Lifestyle NWS Business Lady: Sarah Lingg
Voor de rubriek Lifestyle NWS Business Lady interviewen wij een aantal inspirerende jonge, talentvolle en sophisticated Nederlandse business ladies over hun succesvolle eigen bedrijf. Van start tot toekomstvisie, we vragen hen het hemd van het lijf. Twee weken geleden was het de beurt aan Xelly Cabau van Kasbergen. Deze week spraken wij Sarah Lingg!
Alles wat Sarah Lingg aanraakt, verandert in bling
‘Ik heb weer zo’n hysterische week gehad!’ Never a dull moment met klanten als Leontien Borsato, Wendy van Dijk, Daphne Deckers, Nicolette van Dam, Faja Lourens, Quinty Trustfull en onze eigen Lifestyle NWS lady Danielle. Meet Sarah Lingg, founder & creative director van TOV Essentials, echtgenote, moeder en een graag geziene gast bij belangrijke events. Haar eerste sieraden lagen in een boetiekje in haar geboortestad Amsterdam, maar inmiddels heeft TOV Essentials Europa veroverd. ‘De volgende stap? Global success!’
Creëren
De liefde voor sieraden begon bij het juwelenkistje van haar moeder. ‘Als kind droeg ik haar sieraden het liefst allemaal tegelijk.’ Lachend: ‘Als je nu naar mijn armen en handen kijkt, is het nog steeds een mengelmoes van goud, rosé en zilver. Toen ik wat ouder was, struinde ik het Waterlooplein af op zoek naar een ketting en wat bedeltjes en daar maakte ik dan mijn eigen creatie van. Ik zette mijn creatieve ideeën in die tijd ook al op papier. Ik had altijd een kladblok, potlood en gum bij me. In essentie is wat ik nu doe hetzelfde.’
Ondanks die liefde voor creëren, heeft ze nooit een creatieve opleiding genoten. ‘Van huis uit werden de meer serieuze studies gestimuleerd. Ik heb dan ook keurig mijn Rechten studie afgemaakt. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Alle vrije uurtjes en bijbaantjes die ik had, stonden in het teken van mijn liefde voor mode en ontwerpen.’
Rijk gevoel
Zo maakte Sarah kostuums en decors voor het amateurtoneelgezelschap waar ze tijdens haar studie deel van uitmaakte en had ze een bijbaantje bij een luxe damesboetiek in Amsterdam. ‘Van mijn zuurverdiende centjes kocht ik daar mijn eerste designer schoenen. Het heerlijke gevoel dat ik had toen ik op negentienjarige leeftijd op die prachtige Sergio Rossi’s liep, vertaal ik nog steeds door naar de collectie van TOV Essentials. Vrouwen een rijk gevoel geven, dat is mijn missie.’
In datzelfde boetiekje in Amsterdam, verkocht ze ook haar eerste sieraden. ‘Toen het daar begon te lopen, ben ik met enigszins geveinsde zelfverzekerdheid bij andere boetiekjes binnengestapt. Hier ben ik en dit zijn mijn sieraden! Het hielp enorm dat ik al kon refereren naar dat eerste verkooppunt. Het ging ineens ontzettend hard.
VOC
Inmiddels staat deze leuke en enthousiaste autodidact aan het hoofd van een van de snelst groeiende sieradenmerken van Europa. Haar klanten zitten allang niet meer alleen in Amsterdam. ‘Maar die stad, de oorsprong van mijn succes, zal voor altijd aan mijn sieraden verbonden blijven. Het logo van TOV bijvoorbeeld is geïnspireerd op het logo van de VOC. De Amsterdamse VOC, opgericht in 1602, is een voorbeeld van excellent ondernemerschap. Hun logo is het oudste ter wereld en staat voor mij symbool voor innovatie en grenzeloos ondernemen. Het was de VOC die als eerste luxe goederen zoals peper en andere specerijen bereikbaar maakte voor het gewone volk. Dat doe ik met mijn sieraden ook. TOV staat voor betaalbare luxe. Met designdetails, ambacht, een mooie afwerking en een luxe verpakking krijg je hetzelfde rijke gevoel als bij de traditionele luxe modehuizen. Alleen dan voor een leukere prijs.’
Michael Lingg
Betaalbare luxe, daar had men in crisistijd wel oren naar. Na Amsterdam en de rest van Nederland veroverde TOV België, Duitsland, Portugal, Zweden enzovoort enzovoort. ‘Sinds 2008 is het met TOV in een stroomversnelling geraakt. En dat heb ik zeker ook te danken aan de visie, kennis en ervaring van mijn man Michael. Voordat hij zich in 2008 inkocht in TOV is hij directeur geweest van verschillende grote bedrijven als Signature jeans, Inwear/ Martinique en Wolford. Na zijn aantreden werd het productieproces een stuk efficiënter en zijn we ons op het buitenland gaan richten. En vanaf dat moment is de omzet ieder jaar verdubbeld. Ter illustratie: Het eerste jaar van onze samenwerking zaten we nog in mijn pandje van 250m2 in Amsterdam noord en hadden we een parttimer en stagiaire in dienst. Inmiddels hebben we een enorm bedrijfspand van 1400 m2 in het centrum van Amsterdam en worden we omringd door 25 fantastische werknemers.’
Inspiratie
Niet alleen de afzetmarkt werd met de komst van Michael een stuk groter, het assortiment groeide flink mee. Naast sieraden maken nu ook horloges, tassen en schoenen deel uit van de collectie. En die collectie wordt maar liefst vier keer per jaar vernieuwd.
‘Waar ik de inspiratie vandaan haal? Een belangrijke rode draad in de TOV ontwerpen zijn de grove schakels en de munten met het eigen logo. Die munten gebruikte ik al vanaf het moment dat ik als jonge ontwerpster startte en zul je in elke collectie terugvinden. Inspiratie voor nieuwe ontwerpen haal ik uit alles wat ik in mijn leven doe, ik heb dan ook nog altijd dat kladblok, een potlood en een gum bij me. Ik reis veel, ontmoet een hoop inspirerende mensen, kijk in bladen als Harper’s Bazaar, Vogue en InStyle. En ik word enorm gevoed door kunst. Kunst uit de Gouden Eeuw bijvoorbeeld of uit het Oude Egypte. Weet je wat zo bijzonder is? In 3000 voor Christus droeg men ook al prachtige voorwerpen die voor de versiering van het lichaam waren bestemd. Mijn ontwerpen zijn gebaseerd op iconische sieraden van vroeger met een sausje van nu.’
Iniziali
Haar nieuwste collectie: TOV Essentials Iniziali. Een collectie sieraden die je kunt personaliseren met je eigen initiaal, of dat van je geliefde. Armbanden en kettingen uit de reguliere TOV collectie zijn omgetoverd tot een nieuwe lijn, waarbij je zelf een letter kunt kiezen en deze door vakhanden kunt laten monteren aan het gekozen sieraad. ‘Hoe vaak stap jij naar binnen bij de juwelier? Die drempel is vaak hoog. Het gaat bij deze collectie niet alleen om een mooi sieraad maar ook om de beleving, de aandacht voor de klant in de vorm van maatwerk door een juwelier, zonder dat daar een onbetaalbaar prijskaartje aan hangt. Terwijl jij van een kop koffie of een glaasje wijn geniet, wordt de letter met de hand in de zetting geschroefd. Wel die luxe niet de hoge lasten. Want een gepersonaliseerde armband heb je al vanaf 69 euro.’
Geluk, succes en moederschap
Met meer dan 1000 verkooppunten in binnen- en buitenland, nieuwe contacten in de VS en plannen voor China en het Midden Oosten lijkt alles wat Sarah aanraakt letterlijk en figuurlijk in bling te veranderen. Hoe combineert ze dat zakelijke succes eigenlijk met het moederschap? ‘Mijn vierjarige zoon Miles weet niet beter dan dat ik veel werk en vaak naar het buitenland moet. In ons gezin draait het dan ook niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Ik sta om half zeven op om met Miles te spelen en een broodje te eten. Voor overdag hebben we een nanny. ‘s Avonds wordt zij door Michael of mij afgelost. We zorgen er altijd voor dat een van ons thuis is voor dat vaste bedritueel van knuffelen en voorlezen. Eventuele events in de avond bezoek ik pas als Miles slaapt. En ook in het weekend of op feestdagen staat quality time met mijn gezin centraal. Al dat zakelijke succes is natuurlijk niets waard als je het privé niet op orde hebt. Uiteindelijk is er geen standaard recept voor geluk, succes of het perfecte moederschap. Het enige wat je kunt doen is de beste versie van jezelf zijn en van het leven genieten!’