Koenigsegg Gemera, ’s werelds eerste vier-zits hypercar
Het Zweedse Koenigsegg maakt al jarenlang extreem snelle tweezits hypercars, zoals de Regera, Agera, Jesko en CCX. En nu komt het met een wel heel bijzonder kunststuk; de vier persoons Koenigsegg Gemera. Op meerdere gebieden worden grenzen doorbroken en je vraagt je af hoe het kan dat deze kleine autobouwer de grote namen in auto-industrie steeds weer de baas is. Eigenaar en oprichter van het bedrijf, Christian von Koenigsegg, heeft een simpele verklaring; accepteer geen grenzen, stel jezelf vooraf geen vaste doelen, maar begin gewoon met ontwikkelen en maak alle onderdelen beter dan de vorige keer.
De splinternieuwe Gemera heeft bijzondere techniek aan boord en mist ook een paar gebruikelijke onderdelen. Dat wil zeggen, géén versnellingsbak en géén nokkenas. De aandrijving is hybride, 1.724 pk sterk door een combinatie van 3 elektromotoren plus een 2 liter 3 cilinder motor met een vermogen van 600 pk. Nee dit is geen schrijffout. De Gemera brengt de vier inzittenden in 1,9 seconden naar de 100 km/h. Z’n topsnelheid bedraagt 400 km/h en bij 100% elektrisch rijden is dat 300 km/h, het bereik is dan wel beperkt tot 50 kilometer. De verbrandingsmotor heeft door de speciale techniek een bereik van 950 kilometer en dat is wat ons betreft belangrijker dan die extreme (sprint)snelheden.
De buitenkant
Door het design is de Gemera duidelijk te herkennen als een Koenigsegg. Ook de naar voren scharnierende deuren zijn kenmerkend. Wij van Lifestyle NWS vinden het design bijzonder geslaagd. Door de twee enorme deuren heb je niet direct door dat het een vier-zitter is en toch kloppen de verhoudingen. De maten zijn 4,98 in lengte en 1,98 in breedte. Door het ontbreken van een B-stijl tussen de twee zitrijen, is de instap gemakkelijk. De buitenkant is van koolstofvezel gemaakt waardoor het wagengewicht ondanks het accupakket op 1.850 kilo uitkomt.
De Koenigsegg Gemera staat vóór op 21-inch wielen en achter op 22-inch. Aan de achterkant vallen de twee hoog, naast de achterruit, geplaatste uitlaatpijpen op. De compacte 3 cilinder motor is net voor de achterwielen geplaatst, waardoor er genoeg ruimte overblijft voor drie volwassen koffers onder de achterklep en één onder de voorklep.
De binnenkant
Koenigsegg heeft er veel aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te maken, maar toch is de uitrusting zeer uitgebreid. Veel koolstofvezel dus aan de binnenkant, maar ook leer en alcantara. Het infotainmentsysteem heeft elf speakers en een subwoofer, er zijn twee inductieladers en 13-inch grote displays. Ieder inzittende heeft z’n eigen leeslampje, infotainmentscherm én twee bekerhouders, een verwarmd en gekoeld exemplaar. De vier identieke stoelen kunnen verwarmd en gekoeld worden en zijn elektrisch te verstellen. De Gemera heeft een 360-gradencamera aan boord en buitenspiegels zijn vervangen door camera’s. Door de ingebouwde systemen is de Gemera geschikt voor autonoom rijden.
De aandrijflijn
Drie elektromotoren en een splinternieuwe 2.0-liter driecilinder verbrandingsmotor dus. Vooral die laatste is een kunststukje; 600 pk vermogen! Dit wordt mogelijk gemaakt door twee enorme, gepatenteerde, turbo’s. Elke turbo is gekoppeld aan drie uitlaatkleppen, één per cilinder. Door de techniek heeft de motor, die naast benzine ook op ethanol en methanol kan rijden, een bijzonder laag verbruik en een gewicht van maar 70 kg. De brandstofmotor drijft gezamenlijk met een elektromotor de voorwielen aan, de andere twee elektromotoren zijn gekoppeld aan de achterwielen. Niet alleen vierwielaandrijving heeft de Gemera, maar ook vierwielbesturing
Driehonderd exemplaren
Koenigsegg wil driehonderd exemplaren van de Gemera bouwen. De vanaf prijs is nog niet bekend gemaakt.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!