Jaguar E-Pace, de nieuwe compacte SUV
De eerste SUV van Jaguar, de F-Pace, is een groot succes gebleken. De auto won o.a. de belangrijke titel World Car of the Year en, nog belangrijker, het is een groot commercieel succes. Logisch dat Jaguar nu ook met de kleinere E-Pace komt; een compacte SUV, uiterlijk geïnspireerd op de sportwagen Jaguar F-Type. Qua maatvoering moet je denken aan de Audi Q3.
Een cross-over die stuurt als een hot hatchback
Andere belangrijke concurrenten zijn de BMW X1 en de Range Rover Evoque. Volgens Jaguar is het een cross-over die stuurt als een hot hatchback. Dus met een bovengemiddeld dynamisch rijgedrag. In combinatie met de kenmerkende Jaguar vormgeving is het een bijzonder aantrekkelijke auto geworden. Wat kleiner dus dan de F-Pace maar toch nog groot genoeg voor vijf zitplaatsen.
De cross-over wordt niet in Engeland gebouwd, maar voor het eerst in Oostenrijk bij de bekende bouwer Magna Steyr. Ook de volgend jaar op de markt komende Jaguar I-Pace ,een volledig elektrisch model, gaat daar ook gebouwd worden. Voor de Chinese markt bouwt Jaguar de E-Pace in het Chinese Changshu. De vanaf prijs in Nederland voor de E-Pace is 48.300 Euro.
E-Pace
De E-Pace komt voorlopig beschikbaar met 2 benzine-en 3 dieselmotoren. De voordeligste uitvoering van de Jaguar E-Pace heeft een 2,0 liter dieselmotor met 150 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak met voorwielaandrijving. Alle andere varianten hebben vierwielaandrijving. Standaard krijg je een 10 inch infotainmentdisplay, LED-koplampen en parkeersensoren voor en achter. Het dynamische rijkarakter kan de bestuurder met diverse parameters, voor gasrespons en directheid van de besturing, naar eigen smaak aanpassen. De Jaguar heeft de uitrustingsniveaus S, SE of HSE en er is tijdelijke een First Edition beschikbaar.
Het uiterlijk
De E-Pace is een compacte SUV; 4,4 meter in de lengte en 1,65 meter hoog en 1,98 breed. Toch is het Jaguar gelukt om de auto een spannend, sportief, uiterlijk mee te geven, vergelijk dat eens met de Audi Q3! Kenmerken van de Jaguar F-TYPE zie je terug in de grille, de gespierde proporties, de korte overhang voor en achter en de krachtig ogende welvingen en de vorm van de zijruiten. De bagageruimte meet 577 liter en dat is wat meer is dan die van de concurrenten. 21-inch lichtmetalen wielen zijn tegen meerprijs verkrijgbaar.
De binnenkant
Ondanks z’n compacte maten is de E-PACE toch behoorlijk ruim van binnen. Het dashboard lijkt sterk op die in de F-Type en F-Pace en heeft dezelfde handgreep en ook de grote analoge draaiknoppen voor de verwarming.
Het nieuwe 10 inch infotainmentdisplay met touchscreen is standaard en optioneel is een 12 inch uitvoering. Streaming is mogelijk voor acht apparaten via 4G wifi-hotspot. Er zijn vier 12-volt oplaadpunten en vijf USB-aansluitingen.
Verder een waslijst aan veiligheidssystemen; Emergency Braking, Blind Spot Assist, Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition, Adaptive Speed Limiter en Driver Condition Monitor. Een voetgangersairbag is onder de achterste rand van de motorkap gemonteerd om een voetganger op te vangen in geval van een aanrijding.
De motoren
Ondanks het vele gebruik van aluminium onderdelen is de auto toch nog vrij zwaar geworden. In de basisuitvoering weegt de auto 1.775 kg. De zwaarste uitvoering weegt 1.926 kg. Om toch pittige Jaguar waardige snelheden te bereiken zijn dus ook competente motoren nodig.
Het motorenpalet begint met een 2,0 liter diesel met 150 pk. Daarboven zitten diesels met 180 en 240 pk. De twee 2,0 liter benzinemotoren leveren 249 pk en 300 pk. De snelste uitvoering is de 300 pk benzine uitvoering, die gaat in 6,4 tellen naar de 100 km/h en heeft een max van 243 km/h. Voor het eerst wordt een Jaguar leverbaar met een Active Driveline-vierwielaandrijving. Hiermee is het mogelijk om al het koppel naar de achteras te sturen. Bij constante snelheden wordt het vermogen, om het brandstofverbruik te verlagen, juist weer naar de voorwielen gestuurd.
De prijzen
De prijzen voor de diesels lopen van 48.300 Euro voor de E-Pace met 2,0 liter met 150 pk naar 86.900 Euro voor de als R-Dynamic HSE uitgeruste 250 pk sterke twin-turbo diesel. De benzine-uitvoeringen beginnen bij 61.200 Euro, dat had wat ons betreft wel wat lager gemogen gezien de vanaf prijs van de diesels. De auto is per direct te bestellen, je kunt dan begin 2018 de sleutel in ontvangst nemen.
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!