Jeep Avenger
Nog niet leverbaar, maar al wel te bestellen: de splinternieuwe Jeep Avenger. De elektrisch aangedreven SUV is als eerste Jeep ooit afgelopen januari verkozen tot Europese Auto van het Jaar 2023 en in februari tot Women’s World Car of the Year 2023. Wat maakt de auto zo bijzonder? In de eerste plaats z’n looks. Het is Jeep gelukt om de compacte SUV in het B-segment een aantrekkelijk design mee te geven, helemaal in lijn met de stoere uitstraling van de grotere Jeeps. En daarnaast zijn ook zijn geteste rijprestaties helemaal top.
In Europa ontworpen en gebouwd
Jeep is in de basis een Amerikaans merk, maar de Jeep Avenger is in Europa ontworpen en gebouwd. Jeep behoort tot het Stellantis concern en voor de Avenger is dan natuurlijk ook gebruik gemaakt van wat het concern al in huis heeft. De Jeep Avenger heeft bijvoorbeeld dezelfde nieuwe 156 pk elektromotor aan boord als die in de Peugeot e-208 en DS 3 E-Tense. Het is ook de allereerste volledig elektrisch aangedreven auto van het merk Jeep. Tegen 2025 wil Jeep vier volledig elektrische voertuigen op de markt hebben en eind 2030 zijn alle Jeep modellen 100% puur elektrisch aangedreven. Toch zal ook de Jeep Avenger binnenkort nog leverbaar worden met een benzinekrachtbron. Ook zal nog een Jeep Avenger 4X4 leverbaar worden.
De Jeep Avenger is in vier uitrustingsniveaus te bestellen, als Basis, Altitude, Longitude en Summit. De vanafprijzen lopen van €37.000 tot €43.500. Hier komt dan nog de SEPP-subsidie van €2.950 op in mindering.
De buitenkant
De Jeep Avenger is echt compact met z’n 4,08 meter lengte. Daarmee is hij ook wat korter dan z’n familieleden Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e. Toch gaat dit niet ten koste van de binnenruimte, door z’n korte overhangen. Met z’n 18 inch wielen en maximale bodemvrijheid van 20 cm ben je niet direct kansloos mocht je naast het asfalt terechtkomen, de aanloophoek is maximaal 20 graden en de uitloophoek zelfs 32 graden. Handig is dat de Avenger behangen is met skidplates en bodembescherming, waardoor parkeerschades wat meer voorkomen worden. Mooi is dat ondanks dat hij een elektrisch aangedreven SUV is, toch aan de voorkant de iconische 7 koelsleuven van Jeep zijn nagebootst. De Avenger heeft een stoer, hoekig design, waardoor hij duidelijk te herkennen is als een Jeep.
De binnenkant
Aan de binnenkant is de Avenger niet direct te herkennen als een Jeep. Natuurlijk, je hebt de diverse Jeep logo’s, maar het ontwerp is duidelijk anders. De ventilatieroosters lopen bijna over de gehele breedte van de auto en onder het dashboard is een open ruimte aangebracht voor het afleggen van spullen. Sfeervol is de verlichtingsstrook bovenop het dashboard. Het 10,25 inch grote infotainmentscherm met Uconnect is centraal gepositioneerd op het dashboard. Android Auto en Apple Carplay zijn beschikbaar. Ook zien we diverse knoppen en hendels die ook in andere Stellantis auto’s te vinden zijn. Een draadloze oplader in de middenconsole maakt het mogelijk zonder gedoe met kabeltjes je telefoon onderweg op te laden. De samenwerkende veiligheids- en rijassistentiefuncties maken het mogelijk om op Level 2 autonoom te rijden.
Ondanks z’n beperkte grootte is er geen tekort aan bergruimte. Met de achterbank omhoog is er plaats voor 355 liter bagageruimte en dat is meer dan in bijvoorbeeld een Peugeot e-2008 of Opel Mokka-e. Met de bank neergeklapt, is er uiteraard nog veel meer ruimte voor bagage.
Handig is de Selec-Terrain, waarmee je de Avenger kunt instellen op verschillende ondergronden zoals modder of sneeuw voor een optimaal weggedrag. Met de Jeep Avenger Hill Descent Control is het mogelijk om veilig een steile heuvel af te rijden.
De aandrijving
De 156 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Het vermogen is ruim voldoende om de Jeep in 9 seconden van 0 naar 100 km/h te laten sprinten. Jeep voorspelt dat het rijbereik van de Jeep Avenger zo’n 400 km is met vol 54-kWh accupakket, in stedelijk gebied zou tot 550 km bereik mogelijk zijn. Volledig opladen kan in zo’n 5,5 uur aan een 11 kW AC-lader, snelladen gaat met maximaal 100 kW laadvermogen en dan laad je de accu in 24 minuten van 20 naar 80 procent vol. Voor thuis adviseert Jeep de eProWallbox met een laadvermogen tot 22 kW.
Meer informatie over de Jeep Avenger vind je op de website van Jeep.