Hendrikje Crebolder

Lifestyle NWS Business Lady: Hendrikje Crebolder

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende dames over hun weg naar succes. In de vorige editie was het de beurt aan Pauline Cousseau van brillenmerk Polette. Deze maand spraken wij met Hendrikje Crebolder, directeur van het Rijksmuseum.

‘Soms moet ik mezelf even knijpen’ 

“Je toekomst kun je zelf creëren, maar om alle kansen te benutten moet je wel in actie durven komen.” Niet alleen is ze de allereerste vrouw die het tot de directie van het Rijksmuseum heeft geschopt, haar functie binnen die directie is eveneens uniek: Development en Media. Oftewel fondsenwerving, marketing en communicatie. In Amerika niet ongebruikelijk, een aparte directeur voor die taken. Maar in Nederland is het een primeur. In gesprek met Hendrikje Crebolder. 

Door familie en oude vrienden wordt ze nog weleens Tatu genoemd, Swahili voor drie. Hendrikje is de derde van drie kinderen en werd geboren in Sumve Tanzania, waar haar vader werkte als tropenarts. “De plek waar je bent geboren, die eerste geuren en kleuren, dat zijn onuitwisbare herinneringen. Als ik Afrikaanse mensen zie of Afrikaanse muziek hoor, krijg ik altijd een gevoel van thuis.” 

Afrika

Toen Tatu twee was, vestigde het gezin zich in Limburg en werd ze weer wat vaker Hendrikje genoemd. “Maar Afrika is altijd dichtbij gebleven. In Nederland is mijn moeder Swahili les gaan geven en kwamen er regelmatig Afrikanen over de vloer.” 

Ze studeerde rechten in Leiden, aan de London School of Economics, de University of London én aan de University of Cape Town. “Dat was in 1994, ten tijde van de eerste multiraciale verkiezingen in de geschiedenis van Zuid-Afrika. Een hele bijzondere periode. Ik was een van de eerste Nederlandse uitwisselingstudenten. Afrika zit door mijn leven geweven.”  

Van advocatuur naar cultuur

Na haar studie werkte ze als advocaat bij het internationale Baker McKenzie in Amsterdam, Kazachstan, Parijs en Madrid van 1997 tot 2006. “Ik werkte er onder andere voor Christine Lagarde, die nu voorzitter van IMF is. Waanzinnig natuurlijk. Dat internationale netwerk wat ik in die tijd heb opgebouwd, heeft zoveel kansen geschept.” 

Na tien jaar in de corporate advocatuur, kwam het Rijks op haar pad. “Ik denk dat het na tien jaar ook wel een goed moment is om je carrière weer eens te overzien. En precies op dat moment diende zich deze nieuwe kans aan. Heel iets anders en toch een perfecte match. Want net als Afrika is kunst altijd een onderdeel van mijn bestaan geweest. Mijn zus is kunstenaar, mijn moeder schrijft poëzie. Kunst was in die zin altijd om me heen en zit dan ook in mijn hart.” 

Marketing en fondsenwerving

In 2006 begon ze bij het Rijksmuseum als jurist en business developer. Vanaf 2009 zette ze de afdeling Development op en werd ze verantwoordelijk voor relatiebeheer en fondsenwerving. Sponsors, particuliere schenkers, patronen (donateurs die meer dan 1.000 euro per jaar geven), vrienden (jaarlijkse bijdrage 50 tot 75 euro) en leden voor de ‘international circle’ (buitenlandse donateurs, vanaf 5.000 euro); onder haar leiding stegen de inkomsten afkomstig van bedrijven, particulieren en vriendenclubs van zes miljoen in 2009 naar vijftien miljoen in 2016. 

Met de drastische bezuinigingen op de culturele sector, was het inmiddels ook noodzaak om meer eigen inkomsten te generen en minder afhankelijk te worden van overheidssteun. In 2017 werd daarom besloten om een aparte directeur te benoemen (naast hoofddirecteur Taco Dibbits en zakelijk directeur Erik van Ginkel) voor marketing en fondsenwerving. Naar Amerikaans model, waar ze al helemaal afhankelijk zijn van private partijen. Met haar benoeming tot directeur Development en Media werd Crebolder de allereerste vrouw die door wist te dringen tot de toplaag van het Rijksmuseum.    

Voor iedereen met iedereen

Crebolder over haar functie: “Het bouwen aan en het onderhouden van de relatie met bezoekers, sponsoren, particuliere schenkers en andere belanghebbenden is essentieel. Wij willen mensen aan het museum verbinden en voor de lange termijn een relatie met ze aangaan. Daarvoor ben je als museum. Er zijn daarbij zoveel meer podia gekomen waarop we acteren dan in het verleden. Denk aan sociale media. Of aan onze Rijksstudio, waar meer dan 300.000 mensen uit de hele wereld hun eigen verzameling hebben aangelegd. We houden zo contact met onze bezoekers, maar maken de collectie ook toegankelijk voor mensen die misschien nooit het museum kunnen bezoeken. Dat vinden we belangrijk.”

Als het over prestaties gaat, neemt Crebolder op geen enkel moment het woord “ik” in de mond. “Dat teamgevoel is cruciaal. We zijn er voor iedereen met iedereen. Alle medewerkers van het Rijks – van garderobemedewerker tot suppoost – zijn ambassadeur van het museum. Om dat wij-gevoel vast te houden moet je naast een goed intranet en medewerkersbijeenkomsten op dagelijkse basis interesse in elkaar tonen.” 

Van New York naar Madrid

Om feeling te houden met wat er bij haar collega’s leeft, is Crebolder veel op de vloer te vinden. Maar voor het bouwen aan en onderhouden van relaties moet ze ook vaak naar het buitenland. Eind oktober vliegt ze naar New York voor de TEFAF kunstbeurs en begin november wordt ze in Madrid verwacht voor een overleg met het Prado Museum. “Volgend jaar is het 350 jaar geleden dat Rembrandt overleed. Het Rijks heeft 2019 daarom omgedoopt tot Rembrandtjaar. Ik ben in New York om sponsors te enthousiasmeren en aandacht te generen voor onze mooie activiteiten. Zo worden alle werken van Rembrandt uit de collectie tentoongesteld en organiseren we later dat jaar in samenwerking met het Prado Museum de tentoonstelling Rembrandt-Velázquez, met topstukken van dé grote meesters uit de 17de eeuw uit Nederland en Spanje.”  

Verder in de agenda een hoop meetings, zowel intern als extern. Een ochtendbriefing bijvoorbeeld over de veiligheidszaken in het museum en ze moet ook nog aan de bak als voorzitter van Museum Plus Bus, voor senioren die echt niet meer zelfstandig een museum kunnen bezoeken. “De bus rijdt elke dag een groep senioren naar één van de dertien deelnemende musea.”  

Passie en doorzettingsvermogen

Geen negen tot vijf baan in ieder geval. “Maar dat maakt me niets uit, dit is mijn passie.” Haar geheim voor succes luidt dan ook: “Om echt goed te zijn in je werk heb je passie nodig, passie om het heel goed te doen.” Minstens net zo belangrijk volgens Crebolder: “Doorzettingsvermogen. Je toekomst kun je zelf creëren, maar om alle kansen te benutten moet je wel in actie durven komen.”

Passie en doorzettingsvermogen hebben haar in ieder geval al bijzonder ver gebracht. Als ze op weg naar kantoor weer langs haar persoonlijke favoriet De Nachtwacht loopt, moet ze zichzelf nog weleens knijpen. “Ik ben gewoon directeur van het Rijksmuseum, hoe fantastisch is dat?!”   

Hendrikje Crebolder

 

Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!