Land Rover Defender V8
Laten we eerlijk zijn; zo’n Land Rover Defender V8 is een auto die heel erg over de top is. Toch durft Land Rover het aan om hem in het assortiment op te nemen. Ongetwijfeld zijn er ook in Nederland kopers te vinden voor de sterkste Defender ooit.
Afgezien van z’n prijs snappen we dat wel; een off-roader met een 525 pk sterke 5.0 liter V8 onder de motorkap, in 5,2 tellen van stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 240 km/h is bijzonder spectaculair. Nadeel is z’n prijs dus, in Nederland is de Defender V8 vanaf 201.485 euro als driedeurs verkrijgbaar en vanaf 206.895 euro voor de vijfdeurs versie. Dat zijn dubbele prijzen ten opzichte van de goedkoopste Defenders die sinds 2020 op de markt zijn. Het is voor het eerst sinds 2002 dat de Land Rover Defender met een V8 motor geleverd kan worden.
Hoe herken je de Defender V8?
Ook de Land Rover Defender V8 is leverbaar in twee carrosserievarianten: als driedeurs en als vijfdeurs. De Defender V8 kun je herkennen aan de speciale emblemen, de vier uitlaatpijpen en opvallende 22-inch lichtmetalen wielen in Satin Dark Grey. Door de velg heen zie je de felblauwe remklauwen die in de 20-inch remschijven bijten. Je kunt maar uit drie kleuren kiezen voor de Defender V8; Carpathian Grey, Yulong White en Santorini Black. Het dak is in alle gevallen in de kleur zwart uitgevoerd. Nieuw in het Land Rover Defender-gamma zijn de optionele designpakketten Bright Pack, Extended Bright Pack en het Extended Black Pack.
De binnenkant
Binnenin zijn de stoelen bekleed met Ebony Windsor-leder en de interieurdelen afgewerkt met Miko Suedecloth en Robustec-accenten. Satijnchromen schakelflippers glanzen achter het stuurwiel dat met alcantara is verwend. Op de dorpellijsten maken de opschriften duidelijk dat je in de goede auto instapt.
Optioneel voor alle Defenders is een 11,4 inch scherm voor het Pivi Pro-infotainmentsysteem. Dat scherm is 60 procent groter dan de standaard display.
De motor
De Defender V8 koop je natuurlijk om de sterkste motor ooit in een Defender. Het is een 5.0-liter V8 met supercharger, goed voor 525 pk. De motor drijft de vier wielen aan. De V8 zorgt niet alleen voor geweldige snelheidsprestaties, maar ook voor een draaikolk in de benzinetank. Het verbruik is gemiddeld 14,5 liter op 100 km bij stevig gas geven. De Defender V8 heeft een speciale rijmodus aan boord; de Dynamic-modus in het Terrain Response-systeem. Zowel gasrespons als de stuurinrichting zijn in deze modus veel directer.
Ook het onderstel is aangepast met een nieuw elektronisch aangestuurd differentieel en de stabilisatorstangen zijn dikker dan in andere Defenders. De Defender V8 heeft overigens altijd een achttraps automaat aan boord.
Land Rover bouwt de Defender in Slowakije, dus brexit problemen spelen geen rol.
De prijzen
Tja die prijzen voor de Land Rover Defender V8…je moet het geld maar hebben liggen. De V8 motor is de favoriet van onze minister van Financiën en dat heeft alles met de BPM afdracht te maken. Slimmer is dan de aanschaf van een hybride Land Rover Defender, de P400e is er vanaf € 81.888. Als je het nog slimmer wil, dan hebben we nog een tip voor je: van de Land Rover Defender komt ook een Commercial uitvoering op de markt, die heeft geen achterbank maar kan wel met drie zitplaatsen voorin geleverd worden. Volgens de huidige belastingregels betaal je dan geen BPM en kun je hem voor nog geen € 50.000,- aanschaffen.