Lifestyle NWS Business Lady: Esther Roozendaal (Estroe)

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. Twee weken geleden was het de beurt aan Lotte Nijborg. Deze week spraken wij met Esther Roozendaal (Estroe)!

Twee weken terug vond de 21ste editie van het Amsterdam Dance Event plaats. Dj’s van wereldklasse overspoelden vijf dagen lang de hoofdstad. Maar net als voorgaande jaren zaten daar opvallend weinig vrouwen tussen. Dance is een van de bekendste exportproducten van Nederland, maar succesvolle vrouwelijke dj’s zijn nog altijd schaars. Gelukkig hebben we Estroe (Esther Roozendaal) nog!

Zij stond tijdens ADE achter de draaitafels bij Dave Clarke Presents in de Melkweg. De Rotterdamse dj en producer is al heel wat jaren een vaste waarde in de wereld van de dance. Ze begon in 1998 met draaien en heeft het als een van de weinige vrouwelijke dj’s tot de top geschopt. Van Amerika tot Japan, van Rusland tot Canada, haar indrukwekkende dj skills en verfijnde producties brachten haar de hele wereld over. Esther wist indruk te maken op grote internationale dj’s als Carl Cox, Laurent Garnier en Dave Clarke. Ook in het Nederlandse circuit is ze niet onopgemerkt gebleven. Ze mocht onder andere draaien op Dance Valley, Awakenings en Lowlands. Ze was vaste dj in de Amsterdamse club Mazzo op de legendarische ‘Off The Record’ clubnights waar ze samen met grote namen als Adam Beyer en Joel Mull achter de decks stond. Dave Clarke maakte haar resident van zijn avond ‘White Noise’ in de Melkweg en vraagt haar iedere ADE-editie om op zijn feest te komen draaien.

Meteen verkocht

‘Dave Clarke had dit jaar vijf vrouwen op zijn line up staan, een uitzondering helaas. Het is nog altijd een mannenwereld.’ Voordat Esther doorbrak als dj, werkte ze in de verpleging, een wereld die juist door vrouwen gedomineerd wordt. ‘Mijn oma was kraamverzorgster, mijn moeder was ziekenverzorgende en ook ik wist als klein meisje al dat ik de zorg in wilde. Dat zorgzame zit blijkbaar in mijn genen. Maar toen ontdekte ik de housemuziek… Ik was een jaar of zeventien toen een vriendin me voor het eerst een housetrack liet horen. Ik was meteen verkocht. Vanaf dat moment ging ik elke week uit in housetempel de Waakzaamheid. Toen ik in 1992 naar Amsterdam verhuisde, deed ik er nog een schepje bovenop en was ik minimaal vier dagen in de week te vinden in clubs als Havana, de Richter, de iT en de Roxy. Maar echt feesten deed ik steeds minder, ik was die avonden meer en meer bezig met de muziek. Ik merkte dat ik gevoelig was voor de sfeer en de opbouw van de muziek. In tegenstelling tot mijn vriendinnen die gewoon overal lekker op stonden te dansen. Het begon me ook te irriteren als de dj een verkeerde plaat koos en daardoor een potje maakte van de opbouw van zijn set. Misschien kon ik dat wel beter… Als tiener maakte ik al mixtapes. Op cassettebandje 1 nam ik dan mijn favoriete radioprogramma Soulshow op, waarna ik de liedjes op cassettebandje 2 in een mijns inziens logischere volgorde zette. De basis eigenlijk van het dj’en.’

Mixtapes pluggen

Ze riep de hulp in van een vriendin die thuis een paar draaitafels had staan en haar de fijne kneepjes van het vak kon leren. ‘Niet alleen bracht ze me de grondbeginselen bij, ze stimuleerde me ook om van mijn vakantiegeld twee tweedehands Technics platenspelers en een mengpaneel te kopen. En vanaf dat moment besteedde ik elke vrije minuut die ik had aan oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Toen ik me zeker genoeg voelde over mijn dj skills heb ik een aantal mixtapes opgenomen. Die tapes plugde ik vervolgens bij alle portiers, dansers, programmeurs, promotors enzovoort die ik in de loop der jaren tijdens het uitgaan had leren kennen.’

Awakenings

Haar tapes kwamen onder andere terecht bij Paul Jay en MC Marxman van HQ en Dance Valley. ‘Mijn eerste grote succes heb ik aan hen te danken. Sinds 1995 organiseerden zij HQ avonden in de Melkweg. Toen daar in 2000 een keer last minute iemand uitviel en ze een gat in de line up hadden, vroegen ze mij om in te vallen. Dat beviel hen zo goed dat ik de eer kreeg om er nog twee jaar lang resident te mogen zijn. Het was een fantastische leerschool waar ik met grootheden als Jeff Mills , Derrick May en Stacey Pullen heb mogen draaien.’ Andere hoogtepunten als Dance Valley, Awakenings en Lowlands volgden. ‘De eerste keer dat ik op Awakenings draaide, stond ik zo te shaken van de zenuwen dat ik de naald niet op de plaat kreeg. Voor die eerste track had ik mijn beide handen nodig, daarna ging het er gelukkig weer wat professioneler uitzien.’

Dj en/of verpleegkundige

Intussen was Esther ook nog aan het werk als oncologieverpleegkundige. ‘Acht jaar lang heb ik naast het draaien met kankerpatiënten gewerkt. Ik werkte in het ziekenhuis als vaste medewerker in de avonddienst. Dat nachtritme paste perfect bij mijn dj bestaan. Vraag me niet hoe, maar ik heb dat werk heel wat jaren weten te combineren met mijn carrière in de muziek. Het is zelfs weleens voorgekomen dat die twee werelden elkaar kruisten; dat ik de ene avond een doodzieke man verzorgde en de volgende avond stond te draaien voor zijn dochter. Pittig wel, ik kwam in die tijd regelmatig uitgewrongen en leeg thuis. Maar het ging pas echt mis toen mijn moeder overleed en ik door de opgebouwde stress allerlei lichamelijke kwalen kreeg. Ik heb toen twee maanden in de ziektewet gezeten. Mijn RSI specialist liet me inzien dat er eigenlijk maar één ding op zat: kiezen. Verpleging kun je niet half doen, dat moet je met hart en ziel doen. Hetzelfde geldt voor draaien en muziek maken.’

Van Amerika tot Japan

In 2007 besloot ze zich volledig op de muziek te richten. Een vruchtbare keuze, niet lang daarna verscheen haar debuutalbum Elemental Assets, een warme, dromerige plaat met de single ‘Driven’ als absolute hoogtepunt. ‘Die eigen producties leidden tot een omslagpunt in mijn carrière. Mijn muziek werd opgepikt door grote internationale dj’s als Carl Cox en Laurent Garnier waardoor ik ook naamsbekendheid in het buitenland verwierf. Ineens werd ik geboekt voor feesten in de VS, Canada, de Cariben, Japan, Rusland, Servië, Duitsland, Engeland you name it. Het waren geen Tiësto taferelen hoor maar ik heb in die tijd een hoop mooie dingen meegemaakt en veel van de wereld gezien.’

‘Grijp elke kans die je krijgt!’

Haar succes schrijft ze toe aan haar doorzettingsvermogen. ‘Ik heb er alles voor aan de kant gezet. Relaties, verjaardagen, noem maar op. Als je het wilt maken in dit wereldje moet je een lange adem hebben en elke kans grijpen. Zeker nu, voor jou immers honderd anderen. Het is alles of niets. Ter illustratie: twee jaar terug werd ik voor het vijfde jaar op rij gevraagd om in Canada te draaien op een Oud & Nieuw feest. Voorheen had ik er altijd alles voor aan de kant geschoven. Maar nu zat ik net in de opstartfase van mijn eigen label, Rosedale Records, dus ik besloot een keertje nee te zeggen. Ik heb nooit meer wat van ze gehoord.’

Tijd voor de volgende generatie

Zuur is ze daar niet over. ‘Draaien staat bij mij niet meer op nummer 1. Als dj moet je tegenwoordig ook een entertainer zijn. Maar het past niet bij mij om in het middelpunt te staan en mijn handen in de lucht te gooien. Mensen beroeren met mijn muziek, dat is voor mij de kern van het draaien. Ik ben een zorgzaam type en vrij gevoelig in het oppikken van andermans signalen, dat leer je zowel in de verpleging als achter de decks. Ik zie snel wanneer de boel inkakt, wanneer een track niet goed valt. Op zo’n moment pas ik mijn set aan. Empathisch vermogen is wat een dj in mijn ogen een goeie dj maakt. Het zou niet moeten gaan over hoe enthousiast iemand op zijn vooraf opgenomen setje staat te springen. Op feesten als Dekmantel draait het gelukkig nog steeds om de muziek. Maar met al dat nieuwe talent zal het lastig voor me worden om er nog tussen te komen. Dat is ook niet erg. Het is tijd voor de volgende generatie!’

Dj wordt dj-mentor

Die volgende generatie helpt ze graag een handje op weg. In 2014 richtte ze Estroe Advice op en geeft ze haar skills door aan enthousiaste en getalenteerde starters. ‘Ik werk nu al bijna 20 jaar in de dance wereld. Door mijn brede ervaring in het vak werd ik steeds vaker om raad gevraagd. Met Estroe Advice probeer ik nu antwoord te geven op vragen als: hoe word je een goede DJ, hoe maak je nu eigenlijk een goede dancetrack en hoe start je een eigen label?’ Sinds kort geeft ze op het conservatorium in Haarlem ook studieloopbaanbegeleiding en E-performance aan studenten die elektronische muziek willen gaan maken. ‘Ik merk dat ik het leuk vind om mensen op weg te helpen. Laat mij maar lekker voor mensen zorgen. Of ik nu aan een ziekenhuisbed, achter mijn decks of voor de klas sta, die zorgzame kant komt toch altijd weer bovendrijven.’

laatste release (31 oktober): https://www.beatport.com/release/aerations-ep/1848072
Laatste dj-mix: https://soundcloud.com/estroe/estroe-invites-sept-2016-estroe-mix

estroe-2013-60

INFO: http://www.estroe.com
ADVICE: http://www.estroe-advice.com
LABEL: http://www.rosedale-records.com
MUSIC: http://www.soundcloud.com/estroe
NEWS AND UPDATES: http://www.facebook.com/estroe.official.fanpage

 

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!