Lifestyle NWS Business Lady: Jamie Faber
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende, talentvolle en sophisticated business ladies over hun weg naar succes. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Een paar weken terug was het de beurt aan Katja Schuurman. Deze week spraken wij met Jamie Faber!
Behind every successful woman is a fabulous pair of shoes!
‘Je bent zo goed als je laatste collectie.’ De bubbly fashionista Jamie Faber is het creatieve brein achter So Jamie, de schoenenlijn waar tout bekend Nederland mee wegloopt. Myrthe Mylius, Inge de Bruijn, de dames van Og3ne, zangeres Do, Bobbie Eden, Monique Smit en zelfs koningin Maxima, ze zijn allemaal al eens gespot op het hippe schoeisel van de Amsterdamse ontwerpster. Sinds de lancering in 2013 is So Jamie uitgegroeid tot een gevestigde naam in de modewereld. Jamies weg naar succes? Give a girl the right shoes, and she can conquer the world! (Marilyn Monroe)
Wat je niet kapot maakt, maakt je sterker
Affiniteit met mode heeft Jamie altijd al gehad, mode zit in haar bloed, ze ademt het. ‘Als dochter van een styliste was ik van kinds af aan omringd door kleding, schoenen en Vogue’s. Ik vond het allemaal reuze interessant en hielp mijn moeder maar al te graag mee met het ophalen en wegbrengen van kleding voor grote shows als Idols en X-factor. Ik was ook al vroeg in de weer met mijn eigen outfits. Ik had bijvoorbeeld bedacht dat het heel erg fashionable was om een rokje over een spijkerbroek te dragen…’ Lachend: ‘Mijn kledingkeuzes waren misschien niet altijd een succes maar ik had wel een eigen stijltje.’ Die eigenheid leidde er op school toe dat ze door haar medeleerlingen werd gepest. ‘Tsja, ik paste niet in een hokje, dan krijg je dat. Geen leuke ervaring natuurlijk, toch ben ik altijd blijven dragen wat ik zelf mooi vond. Misschien is het zelfs wel een extra drijfveer geweest om het te maken in de mode. Immers de beste manier om die pestkoppen terug te pakken: succesvol worden!’
Online exposure een must
Na de middelbare school startte Jamie met de opleiding Pedagogie. ‘Je moet wel realistisch blijven. In de mode-industrie is het superlastig om een baan te scoren. Een diploma op zak geeft je toch wat extra zekerheid. Maar die modedroom was uiteraard ook nog springlevend! Naast mijn studie deed ik allerlei gratis styling klussen om maar zoveel mogelijk ervaring en contacten op te doen. Voor nop een BN’er stylen? Gaan we doen! Als je in dit vak een kans krijgt, moet je die met beide handen aangrijpen. Misschien word je daarna wel gevraagd voor een betaalde klus. Ik was in die tijd ook al actief aan het bloggen. Naast mijn eigen blog was ik gastblogger voor sites als I love fashion news, Pretapregnant en Ryanbabel. Wil je het maken in de mode dan is online exposure tegenwoordig echt een must. Hoe meer volgers en likes, hoe aantrekkelijker je wordt voor een eventuele opdrachtgever. Social media is de manier om jezelf in de kijker te spelen.’
Popstars
Na een jaar lang offline en online ploeteren werd Jamie gevraagd voor het stylingteam van Popstars op SBS6. ‘Een geweldige kans! Na Popstars volgden andere SBS programma’s en was ik fulltime onder de pannen. Ik heb in die tijd een hoop sterren mogen stylen en heb er echt een fantastisch netwerk aan overgehouden. Daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van.’
So Jamie
In 2011 werd SBS overgenomen door Sanoma en Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. ‘Het leidde tot een grote reorganisatie. Er gingen een hoop banen verloren, waaronder die van mij.’ Voor schoenen minnend Nederland een geluk bij een ongeluk want na haar ontslag besloot Jamie iets met haar andere passie te gaan doen. ‘Schoenen! Welke vrouw is er niet gek op?! Zonder die mooie hakken, sneakers of boots is een outfit immers niet compleet.
Voor mijn werk als styliste liep ik altijd een hoop modebeurzen af en het viel me op dat het best moeilijk was om betaalbare designerschoenen te vinden. De betaalbare schoenen uit China waren over het algemeen nogal voetonvriendelijk, wilde je een trendy schoen met kwaliteit en een fijne pasvorm dan kwam je al snel uit bij de dure Italiaanse merken. Uit dat gemis is het idee voor So Jamie ontstaan, een trendy schoenenlijn van betaalbare topkwaliteit.’
Van concept tot product
Om van concept tot daadwerkelijk product te komen, heeft Jamie eerst een behoorlijk lang en complex traject afgelegd. ‘Denk aan het opdoen van branchekennis, schoenmode kennis, schoentechniek, materiaalkennis, tekenvaardigheden en het bezoeken van fabrieken en beurzen… Ik ben maar liefst twee jaar bezig geweest om So Jamie op poten te zetten.’
Shoes speak louder than words
Op 14 juli 2013 lanceerde ze haar eerste collectie. Een typische So Jamie? ‘Mijn schoenenlijn is als de gemiddelde kledingkast. Ik kan in de meest elegante galajurk op de rode loper staan of in mijn meest baggy outfit door de stad slenteren. Sneakers, boots, pumps, in de collectie van So Jamie vind je voor iedere gelegenheid en elke mood een paar schoenen. De productie vindt plaats in Italië in de fabrieken van o.a. Marc Jacobs, Prada en Joop! De schoenen zijn volledig van leer en worden met de hand gemaakt. De kwaliteit is vergelijkbaar met die van de grote ontwerpers maar de prijs is een stuk vriendelijker. Voor een paar So Jamies ben je gemiddeld zo’n 120 euro kwijt.’
‘Denk nooit dat je er al bent’
Met meer dan 200 verkooppunten in binnen- en buitenland vinden de hippe stappers gretig aftrek. Jamie zelf blijft er behoorlijk nuchter onder. ‘Denk nooit dat je er al bent. De mode-industrie is bikkelhard, in deze business moet je iedere keer opnieuw presteren. One day you’re in. And the next day, you’re out.’
Inspiratie
Een typische werkdag heeft ze niet. ‘Om inspiratie op te doen voor mijn collecties reis ik regelmatig af naar modesteden als Milaan of Parijs. Wat is daar op dat moment de streetstyle? Is de flare jeans bijvoorbeeld weer in? Dan moet ik puntschoenen aan mijn collectie toevoegen. Ik ga ook regelmatig langs bij de verkooppunten. Ik kan de winkeliers immers precies vertellen waarom ik voor een bepaald model heb gekozen en welke materialen ik heb gebruikt. Van die winkeliers hoor ik vervolgens weer hoe de klanten op mijn schoenen reageren en wat ze misschien nog missen in de collectie. Die bezoekjes zijn ontzettend nuttig. Daarnaast ben ik nog steeds aan het bloggen. Want online exposure blijft een must!’
Powervrouwen
‘Naast mijn online activiteiten bezoek ik de belangrijke modebeurzen als Micam Milano, GDS (Dusseldorf) en Expo Rivaen en heb ik een druk sociaal leven. Ik ben van mening dat je beter zaken doet als je op feestjes en events verschijnt, dan dat je thuis op de bank gaat zitten. Een aantal keer per jaar kom ik samen met een aantal powervrouwen uit de modewereld (red. o.a. Elise van Wonderen, Josh Veldhuizen, Karlijn Visser, Mascha Feokstova, Xelly Cabau van Kasbergen en Sarah Lingg). Onze branche is over het algemeen meedogenloos. Vrouwen gunnen elkaar vaak niets en diva gedrag is eerder regel dan uitzondering. Maar deze dames steunen elkaar door dik en dun, we kunnen bij elkaar terecht voor zakelijk advies en we zijn oprecht blij als de ander een succes boekt. Uniek!’
Moederschap
Naast succesvol zakenvrouw is Jamie moeder van zoontje London (3). Hoe combineert ze dat? ‘Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas, ook over je tijd. Ik bepaal helemaal zelf wanneer ik werk. Neem ik overdag een paar uurtjes vrij om met mijn zoon te spelen dan haal ik die als hij in bed ligt gewoon weer in. Ik moet ook weleens op zakenreis maar ik zorg dat ik nooit langer dan drie dagen weg ben. Langer kan ik hem ook helemaal niet missen, het is zo’n heerlijk ventje!’
‘Als het makkelijk zou zijn, had iedereen een schoenenlijn’
Het ondernemerschap zit in Jamies bloed. Haar vader was horeca-ondernemer, haar moeder styliste en haar eeneiige tweeling zus Gini Faber is eigenaresse van een restaurant, een hotel en een club. ‘Wat ik tot nu toe geleerd heb? Ondernemen is doorzetten. Het is keihard onderuit gaan en weer opstaan. Zo is de opslag van mijn schoenen een keer volledig afgefikt, kreeg ik eens zuurstokroze in plaats van rode pumps binnen en stond ik vanwege een vertraagde levering met de helft van mijn collectie op de Modefabriek. Soms kan ik wel janken, maar op dat soort momenten denk ik aan de wijze woorden van bff Josh Veldhuizen (red. van fashionlabel JOSH V). Zij zei eens tegen mij: Jamie, als het makkelijk zou zijn, had iedereen een schoenenlijn.’
Tekst: Sophie Verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!