Lifestyle NWS Business Lady: Ellis Blasé
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende, talentvolle en sophisticated business ladies over hun weg naar succes. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken terug was het de beurt aan Monique Collignon. Deze week spraken wij met Ellis Blasé!
‘Welk glazen plafond?’
‘In het donker kan ik aan de verlichte koplampen zien welk model het is.’ Nee, Ellis Blasé is geen oud-kandidaat van ‘Wedden, dat…?’, deze autoconnaisseur is Manager PR & Corporate Communication bij Peugeot Nederland. Blasé werkt al vijftien jaar voor dezelfde werkgever, een unicum in deze tijd. Ze begon haar carrière als directiesecretaresse maar wist op te klimmen tot Manager PR. Lachend: ‘Next stop: CEO?’ In het glazen plafond gelooft ze niet. ‘Succes bepaal je grotendeels zelf.’ Hoog tijd om deze powervrouw aan de tand te voelen.
Automeisje
‘Ik ben de oudste thuis en was dus ook het eerste kind waarmee mijn vader zijn passie voor auto’s kon delen. We reden samen uren met de Peugeot (een man met smaak!) en liepen allerlei autobeurzen af. Echt een automeisje dus maar het was toen nog geen droom van me om aan de slag te gaan in die branche.’
Francofiel
De familie Blasé ging regelmatig met de Peugeot op vakantie naar Frankrijk en Ellis werd smoorverliefd op de taal en cultuur. ‘Het beroemde Joie de Vivre is niet zomaar een uitdrukking, Fransen leven het leven een stuk uitbundiger dan wij. En die taal, prachtig! Als kind dacht ik dat die Fransen zongen in plaats van praatten.’ In 1995 startte Ellis aan de studie Franse Taal- en Letterkunde. ‘Mijn ouders hebben altijd gezegd: doe wat je leuk vindt dan word je vanzelf succesvol.’
Corporate
Die studie beviel haar wel maar van de arbeidsvooruitzichten werd ze minder blij. ‘Wat kon ik er eigenlijk mee? Ik wilde in ieder geval niet voor de klas. Mijn vader runde in die tijd een eigen bedrijf en ik heb ook altijd wel een commerciële kant gehad. In mijn derde studiejaar besloot ik voor de specialisatie Internationale Bedrijfscommunicatie te gaan en maakte ik voor het eerst kennis met PR en Communicatie. Ik had meteen een klik met die vakken. Je raadt trouwens nooit waar mijn afstudeercase over ging. Renault! De geduchte concurrent van Peugeot.’
‘In geen 100 jaar!’
Na haar studie ging ze op zoek naar een baan waarin ze de Franse taal en cultuur, haar corporate kant en communicatie skills kon combineren. ‘Bijvoorbeeld bij Peugeot, het merk waarmee ik opgegroeid was. Maar daar waren ze op dat moment alleen op zoek naar een directiesecretaresse. Nou, in geen 100 jaar! Dacht ik nog. Toch ben ik op gesprek gegaan. En dat klikte zo ontzettend goed, ik ben nooit meer weggegaan.’
Culturele verschillen
‘Ik heb in die 15 jaar voor elf verschillende directieleden gewerkt, voornamelijk expats die allemaal hun eigen visie op het ondernemerschap hadden. Als je samenwerkt met al die verschillende culturen leer je je in te leven in de gevoelens, gedachten en gedragingen van individuen met een andere culturele achtergrond. Je leert bestaande denkpatronen te doorbreken, ontzettend inspirerend! Ik ben daar als mens echt door gegroeid.’
Franse charme
Voorbeelden van die culturele verschillen? ‘Een pluspunt van de Fransen is de charme waarmee ze onderwerpen kunnen inkleden. Nederlanders daarentegen komen in hun directheid nog weleens bot over. Maar dat indirecte kan ook ontzettend vertragend werken. Zo hadden we het afgelopen jaar een keer afgesproken om met collega’s uit Parijs wat knopen door te hakken. We reisden er speciaal voor af naar de Franse hoofdstad waar we hadden afgesproken in een restaurant. Uiteindelijk was er een tweede diner nodig om alles kort te sluiten.’
Glazen plafond?
Na haar eerste baan als directiesecretaresse schopte ze het achtereenvolgens tot Projectmanager, PA en HR Business Partner waarbij talentmanagement en werving en selectie tot het takenpakket behoorden. Hoe heeft Ellis zich in een wereld die grotendeels door mannen wordt gedomineerd omhoog weten te knokken? ‘De weg naar de top bestaat uit intensieve werkweken, veel verantwoordelijkheid en een always-on mentaliteit. Of je nu man of vrouw bent, niet iedereen is daarvoor uit het juiste hout gesneden, je moet er helemaal voor willen gaan. Sekse speelt mijns inziens geen rol meer bij het scoren van die topbaan, ook niet in een mannenbranche als de automotive. Belangrijker is of iemand zijn vak beheerst, er passie voor heeft en bereid is dat stapje extra te doen. Succes bepaal je grotendeels zelf.’
Beroepsdeformatie
Haar inzet en enthousiasme leverde Ellis 1,5 jaar geleden haar absolute droombaan op: Manager PR & Corporate Communication. Niet alleen a dream come true voor Ellis, Peugeot mag zich ook in de handen wrijven met een PR Manager zoals zij. Na 15 jaar trouwe dienst ademt Ellis Peugeot. Sterker nog, als baby werd ze al rondgereden in een Peugeot. Een betere ambassadeur kan een merk zich niet wensen. Tijdens het interview met Lifestyle NWS wist ze de focus meer dan eens van zichzelf naar haar werkgever te verplaatsen, een eigenschap waarmee ze haar talent voor het PR vak alleen maar onderstreept. Lacht: ‘Deed ik dat echt? Haha! Tsja, duidelijk geval van beroepsdeformatie. Het draait bij Public Relations om het merk, niet om jou.’
Imago
Vooruit, een vraag over het merk. “De auto-industrie gaat compleet veranderen”, zo valt her en der te lezen. Wat betekent dit voor Peugeot? ‘Vroeger was de auto nog een statussymbool. Toen ik op mijn 24ste mijn eerste auto kocht – een ijsblauwe Peugeot 206 – was ik apetrots. Maar jongeren van nu vinden een smartphone veel cooler. Er worden vandaag de dag geen slechte auto’s meer gemaakt. Het gaat in de PR daarom niet alleen meer om de technische aspecten van een auto. Sterker nog, het gaat tegenwoordig veel meer om de beleving. Wil een merk zich onderscheiden, dan is de beste strategie om het imago te accentueren. Waar staat het merk precies voor? De keuze van de koper zal meer en meer bepaald door de emotie die een bepaald merk in hem of haar oproept. Aan mij de taak om via PR activiteiten een aantrekkelijke belevingswereld rondom Peugeot te creëren. Bijvoorbeeld aan de hand van de rijke geschiedenis. Het is een van de oudste merken in de automotive, iets om trots op te zijn. Al 200 jaar staat design en kwaliteit voorop en vandaag de dag zie je dat nog altijd terug in onze modellen: het is een stijlvol, sportief en luxe merk met een vleugje Franse flair. Mijn droommerk!’
Work hard, play hard
Voor haar droommerk vliegt ze bevlogen van hot naar her in binnen en buitenland. ‘Netwerken op een autobeurs, events en persreizen organiseren, een brandje blussen… Ik word betaald voor 40 uur per week maar werk vaak meer dan zestig uur. En dat bedoel ik zeker niet zielig hoor, daar kies ik helemaal zelf voor. Dit werk is mijn passie en ik ben altijd op zoek naar nieuwe kansen om Peugeot in de kijker te spelen bij journalisten, bloggers, vloggers of andere influencers. En die kansen doen zich echt niet alleen tussen negen en vijf voor. Mijn collega’s zeggen weleens: jij staat altijd ‘aan’ voor je baan. Dat moet in dit vak ook wel. PR Manager ben je 24/7 en als er nood aan de man is of er moet een deadline gehaald worden, wordt er gewerkt. Soms een uur langer, soms een avond of een weekend langer. Daar staat tegenover dat ik op de meest prachtige plekken kom, interessante mensen ontmoet, naar alle internationale autobeurzen mag, in de beste restaurants eet en in de mooiste hotels slaap. Work hard, play hard! Om dit werk vol te kunnen houden moet je naast keihard werken ook keihard genieten. Ik heb een fantastische familie en dito vriendenclub waar ik regelmatig mee op pad ga en ik reis zo vaak als mogelijk om al het moois in de wereld te zien. Joie de Vivre!’