Lifestyle NWS Business Lady: Evelien de Vries
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. In de vorige editie was het de beurt aan Kimmylien Nguyen. Deze maand spraken wij met powervrouw Evelien de Vries!
Vrouwen genoeg die voor zichzelf beginnen en als zzp’er succesvol zijn. Maar een bedrijf met medewerkers en een substantiële jaaromzet lijkt nog steeds vooral een mannending. Toch zijn ze er wel degelijk, in alle soorten en maten! Piepjonge topvrouwen bijvoorbeeld. Evelien de Vries (27) is daar een bijzonder mooi voorbeeld van. ‘Een happy accident’, noemt ze het zelf. Want al had Evelien ambities te over, ze had nooit kunnen voorzien dat een paar haarkrullers haar een miljoenenbedrijf in de beautybranche zouden opleveren. Haar razendsnelle weg naar internationaal succes.
‘Eigenlijk ben ik een soort kluizenaar’
‘Op mijn 21ste verjaardag kreeg ik van een vriendin een set innovatieve haarkrullers van het Engelse haarmerk Cloud Nine cadeau. Ik leidde op dat moment nog een redelijk onbezorgd studentenleventje in het Engelse Leeds, maar dat ene cadeau veranderde alles. Een paar dagen na mijn verjaardag liet ik de set aan mijn kapper in Nederland zien die er meteen helemaal weg van was. Maar hij vertelde mij dat het product hier helaas nog nergens te koop was. “Dan haal ik die haarrollers toch gewoon naar Nederland!”, flapte ik eruit.’
Douglas
Dit kleinschalige distributieproject van één haarproduct groeide in zes jaar tijd uit tot een internationale onderneming met een indrukwekkend portfolio. Met haar bedrijf MDV (Marketing and Distribution Ventures) importeert Evelien haar- en beautymerken vanuit de hele wereld en verkoopt die door aan grote Europese winkelketens als Etos, Douglas, Boots, Selfridges en Sephora. Daarnaast heeft MDV een adviestak, werkt ze als consultant voor merken als beautyblender en lanceert ze binnenkort ook nog haar eigen beautymerk.
Ondernemersgen
‘Tsja, het kan verkeren. Eigenlijk wilde ik academicus worden. Ik studeerde Frans en Arabisch en ik was al een flink eind op weg met die studies.’ Lacht: ‘Maar toen kwamen die krullers op mijn pad en kon ik me niet langer tegen mijn ondernemersgen verzetten. Het is me dan ook met de paplepel ingegoten. Mijn ouders runden een succesvol adviesbureau. Mijn tweelingzus is zelfstandig ondernemer, mijn broers runnen hun eigen zaak. Kortom: het bloed kruipt waar het niet gaan kan.’
Nul ervaring en geen cent te makken
Van huis uit heeft ze onder andere het belang van visie, durf en doorzettingsvermogen meegekregen. ‘Ondernemen is kansen zien om ze vervolgens met beide handen aan te grijpen en niet meer los te laten. Dient een kans zich aan dan is het daarna eigenlijk alleen nog maar een kwestie van doen.’ Stap 1 op haar to do-lijstje: de mensen bij Cloud Nine overtuigen van haar missie om hun rollers ook in Nederland aan de man te brengen. ‘Kwam ik daar met mijn 21 jaar. Nul ervaring en geen cent te makken, want geld lenen vertikte ik. Maar omdat ik zo overtuigd was van mijn eigen idee –noem het jeugdige bravoure – gaven ze me toch een kans.’
Bloed, zweet en tranen
Omdat ze geen starterskapitaal had om de producten bij ze in te kunnen kopen, sprak ze een betalingstermijn van 30 dagen met ze af. ‘Ik moest dus als een gek de weg op om mijn producten te verkopen. Op maandag tot en met woensdag studeerde ik en op donderdag en vrijdag scheurde ik met mijn koopwaar langs kapperszaken door het hele land. Die beginperiode was echt pittig! Vooral de koude acquisitie viel me zwaar. Aan de telefoon werd ik negen van de tien keer afgewimpeld. Soms werd er zelfs midden in mijn verhaal opgehangen. En als ik een kapperszaak binnenliep, vroegen ze me meer dan eens: ach meisje, ben je de dochter van de eigenaar? Of zeiden iets als: we wachten wel even met het gesprek tot je baas er is. In mijn auto zijn in die periode flink wat tranen gevloeid.’
Take it or leave it
Nog steeds is het lastig. ‘Tsja, ik ben een jonkie en ook nog vrouw. Helaas vinden sommige mensen dat vervelend. Maar na zes jaar ondernemen laat ik me echt niet zo snel meer van mijn stuk brengen. Ik weet precies wat ik wil. Als ik nu ergens aan tafel zit, is het simpel: dit is de deal, take it or leave it. Een slechte deal is vervelender dan helemaal geen deal.’
De kofferbak ontgroeid
Aan goeie deals geen gebrek gelukkig. Vanaf het moment dat ze haar eerste product voor retailers als Etos importeerde, ging het razendsnel. Ze tekende contracten met internationale merken en zette in 2016 de Europese groei in. Verkocht ze haar waar eerst nog vanuit haar kofferbak, inmiddels heeft ze kantoren in Engeland, Duitsland en Nederland. Al vanaf dag één maakt het bedrijf winst en ieder jaar groeit MDV met meer dan 30 procent.
Kluizenaar
‘Ik heb vijftien man in dienst en er staan net weer drie nieuwe vacatures open. Het gaat best goed dus. Maar het woord ‘succes’ neem ik zelf liever niet in de mond. Voor je het weet, klapt de boel uit elkaar. Van die gedachte lig ik regelmatig wakker. De verantwoordelijkheid die je als ondernemer draagt, is vele malen groter dan als je bijvoorbeeld in loondienst bent. Als het even niet zo lekker gaat met het bedrijf, ben je niet alleen bang voor je eigen hachje maar denk je ook aan al die mensen die je aan het werk wilt houden. Ondernemen wordt vaak geromantiseerd, maar je moet telkens nieuwe problemen oplossen en constant aan staan. Ik werk dag en nacht, mijn werk is mijn leven. Voor mij geen feestjes, geen grote vriendengroep, geen vakanties. Eigenlijk ben ik een soort kluizenaar… haha! Maar dit is wat mij intens gelukkig maakt.’
‘Iemands cv interesseert me niet’
Eén verkeerde keuze kan al funest zijn, ondervond Evelien. ‘In 2012 nam ik voor het eerst iemand aan. Dat bleek toen zo’n slechte match dat mijn bedrijf er bijna aan onderdoor ging. Nadat ik mijn advocaten en de ontslagvergoeding had betaald, stond er nog zo’n duizend euro op de zakelijke rekening. Het aannemen van personeel blijft nog altijd een hoofdpijndossier. Ik doe dat tegenwoordig vooral op gevoel. Is er een klik of niet? Zolang het niet om een seniorfunctie gaat interesseert het cv van iemand me ook geen snars meer maar kijk ik alleen nog naar de persoon.’
‘Ik ben een verschrikkelijke manager’
‘Als ondernemer kun je trouwens niet alleen eisen stellen aan je personeel, je moet ook eerlijk zijn over je eigen krachten en zwaktes. Zo kwam ik er al snel achter dat ik weliswaar heel goed ben in actie ondernemen en deuren opentrappen, maar waar ik niet goed in ben is mensen aansturen. Ik ben veel te direct, hou geen rekening met onderliggende gevoelens, leg op iedere slak zout en ben overall gewoon echt een verschrikkelijke manager. Daarom heb ik nu voor elke business unit een directeur aangesteld en manage ik zelf nog zo min mogelijk.’
Vliegtuig in, vliegtuig uit
Evelien focust zich voornamelijk op het contact met bestaande klanten en het binnenslepen van nieuwe deals. ‘Dat betekent dat ik soms wel vier keer per week in het vliegtuig zit, want onze prospects en klanten zitten verspreid over heel Europa. Vanavond vlieg ik bijvoorbeeld naar Londen voor een meeting met Selfridges. Daarnaast breng ik regelmatig een bezoek aan onze kantoren in Duitsland en Engeland. Want ook al ben ik net wat vaker op het hoofdkantoor in Nederland te vinden, ik wil dat de mensen daar zich net zo verbonden voelen met MDV als het team hier.’
‘Niet lullen maar poetsen!’
Over de toekomst van haar bedrijf kan ze kort zijn. ‘Hoe MDV er over vijf jaar uitziet? Dan zijn we gewoon vijf keer zo groot!’ Lacht: ‘Dat klinkt lekker zelfverzekerd hè. Ja weet je, ik geloof het ook. Als je er zelf niet in gelooft, kun je de tent net zo goed meteen sluiten. Al begin je klein, denk groot! Ik begon met nul euro, ik bedoel maar.’ Heeft ze nog andere adviezen voor ondernemers in spe? ‘Heb je een fantastisch idee? Leuk! Drie keer over praten en daarna gewoon doen. Geen starterskapitaal nodig? Laat dat businessplan dan ook maar lekker zitten en begin gewoon. Vandaag nog. Niet lullen maar poetsen!’
Tekst: Sophie Verschoor
Fotograaf: Rogier Veldman
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!