Look who’s back! De GMC Hummer, maar dan wel 100% elektrisch
De Hummer is wel de laatste van alle automodellen ooit die je terug zou verwachten. Maar het is toch echt zo; General Motors gaat het merk Hummer nieuw leven inblazen. Uiteraard niet met een beestachtige benzinemotor, maar met volledig elektrische aandrijving. En dan kunnen we de auto door een andere bril bekijken. De GMC Hummer EV als ‘Edition 1’ is een pick-up met meer dan 1000 pk, een bereik met volle accu van 560 kilometer en een sprint van 0 naar 100 km/h in 3 seconden. Zie het als een uitdager van de komende Tesla Cybertruck.
GMC heeft de Hummer EV al onthuld en de orderboeken geopend in de VS. Inschrijvers kunnen de Edition 1 in het najaar van 2021 op hun erf verwachten. De interesse is groot, binnen een uur was het beschikbare contingent al toegezegd. In de planning staan ook nog andere varianten van de Hummer EV één met 811 pk vermogen en een bereik van 480 kilometer (2022), één met 634 pk en 480 kilometer (2023) en één met 634 pk en 400 kilometer (2024).
De oude Hummer
Die oude Hummer was oorspronkelijk alleen bedoeld voor het Amerikaanse leger, maar al snel kwamen er ook burgerversies in de jaren 90 onder de naam Hummer H1, H2 en H3. De mastodonten waren uitermate populair in de VS, maar milieuonvriendelijk en daardoor prooi van activisten. General Motors besloot uiteindelijk in 2010 de productie te stoppen.
Buitenkant GMC Hummer
De GMC Hummer EV lijkt qua uiterlijk op zijn voorgangers met z’n hoekige vormen en grille. Buitenmaten heeft GM nog niet bekend gemaakt, maar de eerste beelden geven wel aan dat het weer om een giga grote bak gaat. De Hummer EV Edition 1 is een pick-up, maar het is te verwachten dat er ook gesloten versies gaan volgen. Het dak bestaat uit verwijderbare panelen, die op te bergen zijn in de kofferbak. Bij mooi weer is dat open rijden natuurlijk heerlijk. In ruw terrein kan de bestuurder het onderstel 15 centimeter hoger instellen voor een betere grondspeling.
Binnenkant GMC Hummer
Ook de binnenkant wordt gedomineerd door een hoekig design. Je moet er van houden, maar het is wel praktisch en overzichtelijk in ieder geval. Het dashboard is van een gigantische afmeting. Op het dashboard zijn twee losstaande displays gemonteerd, ééntje voor het digitale instrumentarium en ééntje als infotainmentscherm. Op dit laatste scherm kun je ook de beelden van de diverse camera’s laten zien, er is zelfs een camera onder de auto geplaatst om mogelijke obstakels onder de auto in beeld te brengen.
De aandrijving
De GMC Hummer EV Edition 1 heeft drie elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 1014 pk. Voldoende power om de pick-up in 3 seconden van stilstand naar 100 km/h met het launch control-systeem, dat grappig genoeg Watts to Freedom heet, te lanceren.
Op een volle batterijlading komt de GMC Hummer EV ruim 560 kilometer ver. Hij is lekker snel op te laden via een 800 Volt-systeem met maximaal 350 kW, waarbij hij in 10 minuten 160 kilometer aan bereik kan laden. Volgens GMC komen er later nog andere varianten van de Hummer EV op de markt. Eentje met 811 pk vermogen en een bereik van 480 kilometer (2022), ééntje met 634 pk en 480 kilometer (2023) en ééntje met 634 pk en 400 kilometer (2024).
De Hummer EV heeft vierwielbesturing met daarbij de mogelijkheid om de voor- en achterwielen dezelfde richting (diagonaal) uit sturen voor extra wendbaarheid. Dit heet de CrabWalk-functie.
Prijzen
In de Verenigde Staten kost de GMC Hummer EV Edition 1 omgerekend 95.000 euro. De later te volgen modellen zullen goedkoper zijn. Of de auto ook in Europa leverbaar wordt is nog niet bekend, maar als je er wel ééntje wil, dan is dat via het grijze importcircuit ongetwijfeld mogelijk.