Lexus UX
Lexus komt binnenkort met een splinternieuwe cross-over in het C-segment. Het luxe broertje van Toyota had nog geen model in dit segment, dus de Lexus UX is meer dan welkom om te kunnen concurreren met bijvoorbeeld de BMW X1 en de Audi Q3.
Al in 2016 op de autobeurs van Parijs presenteerde Lexus, vooruitlopend op de productieversie, een UX Concept. Dat toonde een vrij extreem design. Voor de productieversie zijn de meest excentrieke scherpe randjes er wel van af gehaald, toch oogt het nog allemaal bijzonder. De Lexus UX staat op het volledig nieuwe Global Architecture C-platform. De beoogde doelgroep is de jonge autorijder die gevoelig is voor design, luxe en innovatie. De compacte cross-over is gepositioneerd onder de Lexus NX. Die is in Nederland alleen leverbaar met hybride aandrijving, wellicht gaat dat ook voor de Lexus UX gelden. Prijzen en introdatum in Nederland wil Lexus nog niet bekend maken. De Lexus NX is er vanaf € 53.295, te verwachten valt dat de prijs van de Lexus UX onder de € 50.000 blijft, rekening houdend met de concurrentie.
Van buiten
De Lexus UX is een compacte cross-over met de maten 4,50 meter in de lengte, 1,84 meter breed en 1,52 meter hoog. De UX is aan de voorkant met die grote grille duidelijk te herkennen als een Lexus. Het design kenmerkt zich door een scherp lijnenspel. De hoekige wielkasten vind je mooi of drie keer niks; een tussenweg is er niet. De vorm van de wielkasten zou wel bijdragen aan een betere wegligging in bochten. Amerikanen zijn er dol op, alle Jeep modellen hebben ze ook. Overigens heeft de opvolger van de huidige Toyota RAV4, die volgend jaar op de markt komt, dezelfde wielkasten, het lijkt dus een trend te gaan worden. Aan de achterkant zijn de linker- en rechterlichtunits met elkaar verbonden door middel van een strook van 120 ledlampjes. Van de Lexus UX komt ook een sportiever ogende uitvoering als Lexus UX F Sport op de markt.
Lexus heeft veel aandacht besteed aan de rij-eigenschappen. Het zwaartepunt van de auto is de laagste in zijn klasse en de torsiestijfheid is uitzonderlijk. De achterlichtunits zijn uitgerust met een luchtgeleider die de auto bij sterke zijwind stabiel houdt.
Van binnen
In het interieur is de uitmuntende klasse van Lexus duidelijk zichtbaar. Perfecte bouwkwaliteit en gebruik van de beste materialen. De cockpit is als het ware op de bestuurder gericht. Door de hoge zitpositie en dat het instrumentarium optisch door de voorruit lijkt over te lopen in de motorkap is er goed zicht en krijgt de bestuurder een beter gevoel voor de afmetingen van de auto. Standaard beschikken alle Lexus UX uitvoeringen over de nieuwste technologieën, zoals de Panoramic View Monitor, een topklasse Mark Levinson® Premium Surround system, en het Lexus Safety System +. Dit laatste systeem omvat een Pre- Collision System dat ook voetgangers beschermt; Lane Keeping Assist en Lane Tracing Assist om op koers te blijven, verkeersborddetectie en Parking Support Brake (noodstop bij achterlangs kruisend verkeer) en Dynamic Radar Cruise Control, dat de rijsnelheid automatisch afstemt op de voorganger. Qua connectiviteit loopt Lexus ook voorop; je hebt standaard een aantal technologie features tot je beschikking zoals Amazon Alexa integratie, waarbij je Alexa kunt vragen om je favoriete muziek te laten horen of via Kindle boeken voor te lezen.
Aandrijving
De UX komt beschikbaar als UX 200 met een 2,0-liter 168 pk sterke viercilinder benzinemotor én als UX 250h. De UX 200 motor is gekoppeld aan een volledig nieuwe Direct Shift CVT-transmissie en drijft de voorwielen aan. De Lexus UX 250h heeft een hybride aandrijving, een 2,0-liter benzinemotor gecombineerd met een zelfopladende electromotor. Het systeemvermogen is 178 pk. Het is mogelijk om de Lexus UX 250h met vierwielaandrijving te bestellen. Nieuw en handig is het Predictive State of Charge (SOC) systeem in de Lexus UX 250h; als je het navigatiesysteem aan hebt staan detecteert het SOC wanneer een omlaag lopende weg nadert. SOC schakelt in dat geval de elektrische rijmodus in om brandstof te besparen en direct het accupakket bij te laden. Hier zul je dus in de bergen meer van profiteren dan in ons vlakke landje. Het is goed mogelijk dat Lexus in Nederland alleen de Lexus UX 250h zal aanbieden.