Koenigsegg CC850
Koenigsegg komt met een nieuw model, de CC850. Het is eigenlijk ontworpen ter ere van het 20 jaar bestaan van het merk en tegelijkertijd de vijftigste verjaardag van de eigenaar en oprichter Christian von Koenigsegg. Er worden vijftig exemplaren van de spectaculaire sportwagen gebouwd en die zijn ook allemaal al verkocht. Minimaal 3,65 miljoen dollar gaat het de gelukkige kopers kosten. De naam Koenigsegg CC850 verwijst naar de allereerste Koenigsegg, de CC8S. Het was niet de bedoeling van Koenigsegg om van de CC850 z’n snelste ooit te maken. Dan moet je de Koenigsegg Jesko kopen.
Geweldige prestaties
Toch zijn de prestaties van de Koenigsegg CC850 geweldig te noemen, de 5.0 liter twin-turbo benzinemotor levert max 1.185 pk, tank je E85-benzine, dan levert dat 200 extra pk’s op. Koenigsegg is een kleine fabrikant in van extreem snelle tweezits hypercars en een vierzitter, de Gemera.
Koenigsegg CC850: klein maar slim
Je vraagt je af hoe het kan dat deze kleine autobouwer in Ängelholm, Zuid Zweden, de grote namen in de auto-industrie steeds weer de baas is. Christian von Koenigsegg, heeft een simpele verklaring; accepteer geen grenzen, stel jezelf vooraf geen vaste doelen, maar begin gewoon met ontwikkelen en maak alle onderdelen beter dan de vorige keer. Dit levert ook verrassende nieuwe vindingen op. Zo worden de CC850’s uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, die ook kan fungeren als een automaat met negen versnellingen! Het is maar net in welke stemming je bent. Koenigsegg noemt dit het Engage Shift System (ESS). Ook past de handbak zijn overbrengingen tijdens het rijden aan. Dus op het circuit zou je kortere versnellingen kunnen hebben dan op de snelweg. Het koppelingspedaal en de schakelpook op de middenconsole zijn niet mechanisch verbonden met de transmissie, maar elektronisch.
De buitenkant
De buitenkant van de Koenigsegg CC850 heeft retro-kenmerken van de allereerste Koenigsegg, de CC8S. Een strak Scandinavisch design, driedubbele achterlichten, een hardtop dak met afneembare panelen en portieren die naar buiten komen en vervolgens naar boven kantelen. Hij is een stuk langer, breder en hoger dan de eersteling. Aan de achterkant is wel de diffusor van deze tijd. De lichtunits zijn nu voorzien van de nieuwste technologie.
De binnenkant
Het interieur van de Koenigsegg CC850 heeft wel een eigen design. In overleg met de klant kan Koenigsegg het interieur ook sterk personaliseren. De mooiste materialen en kleurstellingen zijn leverbaar. Qua elektronica is de CC850 uiteraard helemaal state-of-the-art en bij de tijd. Uitgevoerd met een 360 graden-camera, Apple CarPlay en draadloos smartphone-laden. Opvallend is de schakelpook met houten knop met bovenop een Zweeds vlaggetje en geplaatst in een open-gate shifter op de middenconsole.
De motor
De supersnelle 5.0-liter twinturbo V8 van de Koenigsegg Jesko ligt ook in de CC850, nu iets minder potent, maar op E85-benzine toch met een vermogen van 1.385 pk. Niet toevallig is ook het totaal gewicht van de Koenigsegg CC850 1.385 kg, een pk-gewichtsverhouding van 1 op 1 dus.
Meer informatie over de Koenigsegg CC850 vind je hier.