Lamborghini Lanzador
Lamborghini kondigde een tijd geleden al aan dat het met een nieuwe modellijn zou komen, de vierde van het merk. Volgens plan heeft Lamborghini in 2024 alleen nog aandrijflijnen die deels elektrisch zijn, en later in de tijd alleen 100 procent elektrische Lamborghini’s. Maak kennis met de allereerste 100 procent elektrische Lamborghini: de Lamborghini Lanzador! Niet dat je de Lanzador al direct op de weg tegen gaat komen, de productieversie is pas in 2028 te verwachten. Toch verschijnt de 2+2 cross-over nu al op de Monterey Car Week.
De indruk die de auto opwekt is die van een echte Lamborghini sportwagen, maar dan wat opgehoogd. Het design is helemaal volgens de stijl van Lamborghini. Volgens het merk is de Lanzador een nieuw segment, dat van de Ultra GT. Concurrenten zijn de Ferrari de Purosangue, hoewel die niet 100% elektrisch is, en de Lotus Eletre.
Showcase van nieuwe technieken
De Lanzador is ook een showcase van nieuwe technieken die Lamborghini in z’n toekomstige modellen wil doorvoeren. Niet alleen elektrische aandrijving, maar ook instelbare luchtvering, een actief onderstel, een bestuurbare achteras en vierwielaandrijving. Slimme, actieve aerodynamica zorgt voor meer veiligheid bij hoge snelheden en een hogere actieradius. Het nieuw ontwikkelde Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) rijdynamiekcontrolesysteem zorgt voor een nog fijnere rijbeleving.
De buitenkant
Wij vinden de Lanzador er geweldig uitzien! Je herkent hem direct als een Lamborghini, duidelijk geïnspireerd op legendarische Lamborghini-modellen zoals de Sesto Elemento, Murciélago en Countach LPI 800-4. Het onderste deel van de auto wordt gevormd door slimme aerodynamische, beweegbare, onderdelen. Het actieve aerodynamicasysteem voert de lucht via luchtkanalen en beweegbare splitter, lamellen en kleppen door de auto heen voor meer downforce. Aan de achterkant zien we smalle airblades, diffuser en een achterspoiler. Op de grote 23-inch wielen zijn aerobladen geconstrueerd om turbulentie te minimaliseren. Onder de korte voorklep is ruimte voor een kofferbak gemaakt en aan de achterkant is de grote glazen achterklep te openen voor nog meer bagageruimte. De slanke koplampen zijn duidelijk geïnspireerd op die van de Countach LPI 800-4. Met z’n hoogte van 1 meter 50 is de auto meer te rangschikken als cross-over dan als SUV.
De binnenkant
Het design van het interieur is volgens het “feel like a pilot” principe van Lamborghini. Beide inzittenden voorin zijn als het ware ingebouwd door de middenconsole die als een soort brug vanuit het dashboard tussen de voorstoelen uitkomt. Starten gaat via een rode schakelaar op de middenconsole. Ook de bijrijder heeft een eigen digitale display om alle waardes tijdens het rijden te kunnen volgen. Veel aandacht heeft Lamborghini ook besteed aan het gebruik van duurzame materialen, zoals biologisch afbreekbaar merinowol, gerecycled koolstofvezel en het schuim in de sportstoelen dat gemaakt is van 3D-geprinte vezels. De stoelen achterin zijn verstelbaar en als die naar beneden gevouwen zijn, ontstaat er een variabele bagageruimte voor nog meer bagage.
De aandrijving
De Lanzador heeft op iedere as een elektromotor voor vierwielaandrijving. De elektromotoren leveren een piekvermogen van meer dan één megawatt. Er is een nieuwe generatie high-performance accupakket gemonteerd, geschikt voor een lange actieradius. Gedetailleerde prestatiegegevens heeft Lamborghini nog niet bekend gemaakt.
Kijk voor meer informatie over de Lamborghini Lanzador op de website van Lamborghini.