen we niet meer zonder. Wereldburgers vanuit elke hoek vinden elkaar, je favoriete restaurant om de hoek laat weten dat ze een nieuwe zomermenu hebben en jij reserveert natuurlijk gelijk even een tafeltje via Messenger. Lang verhaal kort, waar zouden we zijn zonder social media? En hoe word je een echte pró? De social media-experts van Typhoon Hospitality hebben alle must do’s en don’ts even voor ons op een rijtje gezet.
Definieer je specifieke doelen
Het belangrijkste is eerst voor jezelf vast te stellen wat je met je social media wilt bereiken. Wat zijn je specifieke doelen, wat wil je je publiek vertellen en hoe wil je dat gaan doen? Wil je misschien meer volgers krijgen en awareness creëren of juist meer mensen naar je website trekken en conversie naar je restaurant/hotel/wat dan ook realiseren. Pas als jij dit op een rijtje hebt, zullen je volgers/publiek gaan begrijpen welke kant je op wilt met je Instagram, Facebook etc.
Know your audience
Het is essentieel om te weten wie je wilt bereiken en hoe je die doelgroep het beste kunt aanspreken. Denk hierbij vooral aan de leeftijd, het gebied waar je volgers wonen en hun voorkeuren en interesses. De juiste tone of voice is dan ook ongekend belangrijk. Een jongere doelgroep spreek je immers op een andere manier aan dan een wat oudere. Wil je juist een nieuwe doelgroep bereiken? Neem die dan ook mee in je voorbereidingen!
Zorg voor een goede bio
Je bio, je weet wel dat korte introotje met wat info over jezelf of je concept, is vaak het eerste wat mensen zien als ze je kanalen bezoeken. Dat is dus een typisch gevalletje van make it or break it. Vertel het verhaal van je bedrijf, maar blijf vooral kort en krachtig. Vergeet daarbij ook niet wat persoonlijkheid te laten zien. Vul alle informatie die je op je account weer kunt geven in, zoals het adres, telefoonnummer, e-mailadres en een link naar de website. Mensen moeten je zo makkelijk mogelijk kunnen bereiken.
Content is key
De content die je deelt, dat is waarvoor mensen naar jouw social media-kanalen komen. Maar hoe zorg je ervoor dat ze je kanalen ook blijven bezoeken? Of dat je juist nieuwe volgers bereikt? Hieronder wat tips:
- Zorg voor kwalitatief goede foto’s met de juiste uitstraling. Een goede foto voor social media is scherp, goed belicht, recht, en verticaal geschoten;
- Bewerkt alles in dezelfde stijl. Gebruik je een filter? Gebruik die dan consequent op alle foto’s.
- Gebruik voor Instagram een planningstool om de feed in te plannen. Zo zorg je ervoor dat je feed mooi op elkaar aansluit en een lust voor het oog is;
- Voeg altijd een call to action (CTA) toe. Hiermee lok je engagement uit en kun je je klanten/gasten sturen. Voeg op Facebook dan ook altijd relevante linkjes toe. Heb je het over je nieuwe kaart? Voeg een link toe naar landingspage;
- Wees echt en oprecht. Laat zien wie je bent, wie er in je zaak werkt en laat jullie persoonlijkheid stralen. ‘Behind the scenes’ content wordt vaak gewaardeerd en Stories zijn hier de perfecte plek voor.
Plannen, plannen, plannen
Zet de mentaliteit van ‘ik kijk dag bij dag wat ik wil posten’ maar uit je hoofd, want dat werkt niet. In de praktijk kom je er namelijk plotseling achter dat je al acht dagen niets meer hebt gepost en vandaag heb je ook geen inspiratie of tijd. Het loont echt van tevoren een – haalbare – planning of een contentkalender te maken. Plan één maand of minimaal twee weken voorruit. Ad hoc posts kunnen altijd nog tussendoor, maar zorg wel voor structuur. Denk daarbij na over wat je volgende maand allemaal wil vertellen. Opening terras? Nieuwe menukaart? Cocktail-actie? Nieuwe takeaway service? Noteer het!
Wees vindbaar
Je hebt niets aan een prachtig vormgegeven Instagram-account of informatieve LinkedIn-pagina als niemand je kan vinden. Zorg bijvoorbeeld dat je bedrijf een eigen locatietag heeft en maak hier dan ook gebruik van. En zoek naar relevante hashtags. Op welke hashtags zou jouw doelgroep zoeken? Welke hashtags worden veel gebruikt in jouw stad of omgeving? Welke hashtags omschrijven de post het beste? Vind een goede mix van macro en niche hashtags (grote en kleine) en gebruik deze consequent.
You snooze, you lose
Post consistent en je wordt gegarandeerd BFF’s met het algoritme. En ja, dat wil je. Het algoritme zorgt er namelijk voor dat meer mensen jouw content zien. Eén maand even helemaal niks posten, omdat je de deuren sluit, op vakantie gaat of aan het verbouwen slaat, is dus echt een no-go. Zeg maar adios tegen alles waar je zo hard voor en aan hebt gewerkt; het duurt namelijk best lang om deze ‘relatie’ weer op te bouwen.
Communiceer met je volgers, maar ook met potentiele volgers. De relatie met je volgers onderhouden is een absolute must, maar je wilt natuurlijk ook blijven groeien. Zoek naar relevante hashtags, locaties of accounts en reageer daar op een zinvolle manier op. Toon oprecht interesse en stel vragen. Reacties zoals ‘Looking good!’ komen nogal ‘spammy’ over.
Blijf in contact
Wees dagelijks actief op je accounts en reageer op alle berichten, comments en reacties. Hiermee bouw je een community op met je volgers. Ga niet achterover zitten leunen en wachten tot jouw doelgroep vanzelf naar je toekomt. Ga zelf actief op zoek, leg contacten, stel vragen en begin gesprekken om jouw (potentiele) gasten beter te leren kennen. Hier profiteer je onnoemelijk van!
Meten is weten
Gebruik Facebook & Instagram Insights om je maandelijkse progressie bij te houden. Hoeveel mensen heb je bereikt, hoeveel nieuwe volgers heb je erbij en hoeveel website clicks bijvoorbeeld. Stel doelen voor jezelf. Met hoeveel volgers wil je dat je volgersaantal per maand gemiddeld stijgt? Hoe hoog wil je je engagement hebben? Stuur een beetje bij indien nodig. Testen is key. Probeer wat nieuwe strategieën, soorten content of engagement uit. En vergeet daarna niet te meten dus. Want hoe weet je anders of het succesvol is geweest?
We hopen dat we je hiermee een heel eind op weg helpen.
Succes!
Xoxo
Tekst: Typhoon Hospitality
Image: Pixabay
Meer carrière-artikelen lezen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS carrièrerubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!