Lamborghini Huracán Sterrato
Wat schreven we op Lifestyle NWS al vaak over de Lamborghini Huracán! En terecht natuurlijk, de auto is één van de highlights op autogebied in deze eeuw. In het voorjaar van dit jaar leek het er nog op dat Lamborghini toen de allerlaatste versie van de Huracán, de Tecnica, presenteerde. Maar het kan verkeren, nu komt het Italiaanse merk uit Sant’Agata Bolognese, toch nog met een allerlaatse uitvoering. En wat voor één! Ontmoet de vierwielaangedreven Lamborghini Huracán Sterrato (betekent: onverhard).
De laatste nieuwe auto van Lamborghini met alleen een benzinemotor
Doha in Qatar is het toneel van het WK voetbal geweest, maar er was daar meer te beleven. In de schaduw van het toernooi maakte Lamborghini gebruik van het feit dat het WK ook een verzamelmoment is voor de rijken der aarde. VIP-gasten en media uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika waren er bij toen op de pop-up Lounge, op een ponton in de Doha Bay met uitzicht op de kustlijn van Doha, de eerste all-terrain supersportwagen van Lamborghini werd gepresenteerd.
Deze uitvoering van de Huracán was al in 2017 bedacht en in 2019 als concept gepresenteerd. Van de productie-uitvoering worden maximaal 1499 eenheden gemaakt. Het is trouwens ook de laatste nieuwe auto van Lamborghini met alleen een benzinemotor. In 2024 hebben alle nieuwe Lamborghini’s een (mild) hybride aandrijflijn.
De buitenkant
De Sterrato is 44 mm hoger dan de reguliere Huracán. Dit is om een grotere veerweg te garanderen in ruig terrein. Ook de spoorbreedte is wat vergroot. Een opvallende luchtinlaat op de motorkap accentueert het sportieve, gedurfde karakter van de auto. De aluminium bescherming aan de voorzijde van de onderkant, dorpels en wielkasten geven de Huracán Sterrato een extra gespierde look. Rond de 19-inch wielen zitten run flat-All Terrain-banden van Bridgestone en achter de wielen zien we koolstofkeramische remschijven.
De binnenkant
De Huracán Sterrato is gebouwd om ook rally’s mee te rijden, maar toch is het interieur volgehangen met luxueuze zaken als exclusieve Alcantara Verde Sterrato-bekleding en een Human Machine Interface (HMI) met nieuwe graphics en speciale rijfuncties. Essentiele zaken voor off-road rijden, zoals een kompas, geografische coördinatenindicator en stuurhoekindicator ontbreken niet. Amazon Alexa is geïntegreerd in het Lamborghini Connect systeem, waarmee met een eenvoudige spraakopdracht zaken zoals airconditioning, verlichting, navigatie, telefoongesprekken en entertainment zijn aan te passen.
Het LDVI-systeem (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics) is uitgebreid met een speciale Rally-modus. Carbon bi-shell sportstoelen met een vierpunts veiligheidsharnas zorgen voor een veilige zitpositie in ruig terrein. Met een aangesloten telemetriesysteem kan de bestuurder z’n prestaties volgen en de gegevens analyseren via de UNICA-app.
De motor
Nog één keer wordt de iconische 5.2-liter V10-motor gehangen in een nieuwe Lamborghini. Met een maximaal vermogen van 610 pk, gecombineerd met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling en elektronisch geregelde vierwielaandrijving met mechanische zelfvergrendelingsdifferentieel achter.
De Huracán Sterrato accelereert hiermee van 0 tot 100 km in 3,4 seconden en de topsnelheid is gelimiteerd tot maximaal 260 km/h.
Komende februari gaan de eerste exemplaren van de Lamborghini Huracán Sterrato van de band rollen in Sant’Agata Bolognese. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt door Lamborghini.
Kijk voor meer informatie over de Lamborghini Huracán Tecnica op de website van Lamborghini.