Koenigsegg Regera

Nu bijna iedereen in het buitenland toch op het strand bivakkeert gaan wij ons vandaag even bezighouden met iets wat veel spannender is: extreem snelheidsgeweld uit Zweden. En wel met de Koenigsegg Regera. In 2,78 seconden naar 100 km/h en, als je durft en kunt, gas geven tot boven de 400km/h…eigenlijk kan alleen de Bugatti Chiron hiermee concurreren. Van 0-300 km/h in 10,9 seconden! De Chiron doet daar 13 seconden over.

Hybride supercar

De Regera is een hybride supercar met een totaal vermogen van 1.500 pk. Het is de optelling van de pk’s van de 5.0 liter V8 twinturbo motor en van drie elektromotoren. De auto zit vol met technische innovaties van Koenigsegg. Zo ontbreekt bijvoorbeeld een versnellingsbak, die is vervangen door een hydraulische koppeling tussen de motor en aandrijving op de achterwielen. Dit scheelt gewicht en vermogensverlies. Bij lage snelheden tot 50 km/h rijdt de Regera volledig elektrisch.

Ondanks de batterijen voor het opslaan van elektriciteit weegt de auto maar 1.470 kg.

Vanaf het eind van het jaar is de Regera (Zweeds voor “heersen”) leverbaar. In totaal worden er maar 80 geproduceerd, waarvan er al 20 verkocht zijn. De prijs? Is nog niet bekend gemaakt, maar het zou ons niet verbazen als die tussen de 2 en 3 miljoen Euro uit gaat vallen.

Christian von Koenigsegg

De naamgever van deze autofabrikant is Christian von Koenigsegg. Van klein kind af aan was hij al gefascineerd door de werking van machines. Op z’n 22e jaar, in de jaren 90, bouwde hij al de Koenigsegg CC, zijn idee van een perfecte sportwagen. Hij is zo iemand die altijd bezig is om technische oplossingen te bedenken. Niet alleen op autogebied. Hij bedacht begin jaren 90 al de Chip Player, gebaseerd op het idee dat geheugenchips in computers veel meer geheugenopslag mogelijkheden hebben dan bijvoorbeeld CD’s. Hij was z’n tijd te ver vooruit en vond geen geldschieters om dit ontwerp toen grootschalig te vermarkten. In 1991 was hij de uitvinder van het Click-systeem voor laminaat leggen, maar vroeg er geen patent op aan, waardoor anderen met het idee schatrijk konden worden.

Van deze fouten leerde hij, zijn latere uitvindingen zijn wel gepatenteerd.

Koenigsegg

Koenigsegg startte z’n eigen autofabriek in 1994. Z’n enige missie was en is: het bouwen van de perfecte Supercar. De productieaantallen zijn klein, iedere maand wordt er een auto gebouwd, zo kan het dat tot op heden nog maar 150 Koenigsegg’s gebouwd zijn. Bestel je nu een Koenigsegg, dan wordt hij over twee en een halfjaar afgeleverd. De rijken der aarde hebben dit er graag voor over. In tegenstelling tot andere autofabrikanten worden zoveel mogelijk onderdelen zelf geproduceerd. Denk aan wielen, remunits en motoren.

Ook de software in de auto’s is door Koenigsegg zelf ontwikkeld. Het grote voordeel hiervan is dat alle onderdelen van de auto op elkaar afgestemd zijn en van absolute topkwaliteit, en dat eigen innovaties snel doorgevoerd kunnen worden. Waar bijvoorbeeld Bugatti gebruik kan maken van de immense ontwikkelafdelingen van de Volkswagen Groupe lukt het Koenigsegg met een klein groepje vakmensen al heel veel jaren zelfs een voorsprong op z’n belangrijkste concurrenten te houden. Een ongelofelijk knappe prestatie!

De buitenkant

De Regera is niet alleen snel, hij ziet er ook zo uit. Grappig is dat de Regera de eerste auto in de wereld is waarbij met 1 druk op de knop alle deuren, voor-en achterklep zich tegelijkertijd openen en sluiten. Koenigsegg noemt dit system ‘Autoskin’.

De grote achtervleugel voor de downforce verdwijnt in ruststand volledig in de carrosserie. Je kunt zien dat de vorm van de auto de uitkomst is van aerodynamische studies.

Het interieur

Hoewel dus een versnellingsbak of automaat volledig ontbreekt, zitten er toch twee peddels aan het stuur. De een is voor het inschakelen van het systeem om de door remmen opwekte energie op te slaan in een batterij. De andere peddel is om het hydraulische koppelsysteem te activeren.

Het interieur straalt luxe uit en is van alle gemakken voorzien. De verwarmbare stoelen hebben een instelbare geheugenfunctie, er is een Koenigsegg 9 inch scherm voor het infotainment system, 4G en WiFi aansluiting en een camerasysteem dat de omgeving van de auto rondom in beeld brengt. Uiteraard is er een sound system en Apple CarPlay.

De motoren

De extreme snelheden van de Regera worden bereikt met een combinatie van de twin turbo 5.0 liter V8 motor met 3 elektromotoren. De electromotoren zijn verbonden aan een uniek 800 volt accupakket. Het is geen enkele andere autoproducent gelukt om zo’n enorm krachtig accupakket te ontwikkelen dat maar 75 kg weegt en door een speciale koeling niet oververhit raakt. Het zijn indrukwekkende cijfers, van 0-300 km/h in 10,9 seconden. Alsof je in een raket zit..Volgens Koenigsegg is die extreme snelheid ook aan de bijzondere aandrijflijn te danken, de Koenigsegg Direct Drive transmissie. Een systeem zonder wat voor versnellingsbak dan ook. Dit scheelt veel gewicht en beperkt het energieverlies met 50%.

Wat is een Koenigsegg?

Hoe is de beleving als je met 330 km p/h op de Autobahn rijdt? Don’t try this at home….

 

Hoe werkt de Koenigsegg ‘Autoskin’?

En hier beelden van de speciale dag in 2016 voor Koenigsegg’s bezitters

Koenigsegg-Regera_2 Koenigsegg-Regera_3 Koenigsegg-Regera_4 Koenigsegg-Regera_5 Koenigsegg-Regera_6 Koenigsegg-Regera_7 Koenigsegg-Regera_8 Koenigsegg-Regera_9 Koenigsegg-Regera_10 Koenigsegg-Regera_11 Koenigsegg-Regera

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!