Hyundai IONIQ 6
Het gaat op dit moment heel goed met de in 1967 opgerichte Hyundai Motor Company. In de acht moderne autofabrieken en zeven Design & Technical Centres zijn 120.000 werknemers bezig om de leidende rol op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s nog verder handen en voeten te geven. Na de intro van de IONIQ 5 is het nu de beurt aan de Hyundai IONIQ 6. Dat wil zeggen; de officiële onthulling staat gepland voor 14 juli aanstaande, maar er is nu al het een en ander te melden over dit splinternieuwe model van Hyundai.
Hyundai IONIQ 6 en IONIQ 5 geen familieklonen
De nieuwe Hyundai IONIQ 6 is evenals de IONIQ 5 bijzonder qua design. Toch lijken ze totaal niet op elkaar. Hyundai doet dit bewust; elk model heeft een eigen design. Geen familieklonen dus, zoals met name Duitse merken al jarenlang doen. De IONIQ 6 is een ietwat uitgerekte sedan met een wielbasis van 295 cm. Waarschijnlijk ziet Hyundai de IONIQ 6 als uitdager van de Tesla Model 3.
De buitenkant
Het silhouet van de auto lijkt uitermate simpel getekend met een paar potloodstrepen. Lange lijnen, zo min mogelijk vouwen, een coupé-achtige daklijn die laag eindigt aan de achterkant. Hyundai heeft zich voor het design laten inspireren op die van auto’s uit de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw. Als verlichting aan de voor- en achterkant zijn ruim 700 Parametric Pixels gebruikt, in de koplampen, achterlichten, achterbumpers en sensoren aan de voorzijde, luchtroosters en in de middenconsole.
Door de gladde druppelvorm van de carrosserie heeft de IONIQ 6 een ongekende Cw-waarde van maar 0,21. Wat ook meehelpt voor die lage Cw-waarde is de elliptische, op een vleugel geïnspireerde achterspoiler. Door de ducktail-achtige vorm van de achterzijde is de spoiler nog effectiever om de neerwaartse krachten te versterken. Onder de auto is het onderstel volledig afgedekt en is de ruimte in de wielkasten zo klein mogelijk gehouden. Alles voor een zo laag mogelijke luchtweerstand (en een hoger rijbereik).
De binnenkant
De binnenkant van de Hyundai IONIQ 6 ziet er fraai uit, zeker met die sfeerverlichting. Je hebt de keuze uit 64 verschillende kleuren en zes tweekleurenthema’s. De cockpit is volledig op de bestuurder gericht. Het modulaire touchscreen dashboard herbergt een 12-inch full-touch infotainmentdisplay en een 12-inch digitaal cluster.
De IONIQ 6 is gebouwd op het nieuwe en revolutionaire Electric Global Modular Platform (E-GMP) van Hyundai, wat een lange wielbasis heeft en een volledig vlakke vloer voor optimale beenruimte en meer bewegingsvrijheid in het interieur. Het interieur voelt aan als een comfortabele cocon, zoveel mogelijk gemaakt van gerecyclede materialen zoals visnetten en PET flessen. Door knoppen aan de binnenzijde van de portieren weg te laten is er meer binnenruimte dan je aan de buitenkant zou verwachten. De middentunnel is opvallend in een elektrisch aangedreven auto en is waarschijnlijk gemonteerd om zoveel mogelijk opbergruimte te hebben. Geen buitenspiegels op de IONIQ 6, maar camera’s met beeldschermen op het dashboard.
De aandrijving
Hyundai heeft nog geen gegevens gemeld over de elektrische aandrijving van de IONIQ 6, wel dat dezelfde accupakketten als in de IONIQ 5 gemonteerd worden. Dus 58 en 77 kWh-exemplaren, genoeg voor minimaal 500 km actieradius. Half juli weten we meer!
Voor meer informatie over de Hyundai IONIQ 6 kijk je op de website van Hyundai.