Lifestyle NWS Business Lady: Elise van Wonderen

Lifestyle NWS start vandaag met een geheel nieuwe rubriek: Lifestyle NWS Business Ladies. Voor deze rubriek interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Elise van Wonderen, oprichtster van de inmiddels zeer succesvolle online mode webshop ModeMusthaves.com trapt af!

Van meisjesdroom naar online mode-imperium

‘Ik droomde er altijd al van om voor mijn 25ste een winstgevend bedrijf te runnen.’ Drie jaar geleden begon Elise van Wonderen (27) met haar webshop Modemusthaves.com. Inmiddels is het bedrijf zonder hulp van investeerders uitgegroeid tot een onderneming met tien medewerkers, een omzet met zes nullen en meer dan honderdduizend volgers op Instagram, Facebook en Twitter. ‘Het verschil tussen dromen en ondernemen? Doen!’

Missie

Elise is een modemeisje met een missie, ondernemen zit dan ook in haar bloed. Ze komt uit een gezin met vijf kinderen, stuk voor stuk ondernemers. Zus Annic van Wonderen bijvoorbeeld is de oprichter van het succesvolle ILoveFashionNews.com.

Elise: ‘Ik ben niet vies van kneiterhard werken en dat is toch een belangrijke factor op de weg naar succes.’ Die werkethiek bezat ze al tijdens haar studie aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). ‘Extra vakken, cursussen, stages, ik heb me helemaal het schompes gewerkt. Maar leuk dat ik het vond!’ Na haar studie gaat de leergierige Elise aan de slag bij haar zus. ‘Ik had het er onwijs naar mijn zin maar inmiddels was ik al 24 jaar en bruiste ik van de ideeën om mijn eigen bedrijf op te zetten. Ik ben toen halve dagen gaan werken zodat ik meer tijd had om me te richten op mijn toekomstige bedrijf.’

Gat in de markt

Ze stroomde over van de plannen maar nu moest het nog concreet worden. ‘Online ondernemen, dat vind ik de leukste business. En het moest natuurlijk ook iets met mode zijn, dat wist ik als tiener al. Op de middelbare school liep ik als eerste op Uggs rond. Daar begreep niemand toen iets van. En voor mijn boeken had ik geen rugzak maar een stijlvolle schoudertas. Ik heb altijd al gevoel voor mode gehad. Maar dat spreekwoordelijke gat in de markt had ik nog niet gevonden.’

Het is april 2011 als alle puzzelstukjes op hun plaats vallen. ‘Ineens wist ik het! ModeMusthaves.com, zo moest mijn bedrijf gaan heten. En het businessmodel: een betaalbare en informele webshop met de laatste mode en accessoires, waarin de doelgroep één grote community wordt.’

Meesterzet

De volgende dag registreerde ze haar bedrijf bij de Kamer van Koophandel en opende ze een zakelijke bankrekening. Maar haar aller-slimste zet: ze maakte accounts aan op de social mediakanalen. ‘Nu word je doodgegooid met allerlei like, share en winacties, maar toen ik in 2011 met ModeMusthaves.com begon, was ik een van de eersten die hier gebruik van maakte.’ En niet zonder succes. Nog voor het openen van de webshop had ze al 2000 volgers. Een paar minuten nadat de webshop haar digitale deuren opende was de eerste bestelling al geplaatst.

Bijna kopje onder

En vanaf toen ging het hard, héél hard. ‘Ik groeide veel te snel. Een luxe probleem natuurlijk maar ik ging bijna kopje onder aan mijn eigen succes. Ik leefde op kantoor, omringd door schoenen, jurkjes en sjaals. Mijn leven werd 24/7 ingevuld door ModeMusthaves.com, een sociaal leven had ik niet meer. Ik vind het absoluut niet erg om hard te moeten knallen, maar ik had ineens 150 bestelling per dag. In mijn eentje ging ik dat niet redden. Mijn vriend en vriendinnen, mijn zus en mijn moeder, werkelijk iedereen moest bijspringen.’

Kippenvel

Na een jaar buffelen kon ze de verzendingen uitbesteden aan een extern distributiecentrum en kort daarna nam ze haar eerste fulltime medewerker in dienst. ‘Na dat eerste mega hectische jaar was ik overwerkt, maar ik krijg nog steeds kippenvel als ik denk aan al die hartverwarmende reacties op de social media. Dat heeft me echt op de been gehouden. Daar doe je het allemaal voor.’

Online mode-imperium

Inmiddels lopen er tien ModeMusthaves meisjes rond die Elise ondersteunen in haar werkzaamheden. Haar meisjesdroom is veranderd in een online mode-imperium met meer dan 100.000 volgers. De producten op de site zijn vaak uitgesproken items en ze hebben zelfs een eigen IT-shirtjes en sweater lijn. Na drie jaar worden er duizenden pakjes per maand verstuurd. Minstens hetzelfde aantal bezoekers komt dagelijks naar de website.

XOXO

‘Waarom het zo’n succes is geworden? Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen is het vooral die persoonlijke benadering die ons uniek maakt. We bieden een kijkje achter de schermen, geven modetips, reageren op Facebook berichten en we sluiten allemaal onze mails af met ‘XOXO’. We zijn echt een vriendinnencommunity geworden.’

Van interview naar fotoshoot

Ondanks het succes is het nog steeds knetterhard werken. Ze racet van interview naar fotoshoot naar meeting, om vervolgens op haar favoriete sleehakken door te rennen naar een afspraak met überstylist Bastian van Schaik. ‘Elke werkdag is anders. De ene dag ben ik directrice de andere dag model. Op dit moment ben ik vooral bezig met de promotie van onze nieuwste collectie Safari and the city die elk moment online gaat. Maar ik heb gelukkig wel weer een sociaal leven. Soort van.’ (Red. De collectie is inmiddels te bestellen!)

Dierenprints

Wat zijn de modemusthaves van deze herfst/winter? ‘Dierenprints zijn het helemaal dit najaar’, tipt Elise. ‘Waren tijgerprintjes vijf jaar geleden nog ordinair nu is het hartstikke hip. Andere trends zijn de hoed, de roze oversized jas, subtiele sieraden en een van mijn persoonlijke favorieten: de sleehaklaarzen met brede schacht en franjes. Wat vooral opvalt aan de mode dit seizoen is dat bijna alles kan. Drukke prints, rustige prints, ronde neuzen, puntschoenen. Het zit ‘m wat mij betreft vooral in de details. Zorg voor een aantal mooie basisstukken en maak je looks af met sieraden, goede schoenen en een mooie hoed. Dan zit je altijd goed.’

Op safari

Geheel volgens de laatste modetrends gaat Elise binnenkort met haar vriend op safari in Tanzania. ‘Het wordt de eerste keer in drie jaar tijd dat ik twee weken offline ben. Best wel spannend!’ Met al die wilde dierenprintjes om haar heen wordt het in ieder geval een hele stijlvolle vakantie. En bij terugkomst? ‘Ik heb nog zoveel dromen! Vanwege alle copycats hou ik de echte scoops nog even voor me, maar we zijn druk bezig met een aantal gave projecten. The sky is the limit!’

elise

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!