Lifestyle NWS Business Lady: Hanna Verboom

Voor deze rubriek interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken geleden was het de beurt aan Josh Veldhuizen, deze week spraken wij power lady Hanna Verboom. 

‘Acteren blijft mijn allergrootste liefde maar van huis uit ben ik eigenlijk meer een idealist.’ Actrice en sociaal ondernemer Hanna Verboom groeide op in Afrika (Kenya en Oeganda) als oudste dochter in een gezin van twee ontwikkelingswerkers. Op haar twaalfde verhuisde het gezin naar Nederland en wist Verboom haar VWO diploma te halen. Na een jaar intensief reizen en twee universitaire studies (die ze niet heeft afgerond), rolde ze ineens de theater-, film- en televisiewereld in.

Op haar cv staan onder andere Top of the Pops (2004), De Co-Assistent (2007-2011), Feuten (2010-2013), het theaterstuk De Eetclub (2012), haar eerste film Snow Fever (2004) en het wereldwijd bekroonde Finn (2013). En dat alles zonder acteeropleiding. ‘Ik geloof dat als je écht iets wilt en er helemaal voor gaat, het je ook lukt.’

Idealistisch bloed

De theater-, film- en televisiewereld is haar zeker nog niet kwijt maar het idealistische bloed kruipt waar het niet gaan kan. Lachend: ‘Het ontwikkelingswerk dat mijn ouders in Afrika deden, dat doe je echt niet voor de lol hoor!’ Iets serieuzer: ‘Dat doe je vanuit een hele sterke motivatie, omdat je ergens in gelooft. Ergens in geloven en daar vervolgens ook daadwerkelijk iets mee doen, dat zit ook in mij. Naast acteren heb ik altijd de behoefte gevoeld om mooie initiatieven op te zetten. GET IT DONE en het pas gelanceerde Cinetree zijn daar voorbeelden van.’

Cheruto

GET IT DONE is ontstaan uit het verhaal van Hanna en Cheruto. ‘Cheruto is een meisje uit Afrika dat ik goed kende en aids had. Ze zou nog maar twee jaar te leven hebben. Ik ben toen geld voor haar gaan inzamelen. Nu is ze een blakende 12 jarige die het liefst later dokter wil worden. Dat voelt zo goed. Ik ben er dan ook van overtuigd dat iedereen zoiets voor een ander zou willen doen. En vanuit die gedachte is GET IT DONE ontstaan.’

De kracht van de crowd

De organisatie in een notendop: Door middel van crowdfunding via Facebook en Twitter wordt geld ingezameld om kleinschalige ontwikkelingsprojecten te financieren. Waar het op hulp aankomt gelooft Verboom heilig in het persoonlijke element. Bij GET IT DONE staat de eigen betrokkenheid, het persoonlijke verhaal voorop. En in het verlengde daarvan de betrokkenheid van vrienden en vrienden van vrienden, oftewel de crowd. Je geeft immers eerder geld aan een bekende dan aan een organisatie die op afstand staat. GET IT DONE heeft nu al zo’n 80 projecten succesvol gerealiseerd.

Surfles

Een trotse Hanna: ‘Een mooi voorbeeld van zo’n kleinschalig ontwikkelingsproject: In Zuid-Afrika geeft mijn broertje surfles aan kinderen uit de sloppenwijken. Het ontbreken van een vaderfiguur is daar een groot probleem. Veel jongeren zijn door hun vader in de steek gelaten of ze worden mishandeld. Door middel van die surflessen wil mijn broer die kinderen het gevoel geven dat ze wel degelijk geliefd zijn en dat ze wel degelijk die positieve aandacht verdienen. Het is eigenlijk meer lifecoaching dan surfles. En de resultaten zijn fantastisch. Een jaar geleden durfden die jongens mijn broer niet eens aan te kijken maar inmiddels is hij een vertrouwenspersoon voor hen geworden. Dankzij zijn project groeien ze op tot hele andere jongens.’

Cinetree

Haar nieuwste initiatief als sociaal ondernemer is Cinetree, een filmplatform voor verhalen die verteld moeten worden. ‘Bij Cinetree creëren we een plek waar films ontdekt en gedeeld worden. Tegenwoordig zijn er zoveel films, series en documentaires beschikbaar, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Die belangrijke films die er nog te vaak tussendoor glippen, die kun je bij Cinetree vinden. 10 bijzondere keuzefilms voor 5 euro per maand.’

Negen tot vijf

GET IT DONE kon Verboom nog combineren met acteren maar Cinetree is een fulltime job. ‘Ja, zo’n kantoorbaan van negen tot zes (soms tien) is echt even wennen. En soms mis ik het acteren ook wel. Maar als actrice ben je meer uitvoerend bezig. Wat ik hier zo fantastisch aan vindt, is het werken in een team, een idee van het niets opbouwen naar iets. Ik heb zo’n fantastische groep mensen om me heen nu. Dat team is haast organisch gegroeid. Voor mij was het belangrijkste criterium het vertrouwen in dit concept. We zijn dit samen aan het opbouwen omdat we er echt in geloven. Zonder een flinke dosis bevlogenheid krijgen we het niet voor mekaar met z’n allen.’

De kracht van een goed verhaal

Waar gelooft het team dan precies in wat betreft Cinetree? ‘ Wij geloven in de kracht van een goed verhaal. Denk aan het verhaal van Cheruto en wat daar allemaal uit voort is gekomen. Cinetree is ook ontstaan vanuit dat geloof. Sommige films raken je echt. Ze nemen je mee naar een andere wereld, je raakt er door geïnspireerd of wordt er juist heel boos, verdrietig of gelukkig van. Het zijn must sees die iets met je doen, entertainment met inhoud.’

De bakker om de hoek

De films worden geselecteerd door zowel bekende als onbekende filmliefhebbers (curatoren). ‘Denk aan Halina Reijn, Jeroen van Koningsbrugge en Joris Luijendijk maar ook aan de bakker om de hoek. Er zijn maar twee criteria: de curator moet een filmliefhebber en gepassioneerde verhalenverteller zijn. Bij ons gaat het namelijk niet alleen om de film, de curator plaatst het ook in een context en vertelt het waarom achter zijn of haar keuze. Daardoor beleef je een film heel anders dan wanneer je hem gewoon op play zou zetten.’

Netflix

Met grote spelers als Netflix betreedt Verboom een spannende markt. Toch? ‘Andere video on demand platforms zijn grote warenhuizen, veel aanbod voor weinig geld. Cinetree is een community-based boetiekje met must sees. Daarin hopen we een gat te vullen.’

Op basis van de Facebookreacties van abonnees lijkt Cinetree inderdaad een nichemarkt te hebben aangeboord: “Briljant concept! Voor als je wel klaar bent met het Netflix aanbod.” En: “Netflix houd ik aan voor de kids, Cinetree houd ik voor mezelf.”

Facebookfans

Over het aantal abonnees dat Cinetree telt, wil Verboom voorlopig nog geen uitspraken doen. ‘Die cijfers zeggen nu ook nog niet zoveel. We zijn pas net gestart en hebben nauwelijks aan marketing gedaan. Maar we hebben inmiddels 2500 fans op Facebook die stuk voor stuk enthousiast zijn. Dat is al heel erg gaaf.’

Maar als het een groot succes wordt? ‘Met de winst hoop ik uiteindelijk dezelfde soort krachtige films te maken die we nu op Cinetree aanbieden.’

Creëren en acteren

Van actrice naar sociaal ondernemer naar filmproducent. What’s next? ‘Als actrice ben je gebonden die verhalen te vertellen waar je voor gevraagd wordt. Dat is hartstikke leuk en daar ligt nog steeds mijn hart, maar er zijn ook verhalen die ik zelf graag zou willen vertellen. Ik heb al wat filmideeën op de plank liggen, films waarin ik zelf misschien ook wel een rol ga spelen. Creëren en acteren dat zijn mijn grootste passies. Ik zal in mijn werk altijd streven naar een combinatie van die twee.’

cinetree

Check voor meer informatie getitdone.org en cinetree.nl.

Tekst: Sophie Verschoor
Beeld: Marc de Groot
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!