Lifestyle NWS Business Lady: Maira Evers

Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende, talentvolle en sophisticated business ladies over hun weg naar succes. Tijdens de vorige editie was het de beurt aan Jet van Nieuwkerk. Deze week spraken wij met Maira Evers!

Van de briljante viral rondom het nogal brute – maar gelukkig fictieve! – slavendrijverspel ‘Slavery the Game’ tot aan The Plant Agency, een modellenbureau voor planten, laat het maar aan Maira Evers over om buzz te creëren. In 2009 richtte ze The Gardeners op, de Calimero van de reclamewereld, zo zei ze toen. Maar met vaste klanten als Bloemenbureau Holland, easyJet, National Geographic, 24 Kitchen, Marktplaats, Demak’Up, Stichting het Vergeten Kind en Neutral speelt deze “Calimero” al een tijdje mee met de grote jongens. De weg naar succes?

Een businessplan en een flinke dosis lef

Met haar businessplan onder de arm stapte de zelfverzekerde Maira in 2009 binnen bij het Amsterdamse reclamebureau Being There. Ze had pas anderhalf jaar ervaring in de pr en de reclame maar ze geloofde heilig in haar idee. ‘In die tijd ging het bij reclames nog vooral om het zenden van een boodschap, maar ik merkte dat er steeds meer behoefte was aan tweerichtingsverkeer tussen merk en consument. In mijn businessplan pleitte ik voor een bureau dat mensen in beweging krijgt. Een bureau dat concepten bedenkt die journalisten, bloggers en consumenten uit zichzelf willen delen, omdat ze het sympathiek, leuk, bijzonder, ontroerend of grappig vinden.’

Harde klappen in de reclame

Haar timing leek belabberd. De crisis had net het hart van de Amsterdamse creatieve sector bereikt en er vielen harde klappen onder reclamemakers. ‘Maar het was juist dé tijd voor dit soort kleine online pr bureaus. Door de crisis werd er flink bezuinigd op de reclamebudgetten voor televisie en print. Maar wat nu als je content ontwikkelt waarmee mensen zich willen verbinden en die ze met liefde willen delen. Dan heb je niet altijd die enorm grote budgetten nodig.’

Modellenbureau voor planten

In al haar enthousiasme wist ze Being There te overtuigen om in haar te investeren en kreeg ze een werkplek in de Amsterdamse Vondelkerk. ‘Dat is 7,5 jaar geleden. Inmiddels ben ik zelf grootaandeelhouder en bezet ik met The Gardeners niet één maar bijna 15 werkplekken.’ Prijzen zijn er ook al gewonnen. De zilveren Esprix bijvoorbeeld voor ‘Slavery the Game’. ‘Op die campagne ben ik nog steeds ontzettend trots! De NTR vroeg ons om een zo groot mogelijke, jonge doelgroep te activeren om naar een televisieprogramma over de slavernij te kijken op Nederland 2. Een zender waar doorgaans niet veel jongeren op afstemmen. Wij hebben toen een zogenaamde videogame bedacht: ‘Slavery the Game’, waarin je als slavendrijver slaven kon kopen. De trailer voor deze game ging viral en werd wereldwijd opgepikt. Met als resultaat dat veel meer jonge kijkers dan verwacht afstemden op Nederland 2. Missie geslaagd! En onlangs nog haalden we de headlines met onze Plant Agency, het eerste modellenbureau voor planten. Een maand lang konden de topmodellen van The Plant Agency kosteloos geboekt worden door stylisten, redacteuren, fotografen en bloggers. Elke plant, van Beau (volledige naam: Beaucarnea) tot Cis (volledige naam: Narcis), kreeg haar eigen sedcard, net als bij een echt modellenbureau. RTL Boulevard, Qmusic, het NOS journaal, onze campagne stond volop in de spotlights. Daar doe je het natuurlijk voor!’

Hoe komt Maira ondanks alle concurrentie aan haar klanten?

Het stikt in Amsterdam van de creatieve bureaus, hoe komt Maira aan haar klanten? ‘De eerste klanten kwamen voornamelijk via Being There bij mij terecht. Dat is wel fijn van zo’n samenwerking met een gevestigd bureau, je kunt niet alleen gebruik maken van elkaars netwerk maar ook van elkaars kennis en kunde. Zowel voor ons als onze klanten een meerwaarde. In het begin pakte ik alles aan en zei ik overal ja op. Je moet wel. Inmiddels kan ik kritischer zijn.’

Let it go!

Niet alleen haar bureau is volwassen geworden, ook Maira heeft in die 7,5 jaar tijd een hoop geleerd over het ondernemerschap. ‘Delegeren bijvoorbeeld, man man man, wat vond ik dat moeilijk. Maar als het je kerntaak is om een bedrijf te runnen en nieuwe klanten te werven dan zal je toch echt moeten leren om wat zaken uit handen te geven. Ook op je team heeft dat loslaten een positief effect. Door medewerkers meer verantwoordelijkheid te geven, krijgen zij weer de kans om zich verder te ontwikkelen. Win-win dus, dat delegeren. Wel verdomde lastig hoor als het om je eigen kindje gaat. Maar alles kun je leren, ook ondernemen. Het is gewoon een kwestie van vlieguren maken.’

Zie kansen in je eigen tegenslagen

‘Laatst las ik dat je een bepaalde taak ongeveer 10.000 uur moet uitvoeren om er succesvol in te worden. Nou, die uren heb ik er wel opzitten. 60-urige werkweken waren in de eerste twee jaar eerder regel dan uitzondering. Als je gaat ondernemen is het naast keihard werken ook wel handig als je een beetje positief bent ingesteld. Ik zie overal kansen in en als iets niet lukt, dan probeer ik gewoon iets anders. Tot ik mijn doel heb bereikt. Dat doorzettingsvermogen heb ik van mijn vader. Hij heeft in een Jappenkamp gezeten, zijn huis is twee keer afgebrand en toch was zijn glas altijd half vol. Hij zei altijd: ‘It’s the power of positive thinking!’ Net als hij ben ik een go-getter en geen opgever. Een half jaar na de start van The Gardeners, raakte ik zwanger van de eerste. Super onhandig getimed. Maar ik ben er alleen maar harder door gaan knokken.’

Work-life balans

Ze heeft inmiddels ook een dochtertje. Hoe combineert ze dat gezinsleven met The Gardeners? ‘Kwestie van plannen en een beetje hulp. Zo doen we in het weekend alvast de boodschappen voor de hele week en hebben we een heeeele fijne oppasmoeder die ook af en toe kookt en de was doet. Het scheelt ook dat mijn vriend en ik allebei een dag thuis zijn bij de kinderen. Mijn vriend is aannemer. Hij begint ’s ochtends vroeg en daardoor is hij aan het einde van de middag al thuis met de kids. Daardoor kan ik ’s avonds wat langer doorwerken. Maar sinds de kinderen gaat het delegeren me steeds gemakkelijker af. Mijn werk is niet mijn alles meer, mijn privéleven is belangrijker.

Een dikke, vette wake-up call

Een paar jaar geleden was mijn work-life balans niet helemaal in verhouding. Ik was teveel met mijn werk bezig. Toen zei een vriendin tegen mij: ’Wat wil je straks eigenlijk op je grafsteen: ze was een fantastische ondernemer of ze was een fijne vriendin en een superlieve moeder?’ Een dikke, vette wake-up call. Ik sta nu ook niet meer alleen aan het roer bij The Gardeners, er zijn twee fantastische dames bijgekomen om de boel draaiende te houden (red. Kim Triesscheijn en Laura Snapper). In het weekend staat mijn werktelefoon zelfs glashard uit. Ik heb doordeweeks al genoeg lange werkdagen gedraaid, tijd voor mijn gezin. Binnenkort gaan we drie weken op vakantie naar Italië en hopelijk in het najaar nog een weekje naar Ibiza. Ook leuk: over tweeënhalf jaar willen we op wereldreis. Kortom: met die work-life balans zit het inmiddels wel snor!’

MAIRA_IMG_6678_DEF(3)

Tekst: Sophie Verschoor
Beeld:  Guy Offerman
Wil jij op de hoogte blijven van het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op TwitterFacebookInstagram en Pinterest!