Lifestyle NWS Business Lady: José Woldring
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende, talentvolle en sophisticated business ladies over hun weg naar succes. Tijdens de vorige editie was het de beurt aan Tess Posthumus. Deze week spraken wij met José Woldring!
‘Vrouwen horen hier ook thuis!’
‘Vrouwen horen hier ook thuis!’ De dj-scene een mannending? Achter de schermen is José Woldring de baas. 29 is ze pas, dit nuchtere paardenmeisje uit Groningen. Maar met een klantenbestand vol supersterren als Martin Garrix, Sunnery James & Ryan Marciano, Sander van Doorn, Hardwell en Disclosure staat ze toch echt aan het roer van een van de grootste pr-bedrijven in de dancewereld. Met The Media Nanny zorgt Woldring ervoor dat haar jongens zowel online als offline shinen, ze vliegt daarvoor de hele wereld over, pendelt ook nog even tussen woonplaats Groningen en standplaats Amsterdam, geeft leiding aan zeventien man personeel, traint in de weekenden haar vier paarden, is moeder van zoontje Finn (4) én ze heeft mensen aangenomen in LA en Londen. Superkrachten misschien? Haar weg naar succes.
Right place, right time
‘De juiste timing’, zo verklaart Woldring haar wereldwijde succes. ‘Tijdens mijn studie Media en Entertainment Management (MEM) werkte ik bij het DJ-boekingskantoor Anna Agency. Als stagiair verzorgde ik daar o.a. de social media, dat toen net in opkomst was. De dancescene werd in die tijd ook professioneler en die twee ontwikkelingen kwamen samen. Het werd voor dj’s steeds belangrijker om op de voorgrond te treden en zichtbaar te zijn en ik kreeg meer en meer verzoeken om ze te helpen met hun pr en social media. Ik was op het juiste moment op de juiste plaats. Al snel werd het tijd voor een BTW-nummer en kon ik mijn eerste facturen de deur uit sturen.’
Kappertje pakken
Zes jaar na dato is The Media Nanny uitgegroeid tot het grootste pr-bureau in de dancesector. ‘We doen het wereldwijde pr-management voor artiesten, platenlabels en evenementen. Het stikt van de pr-bureaus, maar niet specifiek voor deze scene en ook niet wereldwijd opererend.’ Bij The Media Nanny adviseren ze de artiesten tot in de kleinste details en dat gaat 24 uur per dag door. ‘Sommige artiesten zijn al wat meer gevestigd, die hebben zelf al goed voor ogen hoe ze zich willen profileren. Andere, vaak jongere artiesten moeten het een en ander nog uitvogelen. Wij helpen ze om keuzes te maken. Naast het uitsturen van persberichten en het creëren van mooie persmomenten denken we ook mee op andere vlakken. Misschien moet je het op social media iets meer zus of zo doen en vergeet je niet om voor dat belangrijke interview nog even een kappertje te pakken?’
Privéjets en champagne
‘Van mediastrategie tot kledingkeuze, wij staan 24 uur per dag voor onze cliënten klaar. Om 6 uur ’s ochtends hebben we bijvoorbeeld al contact met de pers in Azië, ’s avonds laat doen we nog een conference call met Amerika en als het nodig is staan we tot vijf uur ’s nachts in een club op Ibiza. Die lange nachten vind ik het pittigst. Ik ben namelijk nooit echt van het uitgaan geweest, en nu sta ik ineens tot diep in de nacht tussen de partygangers om twee uur later weer in het vliegtuig naar huis te stappen.’ Maar dan wel in een privéjet met liters champagne aan boord, toch? ‘Haha, nou zo extreem is het ook weer niet, maar we worden goed verzorgd ja. Als ik met een artiest meevlieg, is dat soms in een privéjet of business class. En de hotels waar we logeren, dat zijn natuurlijk ook geen hostels waar je met vijf man op een kamer ligt. Maar eerlijk waar: als je in één week tijd in tien verschillende landen moet optreden is zo’n privéjet niet meer dan een efficiënt vervoersmiddel dat je zo snel mogelijk van a naar b brengt. En in die luxe hotelkamers breng je ook maar een paar uurtjes door, slapend welteverstaan.’
Martin Garrix
Voor de glamour moet je het niet doen in dit vak. ‘Wat mijn werk dan wél fantastisch maakt? Mijn team en mijn artiesten. Die zijn als familie voor me, voor hen ga ik door het vuur. Je moet in dit vak ook wel een beetje een pleaser zijn. Je hebt pas succes als de artiesten succes hebben. Om dat te bewerkstelligen moet je jezelf regelmatig op de tweede plaats zetten. Keihard werken om je artiest vervolgens tijdens de EMA’S te zien shinen op de rode loper, daar doe ik het voor!’ Ze doelt hier op haar grootste trots: Martin Garrix. De 20-jarige Martijn Gerard Garritsen maakte ooit muziek op zijn slaapkamer in Amstelveen. Inmiddels is de dj uitgegroeid tot een artiest van wereldformaat en kan hij net als goede vriend Justin Bieber niet meer over straat zonder te worden achtervolgd door een horde gillende meisjes. Laatst nog was hij te gast bij The Tonight Show van Jimmy Fallon, als eerste Nederlander ooit! Yep, Martin Garrix heeft het gemaakt.
De gunfactor Trots?
‘Als een pauw! Martijn is de droom van elke pr-manager: op je zestiende uit het niets een monsterhit scoren, daar smullen de media natuurlijk van. Wij waren er als bureau vanaf het begin bij, nog voor Animals. Toen ik hem voor het eerst ontmoette, hadden we meteen een klik en sindsdien zijn we een soort broer en zus. Het is zo’n bijzondere jongen! Martijn heeft een hele hoge gunfactor. Hij ziet er goed uit, is spontaan en oprecht, praat supergemakkelijk met de pers, is een natuurtalent op social media en hij werkt snoei- en snoeihard. Ik mag dan zijn Media Nanny zijn, ik heb geen kind aan hem.’
Fanmail
Niet alleen haar artiesten zijn flink aan het shinen, door haar succes achter de schermen, is José inmiddels ook een ster. Fans staan regelmatig voor haar kantoor op de Amsterdamse Leidsegracht om met haar op de foto te mogen. Ze krijgt fanmail van over de hele wereld. ‘Ik ontvang regelmatig mails van meiden die mij als een inspiratiebron zien. Zo’n ontzettende eer! Voor een nuchtere Groningse als ik is dat soms moeilijk te bevatten. Maar door die mailtjes sta ik af en toe ook weer even stil bij wat ik tot nu toe allemaal bereikt heb. Ik hoop dat ik, als vrouw in een wereld die helaas nog steeds door mannen gedomineerd wordt, het goeie voorbeeld geef. Want vrouwen horen ook thuis in deze industrie!’
Mister José José
wordt regelmatig geconfronteerd met het feit dat de dancescene niet altijd even geëmancipeerd is. ‘In het buitenland denken ze vaak dat ze te maken hebben met een Spanjaard die José heet. Dan hebben we een jaar met elkaar gemaild, ontmoeten we elkaar eindelijk in het echt en wordt me gevraagd: oh, you work for mister José? Ach, het vrouw zijn in deze branche heeft ook voordelen hoor. Alle media-aandacht die ik voor mijn bedrijf krijg bijvoorbeeld. Als ik een fantastisch lopend accountantskantoor had gehad, kreeg ik vast niet zoveel interviewaanvragen.’
Moeite met nee zeggen
Ze runt een uiterst succesvol bedrijf, is ook nog springruiter op hoog niveau en ze combineert dit alles met een gezinsleven. Is er ook nog iets wat deze powervrouw niet kan? ‘Die drang tot pleasen zit me soms wel in de weg. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend moeilijk om nee te zeggen. Dan word ik ’s avonds laat gebeld door een cliënt, of ik er nog even een persbericht uit kan sturen. Dat doe ik dan. Ook word ik regelmatig benaderd door artiesten die graag opgenomen willen worden in mijn pr stal. Super eervol natuurlijk, al die aanvragen. Maar ik kan moeilijk voor iedereen aan de slag. Tsja, wijs iemand maar eens af, dat is nooit leuk… Gelukkig heb ik nu een aantal mensen in dienst die het nee zeggen van me hebben overgenomen. Mijn broer bijvoorbeeld, die samen met mij alle zakelijke beslissingen neemt. Hij heeft bij een grote bank gewerkt en snapt die corporate kant van de bedrijfsvoering. We worden te groot om alles maar een beetje op gevoel te blijven doen.’
Er gaat niets boven Groningen
Waar gaat het nog heen met The Media Nanny? ‘Dance is zo veel meer dan feesten en drugs, het is serious business. Denk bijvoorbeeld aan een ING, partner van The Flying Dutch of een Heineken die allerlei EDM events sponsort. Wij gaan onze artiesten niet alleen meer koppelen aan media maar ook aan merken.’ Nóg meer werk dus. Dat gaat toch helemaal niet?! Superkrachten misschien? ‘Ik woon de ene helft van de week in de hoofdstad en de andere dagen in Groningen. Als ik alleen in Amsterdam zou wonen, zou ik iedere dag minstens twaalf uur werken en waarschijnlijk al lang zijn doorgedraaid. In Groningen heb ik mijn man, mijn zoontje en mijn paarden, die houden me sane.’