Hoe word ik rijk met YouTube? Zo ziet een legaal verdienmodel van een YouTuber eruit!
Miss Legal schrijft iedere twee weken een artikel voor de lezeressen van Lifestyle NWS vol met tips rondom juridische kwesties en empowerment! Vloggers met miljoenen abonnees, vloggers die half zo oud zijn als wij met een inkomen dat dubbel zo hoog is, vloggers van tien jaar(!) oud. We kunnen concluderen dat video ‘hot’ is en dat sommige mensen daar goed geld aan (gaan) verdienen. Maar waarom alleen zij? Pik ook een graantje mee van deze hype! Miss Legal geeft tips over geld verdienen met video, en dat op een legale wijze.
Verdienmodel
Wat is het verdienmodel van YouTubers? Hoe kun je geld verdienen met video? Dat zijn twee losse vragen, omdat het ook twee losse verdienmodellen zijn. Uiteraard zijn er nog veel meer verdienmodellen te verzinnen, maar wij zullen in deze blog twee verdienmodellen laten zien.
Verdienmodel
Video is hot, en wie mooie, leuke video’s kan maken, kan daar dus geld mee verdienen. Concepten bedenken, filmen, monteren en uiteraard ook klanten vinden waaraan je je video’s verkoopt: zo verdienen mensen geld aan video. Koop dus een goede videocamera, leer filmen en monteren (én denken in concepten) en je loopt tegenwoordig helemaal binnen. Bij een mooi portfolio zullen (grote) bedrijven jou zeker willen inhuren!
Verdienmodel
Sta jij liever zelf voor de camera en ben jij misschien wel een geboren vlogger? Start dan je eigen YouTube-kanaal! Menig YouTuber krijgt – net als de oude generatie bloggers – producten opgestuurd in de hoop dat daarover gevlogd zal worden. Ben je iets groter? Dan kan je hier zeker geld voor gaan vragen. Gevestigde vloggers en YouTube-sterren worden zelfs ingehuurd om ergens heen te komen en ter plekke te vloggen, of een ander soort samenwerking aan te gaan met een bedrijf.
Maar hoe doe verdien je nu geld met video op legale wijze?
Auteursrechtschending
Legale wijze? ‘Uiteraard’, denk je hopelijk. Maar wist je dat er vaak auteursrechten worden geschonden bij het maken en delen van video’s? En dat veel inbreukmakers dit ook niet met opzet doen? Dat neemt echter niet weg dat er een gedupeerde in het spel is én dat er wellicht een rechtszaak om de hoek kan komen kijken.
Op heel veel beeldmateriaal – inclusief video – rust auteursrecht. Het auteursrecht is – kortgezegd – het exclusieve recht van de maker van een werk dat nieuws is en waarbij er creatieve keuzes zijn gemaakt. Dit betekent dat alleen de rechthebbende het recht heeft om zijn werk (lees: video) te publiceren en te delen. Met andere woorden: anderen mogen niet zonder toestemming van de auteursrechthebbende de video gebruiken voor hun eigen video. Lees ook dit.
Muziek
Hetzelfde geldt voor veel muziek: ook daarop rust veelal auteursrecht. Je voelt ‘m al aankomen: bij het maken van een leuke video mag jij dus niet zomaar de beelden én muziek van anderen gebruiken! Lees deze blog voor het veilig gebruiken van muziek in jouw video. Meer info hier.
Overigens is rechtenvrij niet de juiste term voor deze muziek. Ook op dit soort nummers rust vaak auteursrecht, alleen de rechthebbende heeft hier bijvoorbaat toestemming gegeven voor het gebruik door derden (‘licentie’).
Enfin, een leuke video met een lekker deuntje is één ding. Als je dit goed in de vingers hebt, kun je het zeker gaan maken als vlogger (of op een andere manier iets doen met video). Maar wist je dat er nog iets is waar je rekening mee moet houden?
Reclamecode Social Media
Ben jij vlogger en werk jij samen met een adverteerder/sponsor? Dan moet jij hierbij aan bepaalde regels voldoen. Zo moet duidelijk zijn dat het om een samenwerking/advertentie/sponsoring gaat en moet uitdrukkelijk vermeld worden dat jij als vlogger loon in geld óf natura hebt ontvangen voor de social media-uiting. Hieronder vallen ook vlogs! In april dit jaar werd YouTube-ster Mascha Feoktistova nog op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie wegens overtreding van de Reclamecode Social media.
Check check dubbelcheck
- Gebruik geen videobeelden van anderen zonder dat je daarvoor toestemming hebt
- Gebruik geen muziek van anderen in jouw video zonder dat je daar toestemming voor hebt
- Het noemen van de bron geldt niet als toestemming (meer info hier)
- Dat er een persoon in beeld komt, zegt niet dat je dit beeld niet mag gebruiken in je video (Lees ook deze blog)
- Wees transparant over samenwerkingen met bedrijven
- Maak duidelijke afspraken met bedrijven over prestaties en tegenprestaties. Neem jezelf serieus en doe niets zonder contract!
- En tot slot: ken je rechten als video viral gaat. Als anderen er met jouw succes vandoor gaat, word je nooit rijk met YouTube 😉
Happy vlogging!
Meer tech artikelen? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS techrubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!