Lifestyle NWS Business Lady: Linda Botter
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Een aantal weken geleden was het de beurt aan Karlijn Visser. Deze week spraken wij met Linda Botter!
‘Crisis? So what!’
‘Het begon allemaal heel cliché aan de keukentafel. Mijn man leende me 1.000 euro waarvan ik een laptop en wat kantoorartikelen kon kopen. En toen ben ik gewoon begonnen met bellen en mailen.’ Met haar bedrijf MaisonPR verzorgt Linda Botter met haar businesspartner Melanie van Wijk en team de PR voor nationale en internationale beauty-, mode- en lifestylemerken. Het avontuur begon in 2011 en haar eerste klant was meteen een schot in de roos.
Dom Pérignon
‘Die eerste klant, ik herinner het me nog als de dag van gisteren. Ik had de toenmalige Brandmanager van Dom Pérignon aan de lijn die me zei: “maar Linda jij weet toch helemaal niets van champagne?!” “Geef me een uur en ik vertel je er alles over!” was mijn reactie. Een week later zaten we in Dauphine en na een gepassioneerde verhaal over vintage champagnes mocht ik voor dit topmerk aan de slag!’
Van Baerlestraat
Met Dom Pérignon als eerste klant volgden ook andere merken en wist ze de keukentafel al snel te verruilen voor een kantoortje in de Van Baerlestraat in Amsterdam Oud-Zuid. ‘Marianne Baars, directeur van de NewFysic afslankklinieken, zag iets in mij en had een mooi voorstel. Als ik haar zou adviseren omtrent hun PR, mocht ik een etage van één van haar panden betrekken. Het was maar klein, 50 m2, maar ik voelde me er de koning te rijk. Mijn eerste echte kantoor!’
Van PR-stagiair naar eigen baas
MaisonPR kwam zeker niet uit de lucht vallen. Na een studie Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam ging Linda aan de slag bij FuzzyShots PR (nu FS agency). Eerst als stagiair en daarna als medewerker. ‘Vanaf werkdag één wist ik meteen: PR is het mooiste vak dat er is! Van strategisch plannen tot creatief denken, in de PR-wereld is elke dag anders. Die onvoorspelbaarheid prikkelt je flexibiliteit en creativiteit. En laten we vooral niet vergeten dat je, als je het goed aanpakt, ook nog eens met de mooiste merken mag werken!’
Ondernemersbloed
Na een aantal jaar in de business begon het te kriebelen. ‘Ik kom uit een ondernemersgezin en ook mijn man is eigen baas. Ik heb van hen geleerd dat de beste ondernemer de ondernemer is die niet twijfelt. Heb je een goed idee, dan moet je er gewoon voor gaan. Ook als mensen in je omgeving beren op de weg zien. Crisis? So what! Bedenk wat het allerergste is wat je kan overkomen. Nou, dat valt eigenlijk altijd wel mee. Dus wat houdt je tegen?’
Bellen op de badkamer
Het kleine kantoor aan de Van Baerlestraat barstte na een paar maanden al uit haar voegen. ‘MaisonPR groeide als een gek! Binnen enkele maanden had ik zelfs een paar collega’s. Steeds meer journalisten kwamen die steile trap naar ons kantoortje op om onze showroom te bekijken. Vanwege ruimtegebrek voerden we onze telefoongesprekken in de badkamer. Het was allemaal behoorlijk houtje-touwtje maar dat had ook zijn charme. Sommige journalisten hebben het nog steeds over dat schattige kantoortje met dat prachtige uitzicht over het Museumplein.’
Een tweede geweten
In 2012, een jaar na de start, kwam mede-eigenaresse Melanie Van Wijk erbij. Linda en Melanie hadden elkaar een paar jaar daarvoor leren kennen via hun echtgenoten. Ze bleken allebei werkzaam in de PR en hadden meteen een klik. Linda: ‘Het is echt heerlijk om samen te kunnen werken met iemand die je perfect aanvult. Soms twijfel ik ergens over, maar door het aan haar voor te kunnen leggen, komen we altijd tot de beste oplossing. Melanie is een soort tweede geweten: we zijn heel anders, maar denken precies hetzelfde.’
Leren loslaten
Melanie bracht uit haar netwerk nog weer een paar nieuwe collega’s aan. Linda legt uit: ‘Niemand is overal goed in. De een is creatief, de ander commercieel. Dat is bij mij en Melanie ook zo. We hebben ontzettend veel aandacht besteed aan het samenstellen van een goed team. Tuurlijk, delegeren blijft moeilijk. Zeker als het je kindje is. Maar als je wilt groeien moet je leren loslaten en een club mensen met verschillende kwaliteiten om je heen verzamelen.’
De aanhouder wint
Met al die nieuwe werknemers werd het hoog tijd om een grotere kantoorruimte te betrekken. Er kwam een plekje vrij in het gebouw van de Koninklijke Asscher Diamant Maatschappij, in hartje Amsterdam. Perfect voor een PR-bureau dat zich op high end merken focust. Ook het klantenbestand groeide gestaag: Dom Pérignon, Hästens, Rémy Martin, Fossil, Australian, Samsonite, Jo Malone London, Escada, Estée Lauder, Specsavers, Breitling en Spijkers & Spijkers, zomaar een greep uit de merken die MaisonPR inmiddels in de portefeuille heeft. ‘Ons motto: al moeten we voor de deur liggen bij merk X, we houden het net zo lang vol tot ze in ieder geval onze presentatie hebben gezien. Al krijg je 9 keer een nee, het gaat om die 10de klant die ja zegt.’
Plezier
Linda en Melanie hebben vandaag de dag 19 werknemers, drie stagiaires en drie PR managers in België in hun team. ‘Ik denk dat de enige manier om een goede onderneming op te zetten is dat je plezier hebt in je werk. Wanneer je plezier hebt in je werk straal je dat ook uit naar je klanten en krijg je veel meer voor elkaar. En naast plezier is het ook gewoon keihard werken natuurlijk. PR is een 24/7 baan en als er nood aan de man is of er moet een deadline gehaald worden, moet je gewoon aan de bak. Soms een uur langer, soms een avond of een weekend langer. Ouderwets hard rennen voor de klant dus. Maar wel met een smile op je gezicht! Ik zeg in tijden van stress en deadlines altijd tegen mijn team: rustig doorademen, het wordt vanzelf een keer avond. Zo’n heerlijk relativerende uitspraak die ik ooit eens heb opgepikt bij een klant.’
Journalisten
Aan mooie merken geen gebrek, maar hoe weet MaisonPR die merken onder de aandacht van de media te brengen? ‘Journalisten krijgen vaak tientallen persberichten per dag. Je moet dus iets extra’s doen om je klanten op te laten vallen in die stroom van berichten. Zo moet je precies weten wat een journalist interessant vindt, net zoals je goed op de hoogte moet zijn van wat je klant doet en wat daar bijzonder aan is. Wij bedenken welke merken goed bij welk medium passen. Je stuurt geen dure fles champagne op naar de redactie van een tienerblad.’
Bloggers
Naast journalisten en celebrities werkt MaisonPR ook nauw samen met bloggers. ‘Een aantal jaren terug wilde ik een huidverzorgingsproduct voor mannen onder de aandacht brengen en vroeg ik mijn man: als jij informatie over crèmes wil, waar zoek jij dan? “Op het internet natuurlijk!” Ik ging googelen en kwam al snel uit op de site van beautyblogster Mascha van beautygloss.nl. Ze had een filmpje gemaakt over een bepaald product dat al meer dan 100.000 keer bekeken was. Bizar! Ik heb vervolgens contact met haar opgenomen om te vragen of ze meer beautyproducten wilde reviewen. Inmiddels is ze een van de grootste bloggers van Nederland.’
Practice what you preach!
Het begon allemaal aan de keukentafel maar MaisonPR is in 4 jaar tijd uitgegroeid tot een groot PR-bureau in hartje Amsterdam. Een absoluut succesverhaal dus. Heeft Linda nog tips voor andere ondernemers? ‘Alles wat je bedenkt, kun je gewoon doen. Niet lullen maar poetsen! Maar ook: Practice wat you preach. Oftewel: wees geen loodgieter met lekkende kranen.’
Ontspanning?
Ze rent van hot naar her en is 24/7 bereikbaar. Heeft ze nog een leven buiten MaisonPR? ‘De schaarse momenten die ik voor mezelf heb, deel ik het liefst met mijn man en andere grote passie: dieren. Ik heb tegenwoordig gelukkig al iets meer tijd voor mijn honden, katten en konijnen. Ook heb ik kortgeleden een eigen stichting opgezet, genaamd Houndation, waarmee ik Bulgaarse zwerfhonden een beter leven wil geven en de groei van het aantal zwerfhonden probeer tegen te gaan.’
Met hart en ziel
Een eigen bedrijf, een stichting, familie, vrienden, dieren, hoe houdt ze het vol? ‘Vooral in het eerste jaar heb ik op privégebied veel moeten laten. Het is absoluut pittig, maar ik doe wel het werk dat precies bij me past en waar ik me met hart en ziel voor in wil zetten. Dat is toch een droom?! Zo voelt het in ieder geval nog elke dag. Waar ik mezelf over vijf jaar zie? Ik bekijk alles liever per dag, dat houdt je flexibeler en dat schakelt sneller. Maar ik hoop dat ik me op een gegeven moment nog iets meer kan inzetten voor dierenproblematiek.’
Tekst: Sophie verschoor
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!