Lamborghini Sián Roadster!
Het kon natuurlijk niet uitblijven dat er ook een open versie van de vorig jaar geïntroduceerde Lamborghini Sián FKP 37 zou komen. En hier is hij dan; de ultieme roadster aller tijden, oftewel Lamborghini Sián Roadster, de snelste Lamborghini ooit. Aangedreven door een machtige 6,5-liter V12 motor met 785 pk, meer dan ooit in een Lamborghini, aangevuld met een 34 pk sterke elektromotor. Met een sprint naar 100 km/h in 2,8 seconden geef je het coronavirus geen schijn van kans. De roadster heeft geen dak, zelfs geen stoffen exemplaar, zodat je de gang naar z’n topsnelheid van 350 km/h wel heel bewust voelt en hoort.
Tot zover het goede nieuws, want de aankoop kun je verder wel vergeten. Alle 19 exemplaren zijn namelijk al verkocht voordat er ook maar ergens een prijslijstje was gepubliceerd. Naar schatting betaalden de kopers zo’n 2,5 miljoen euro per stuk. Zo slecht lijkt het dus niet te gaan met Italië, krijgen Rutte en de andere “frugal four” dan toch gelijk?
Onzin natuurlijk, het realiseren van de Lamborghini Sián Roadster is een geweldige prestatie van Lamborghini. De roadster is, net zoals de dichte versie, afgeleid van het model Aventador. Uiteraard is er wel flink aan gesleuteld om er de snelste Lamborghini van te maken.
Design
Bliksemschicht, dat is de letterlijke vertaling voor Sián vanuit het plaatselijk dialect in de omgeving van Sant’Agata Bolognese. En het de design van de buitenkant van de Lamborghini Sián Roadster lijkt daar inderdaad op; scherpe hoeken, een strak lijnenspel en opvallende verlichting aan voor- en achterkant. Alles belooft supersnelheid. Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar volgens Lifestyle NWS is het design van de Lamborghini Sián Roadster onovertroffen.
Aandrijving
De Lamborghini Sián Roadster heeft de sterkste motor van Lamborghini ooit achter de voorstoelen liggen. 785 pk sterk, vanuit een machtige atmosferische 6,5-liter V12. Geen gedoe met turbo’s, maar gewoon een heerlijk motor met bijbehorend geluid. De motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde handbak met zeven versnellingen. Volledig elektrisch rijden kan, maar dan alleen op manoeuvreersnelheid en in de achteruit.
Hybride, maar dan anders
De Lamborghini Sián Roadster heeft dus hybride aandrijving, maar anders dan anders. Een 34 pk sterke elektromotor is in de versnellingsbak verwerkt. Lamborghini claimt dat ze voor de Sián een unieke hybridetechniek heeft uitgevonden. Met behulp van supercondensatortechniek is de opslag driemaal krachtiger en drie keer lichter dan een conventionele lithium-ion accu. Hierdoor weegt het hele hybridesysteem inclusief accu maar 34 kg. Voordeel is ook dat hij even snel kan op- als ontladen en in zijn geheel opgeladen wordt na een flinke rempartij en die energie direct weer kan gebruiken om te accelereren. Zo kan de auto dankzij zijn elektromotor, gekoppeld aan de achterwielen, tussen de 10 en 20% sneller optrekken dan bijvoorbeeld een Lamborghini Aventador SVJ. Het is een laag voltage systeem (48V), in staat om pieken van 600A te bereiken. Maar uiteindelijk levert de V12 benzinemotor natuurlijk het leeuwendeel.
Tot een snelheid van 130 km/h is de elektromotor actief, daarboven moet de atmosferische benzinemotor het zelf doen.
Ga je toch liever met de boot? Geen probleem, Lamborghini heeft samen met de Italian Sea Group de ’Tecnomar for Lamborghini 63’ gemaakt, geïnspireerd op de Lamborghini Sián, zie het bijgaande video.
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!