Lifestyle NWS Business Lady: Annet Goede
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende, talentvolle en sophisticated business ladies over hun weg naar succes. Twee weken terug was het de beurt aan Marjolein Keuning. Deze week spraken wij met Annet Goede! Cream PR is al achttien jaar een begrip in de PR wereld. Topdesigners en een hele rits modemerken, ze willen allemaal vertegenwoordigd worden door Annet Goede en haar team. Van start tot toekomstvisie, tijd om deze powervrouw het spreekwoordelijke hemd van het lijf te vragen!
Niets meer, niets minder
Een creatief modebrein in combinatie met zakelijk vernuft en een flinke dosis lef, dat is Annet Goede in een notendop. Haar PR-bureau is booming. Cream PR vertegenwoordigt merken als O’Neill, Gestuz, en Sperry maar ook ontwerpers als Tony Cohen en Ted Baker. Al achttien jaar lang weet Annet zich staande te houden in de keiharde wereld die PR heet. De concurrentie is moordend, 9-tot-5 bestaat niet en ook in de weekenden wordt er gewoon gewerkt. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het stresslevel bij PR-managers vele malen hoger ligt dan bij bijvoorbeeld chirurgen. Topsport dus! Annet daarentegen lijkt de rust zelve. Over die bizarre werkdruk zegt ze nuchter: ‘We zitten hier inderdaad niet de hele dag met onze gestifte lippen aan de champagne te nippen (sommige mensen denken dus echt dat we iedere avond op feestjes staan te socializen). PR is een vak zoals ieder ander vak. Wil je succesvol worden? Dan moet je er keihard voor werken. Niets meer, niets minder.’
Crea Bea
Net dat stapje extra zetten, niks nieuws voor Annet. ‘Van kattenkwaad uithalen tot een modestatement maken, ik was als kind al degene die de kar trok. Als mijn vrienden het hadden opgegeven, was ik pas net op dreef. Dat “ik regel het wel even” zat altijd al wel in me. Wat dat betreft is het misschien niet verrassend dat ik nu aan het hoofd van een PR bureau sta. Toch had ik vroeger hele andere ambities. Ik wilde modeontwerper worden. Vanaf mijn zevende zat ik al achter de naaimachine, eerst voor de jurkjes van mijn poppen, daarna voor mijn eigen outfits. Na de Technische School voor Mode & Kleding ging ik aan de slag als styliste. Maar al snel wilde ik meer. Zo’n ondersteunende functie paste totaal niet bij me, ik wilde zelf aan het roer staan. Helaas leek niemand me geschikt te vinden voor een baan met meer verantwoordelijkheden. Als stylist krijg je al snel zo’n crea Bea stempel op je voorhoofd. Zakelijk werd ik totaal niet serieus genomen. Om van die stempel af te komen ben ik in de avonduren Commerciële Economie gaan studeren. En dat papiertje leverde me een fantastische baan op als Marketing- en Communicatiemanager bij Dolcis.’
Rijdende showroom
Dit avontuur nam een verrassende wending. ‘Ik werd er ineens uitgegooid. Na zes jaar dienst stond ik van de ene op de andere dag op straat. Een verklaring heb ik nooit gekregen. Wel kreeg ik een flinke zak geld mee. Top! Het klinkt misschien gek maar ik ben Dolcis uitermate dankbaar voor mijn ontslag. Als een deur sluit, gaat een andere open. Het einde van Dolcis bleek het begin van Cream PR.’
Annet zat nog geen week thuis of ze werd alweer benaderd voor een nieuwe job. ‘Een oud-collega van Dolcis werkte inmiddels voor Wrangler footwear en vroeg mij of ik de PR wilde doen. Maar natuurlijk! Ik besloot het meteen groots aan te pakken. Van het geld dat ik had meegekregen kocht ik een knalrode Londense dubbeldekker. Die bus richtte ik in als rijdende showroom waarmee ik langs alle toonaangevende redacties kon rijden.’ Die bus bleek een gouden greep, de klanten melden zich al snel. Na Wrangler volgden merken als Adidas, s.Oliver, Tango, Dickies, O’Neill, Diesel Footwear en Clarks Originals. ‘Op de woensdagen stond de dubbeldekker bij Sanoma geparkeerd, in die tijd nog het walhalla van de Nederlandse tijdschriften. In de lunchpauzes stroomde de bus vol met redactieleden die kleding en accessoires kwamen halen voor hun volgende fotoshoots. Op de donderdagen bezochten we toonaangevende stylistes in het westen van het land, op vrijdag reed ik naar het oosten, enzovoort. Voor ik het wist, was het klantenbestand de bus ontgroeid en werd het tijd voor een vaste showroom in Amsterdam.’
Vaste stek in de hoofdstad
Van een rode dubbeldekker naar een vaste stek in de hoofdstad. Ondanks hevige concurrentie is Cream PR na achttien jaar nog steeds big business. Hun geheim? ‘Wij blijven onze dienstverlenging continu vernieuwen. Tuurlijk, de basis van ons vak is al die jaren hetzelfde gebleven. De klant moet nog steeds zo vaak en positief mogelijk in de publiciteit komen. Maar in die achttien jaar is het medialandschap flink uitgebreid. Naast journalisten heb je nu ook te maken met zogenoemde ‘online influencers’ zoals bloggers en vloggers. Goed op de hoogte zijn van alles wat er speelt bij de klant en in de media vergt vandaag de dag meer tijd dan ooit. Daarom hebben we het roer hier twee jaar terug omgegooid. De klassieke PR-consultant met een aantal merken onder zijn hoede, bestaat bij ons niet meer. In plaats daarvan werken we nu met mediaspecialisten: de influential specialist, een online specialist en een print specialist. Moest die PR-consultant nog contact onderhouden met alle bladen, kranten en blogs, nu ligt de focus op het medium zelf. De ene specialist onderhoudt contact met de bloggers, de ander heeft een lijntje met de print redacteuren. Dat werkt niet alleen een stuk efficiënter maar ook veel persoonlijker. En dat persoonlijke contact is key in de PR. Je moet omgaan met de pers en je klanten zoals je omgaat met iemand die je respecteert, wiens medewerking je zoekt en met wie je graag naderhand nog eens een biertje drinkt.’
Onderuitgaan, opstaan en weer doorgaan
Met acht mensen in dienst en een bedrijfspand in het hippe Amsterdam West is Cream PR een absoluut succesverhaal. Hebben ze ook mindere tijden gekend? ‘Uiteraard! Toen ik net met Cream PR begon, was ik nog hartstikke naïef en veel te eager. Zo schreef ik voor een potentiele klant eens een compleet PR-plan uit. Ik werd er vriendelijk voor bedankt en hoorde vervolgens nooit meer iets van ze. Ook hebben we natuurlijk nog die crisis gehad. Een aantal van onze merken zijn in die tijd failliet gegaan. Stomme pech, daar doe je als bureau niets aan. Ondernemen is onderuitgaan, opstaan en weer doorgaan.’
Een perfect contrast
Deze powervrouw rent van hot naar her en is 24/7 bereikbaar voor haar klanten. Heeft ze nog tijd voor een sociaal leven? ‘Voor mijn zoon maak ik altijd tijd. Hij is inmiddels alweer 21 en woont op kamers maar toen ik net begon met Cream PR was hij pas drie. Ik ben in die tijd ook gescheiden van zijn vader. Alleenstaande ouder én startend ondernemer, een pittige periode. Als Dolcis me niet aan de kant had gezet, had ik me waarschijnlijk vastgeklampt aan die vaste baan. Soms heb je een zetje nodig om je dromen na te jagen.’ In de weekenden komt ze tot rust bij haar vriend in Brabant. ‘Dat leven daar is zo anders dan mijn drukke leventje in Amsterdam, waar haast bijna in de lucht lijkt. Een perfect contrast.
Misbaar
Hoe Cream PR er over tien jaar uitziet? In de toekomst zie ik mezelf in een coachende rol en krioelt het hier op de werkvloer van de jonge talenten. Als Ouwe Dibbes mag je best in de dug-out van je bedrijf blijven zitten maar er komt een moment waarop je het stokje moet overdragen aan de nieuwe generatie. Ik moet misbaar worden. Het zou toch ultiem zijn als mijn bedrijf mij overleeft?!’