Karma Revero
Binnenkort gaan de eerste bestellers hun splinternieuwe Karma Revero ophalen bij hun dealer. Nee, dit is geen Fisker Karma en ja, hij lijkt er als 2 druppels water op. Hoe zit het dan? De Deense auto-ontwerper Henrik Fisker tekende voor BMW de Z8 en voor Aston Martin de DB9 en V8 Vantage maar bedacht dat het ook leuk zou zijn om een eigen auto te ontwerpen. In 2008 presenteerde hij op de North American International Auto Show in Detroit zijn, voor dat moment, revolutionair model Fisker Karma. Niet alleen de vormgeving was apart, ook de plug-in hybride aandrijving was opmerkelijk.
Het ging mis met Fisker
De publieksreacties waren zo enthousiast, dat Fisker het aandurfde om de luxueuze auto in productie te nemen. De Fisker Karma werd in Finland gebouwd door het bedrijf Valmet Automotive in Uusikaupunki (geweldige plaatsnaam!). Toen productienummer 2.450 was gemaakt, ging het mis met Fisker; de toeleverancier van de accupakketten voor de Karma ging failliet en er kwamen technische problemen aan het licht waardoor de productie moest worden gestopt. Uiteindelijk ging ook Fisker Automotive in 2013 ten onder.
Karma
De Chinese Wanxiang Group nam in 2014 het grootste deel van Fisker Automotive over, inclusief de productiemachinerie van Velmet voor de Karma. Zelfs een aantal technici van Velmet emigreerden van Finland naar Californië. In Moreno Valley ging het bedrijf verder als Karma Automotive. Die naam Karma is natuurlijk leuk bedacht (als je iets goed doet, krijg je er iets goeds voor terug).
Karma Automotive ging aan de slag met wat er al was; de Fisker Karma. Het resultaat werd in september 2016 gepresenteerd als Karma Revero en de orderboeken gingen open. De verkoopprijs werd gesteld op 130.000 dollar en dat is zo’n 30.000 dollar meer dan die van de oorspronkelijke Fisker Karma.
Wat goed was is gebleven
Wat goed was aan de Fisker Karma is gebleven; de fantastische vormgeving, de hybride aandrijflijn, de zonnecellen op het dak, het fraaie interieur en de enorm grote 21- of 22 inch wielen. Natuurlijk, alles is aangescherpt en verbeterd waar mogelijk.
Revero
Het accupakket heeft meer capaciteit, de 2 elektromotoren leveren nu gezamenlijk 204 pk en de 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor afkomstig van GM levert 260 pk vermogen. De Revero kan 80 kilometer volledig elektrisch rijden en in 5,5 seconden naar de 100 km/h sprinten.
Met een snellader zijn de lithium accu’s in 24 minuten voor 80% op te laden, maar door de benzinemotor en de zonnecellen worden de accu’s ook opgeladen. Het interieur is door het materiaalgebruik heel luxueus, leder, details van hout en aluminium.
De 4-zits limousine is nog niet leverbaar in Europa, maar wie weet in de nabije toekomst…
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!