Lifestyle NWS Business Lady: Jennifer Hoeve
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. In de vorige editie was het de beurt aan Patricia Bruens. Deze week spraken wij met Jennifer Hoeve!
‘Big Hair Is An Addiction, Jennifer Hoeve is Your Dealer’. Van glamour poezen tot vrouwen met medische coupe problemen, het magische haar van Jennifer Hoeve (onze eigen Rapunzel!) is bij tout vrouwelijk Nederland geliefd. Anderhalf jaar geleden lanceerde ze haar eigen haarproducten die sindsdien zowel in eigen land als over de grens gretig aftrek vinden. Tijd om deze prinses van de haarwerken, pruiken, weaves en extensions aan de tand te voelen over het ondernemerschap en de laatste haartrends.
Dream big!
Het succesverhaal van Jennifer Hoeve toont maar weer eens aan: je kunt niet vroeg genoeg beginnen met grote dromen. ‘Van jongs af aan al wist ik dat ik mensen mooier wilde maken. Op mijn zestiende begon ik aan een visagie opleiding bij Jacqueline Rozenburg in Utrecht. In die tijd, alweer 24 jaar geleden, liep er op een fotoshoot geen team aan make-up artiesten en haarstylisten rond. Als visagist was je zowel verantwoordelijk voor de make-up als het haar. Die haarcreaties bleek ik veel spannender te vinden dan de make-up en ik besloot om aan het Haarstylisten College in Haarlem mijn opleiding uit te breiden met het kappersvak.’
Verre Oosten
Jennifer liep tijdens deze opleiding stage bij Theo Zantman haarwerken (tegenwoordig Hairconsultancy Bussum), specialist in haarwerk voor medische haarproblemen. Na haar stage kreeg ze daar een vaste aanstelling en werkte ze zich al snel op tot Technisch Manager. Ze had inmiddels zoveel kennis over haarwerken opgedaan dat ze haar eigen trainingen mocht ontwikkelen voor het personeel in het Verre Oosten. ‘Ik reisde in die tijd veel af naar Bali, waar een hoop van onze haarwerken gemaakt werden. Met mijn achttien jaar moest ik me daar maar verstaanbaar zien te maken bij mensen die nauwelijks Engels spraken. Had ik even mazzel met mijn geweldige Indonesische vader! Hij heeft al die trainingen voor me vertaald naar het Balinees.’ Lachend: ‘Met wat extra handen- en voetenwerk wist ik die tripjes toch elke keer weer tot een goed einde te brengen.’
New Hair Experience
Op haar 24ste besloot ze om voor zichzelf te beginnen. ‘Ik had tot dan toe voornamelijk gewerkt met mensen met medische haarproblemen. Ontzettend dankbaar werk! Maar ik verlangde toch ook wel naar iets luchtiger.’ In 1997 was haarsalon New Hair Experience een feit. ‘De eerste haarsalon in Nederland die zich uitsluitend bezig hield met haarwerken, pruiken, weaves en extensions voor zowel cosmetische haarwensen als medische haarproblemen.’
BN’ers
De salon werd een bijzondere ontmoetingsplaats voor glamour poezen (BN’ers als Josh Veldhuizen, Samantha de Jong (Barbie), Jamie Faber, Bobbi Eden en Christina Curry zijn al jaren vaste klant) en vrouwen die zich om medische redenen een nieuwe coupe lieten aanmeten. ‘Steeds meer BN’ ers maar ook de verzekeringsmaatschappijen die haarwerken in geval van een medische aandoening vaak vergoeden, wisten me te vinden. Een perfecte mix van klanten! Maar toen de salon meer dan een decennium lang goed had gedraaid, was ik toch weer toe aan een volgende stap.’
Een eigen haarlijn
‘Na jaren haren ingekocht te hebben van buitenlandse merken en ander kapsalons door heel Nederland te trainen hoe zij haren konden verlengen, besloot ik in 2010 om een eigen haarlijn op te zetten. En dat moest niet zomaar een haarlijn worden, ik wilde een haarlijn lanceren die niet alleen kwalitatief goed in elkaar stak maar ook nog enigszins betaalbaar was.’
Van Bali naar China
Jennifer haalde haar oude contacten op Bali weer aan – ‘Indisch haar is kwalitatief gewoon het beste haar ter wereld’ – en startte daar met het productieproces van haar eigen lijn. ‘Al snel merkte ik dat als ik goed, veel, snel en betaalbaar wilde produceren, Bali daar niet de ideale plek voor was. Indonesië kent enorm veel nationale en religieuze feestdagen. En een feestdag betekent daar een vrije dag. Al die vrije dagen zaten mijn gestelde deadlines meer dan eens in de weg. Ik besloot het productieproces met Indisch haar en al naar China te verplaatsen.’
Vierjarenplan
‘Eenmaal daar liep ik weer tegen een ander probleem aan. Ondanks dat men in China altijd maar doorwerkt, staat kwantiteit er hoger in het vaandel dan kwaliteit. De eerste haarwerken uit China heb ik allemaal moeten afkeuren. Ik ben toen die kant opgegaan om de mensen extra te trainen en het productieproces verder aan te scherpen. Kortom: echt soepel liep die beginfase niet. In 2010 zette ik de eerste stap naar een eigen lijn en pas vier jaar later (!), in februari 2014, was ik 100 procent tevreden over de kwaliteit en durfde ik met mijn producten de markt op.’
‘Gekkenhuis!’
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Sinds de lancering zijn de producten uit de Jennifer Hoeve lijn niet aan te slepen. ‘Je zou elke ochtend mijn inbox eens moeten zien, gekkenhuis!’ lacht Jennifer. ‘Ik kan het nog steeds niet bevatten. Aanvragen uit Canada, de VS, Frankrijk, België, Denemarken enzovoort. En in eigen land zijn de producten met twintig vaste afnemers (partnersalons) inmiddels door heel Nederland verkrijgbaar!’
Taboe doorbroken
Vanaf nu kan iedereen aan de Jennifer Hoeve lokken zonder af te hoeven reizen naar de hoofdlocatie in Oostzaan. En dankzij sterren in binnen- en buitenland die loud en proud zijn over hun weaves en extensions, is het taboe dat er ooit op rustte grotendeels doorbroken. Maar wat kost dat jaloersmakende celebrity haar nu eigenlijk? ‘Voor een lekkere dikke en lange bos haar betaal je zo’n vier- tot zeshonderd euro. De weaves die door ons of onze partnersalons in het haar worden gezet, blijven ongeveer zes maanden zitten. Voor een op maat gemaakt haarstuk dat je zelf bovenop het haar kunt klikken, betaal je tussen de 1500 en 2500 euro. Hier kun je minstens een jaar mee voort.’
Trends
Jennifer heeft ook een abonnementssysteem in het leven geroepen. Vanaf 150 euro in de maand zit je haar elke dag goed, zo belooft ze. En de trends? ‘Balayage is dé haartrend van 2015. Balayage kleuring houdt in dat het haar op subtiele wijze vanaf de wortels tot aan de puntjes overloopt van donker naar licht. Ook grijs- en pasteltinten doen het goed. En qua coupe is bigger op dit moment echt better.’
#alsjewerkjeliefis
De haarlijn van onze eigen Rapunzel is een regelrechte hit. Jennifer staat zelfs op het punt om het bedrijfspand dat ze vlak voor de lancering betrok te verruilen voor een grotere locatie. ‘We groeien als een gek! Ik heb vijf mensen in vaste dienst en er staan twee nieuwe vacatures open. Je wilt niet weten hoe onze werkdagen eruit zien!’
Jennifer op Facebook: ‘Werken op zondag omdat de week te kort is… En nu is de zondag ook al bijna om… Hellup!! #alsjewerkjeliefis’
‘I’m on a mission!’
De dagelijkse beslommeringen op dat te kleine kantoor laat ze grotendeels over aan haar rechterhand. Zelf is Jennifer voornamelijk on the go. Van haar leveranciers in China en Bali vliegt ze door naar de belangrijke haarbeurzen in New York en Londen. En ze is óók nog echtgenote en moeder van een zoon (14) en een dochter (10). Lachend: ‘Vrije tijd? Wat is dat? Sinds ik op zestienjarige leeftijd mijn passie vond, ben ik een streber, een perfectionist en een werkjunk. Mijn leven is nu eenmaal een hectisch zootje en dat zie ik ook niet zo snel veranderen. I’m on a mission baby! Of het nu gaat om medische haarproblemen of cosmetische haarwensen, iedere vrouw verdient een prachtige bos. Next stop? Amerika!’