Lotus Evija
Het is lang geleden dat Lotus met een nieuw model op de markt kwam, na de Elise, Exige en Evora is er nu eindelijk de Lotus Evija. En die nieuwe is wel even een “different cup of tea” dan die andere genoemde modellen. Met de Evija betreedt Lotus namelijk de wondere wereld van de hypercars. Het is een volledig elektrische, vierwielaangedreven auto, met vier elektromotoren die in totaal 2.000 pk leveren. Hiermee ga je bijvoorbeeld in 9 seconden naar een snelheid van 300 km/h. Lotus wil minimaal 1,7 miljoen pond (bijna 1,9 miljoen euro) incasseren voor een Evija. En díe prijs is dan natuurlijk nog wel exclusief belastingen…De Lotus Evija is het eerste model dat ontwikkeld is onder het bewind en met geld van het Chinese bedrijf Geely, die ook Volvo Cars in zijn bezit heeft.
Colin Chapman
De naam Lotus is voor altijd verbonden aan zijn oprichter, Colin Chapman. In 1948 werd de eerste Lotus gebouwd door deze ingenieur. Met een lening van 25 Engelse ponden van zijn verloofde richtte hij in 1952, in een garage naast de kroeg van zijn vader, het automerk Lotus Engineering op. Chapman zag kans om naast het sportwagenautomerk, met weinig eigen middelen ook een eigen Formule 1 renstal te beginnen. Met hulp van sponsors werd Lotus zeer succesvol in de Formule 1; in de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw werden 72 Grand Prix gewonnen resulterend in 7 kampioenschappen.
De buitenkant
Je kunt duidelijk zien dat Lotus zich met de Evija vooral heeft laten inspireren door de aerodynamica van raceauto’s. Het koetswerk is helemaal van koolstofvezel gemaakt en de auto weegt mede daardoor “maar” 1.680 kilo. Het 70 kWh accupakket ligt achter de voorstoelen en dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling over beide assen. De wielen zijn van lichtgewicht magnesium gemaakt, de banden zijn van Pirelli (Trofeo R). De auto ligt heel laag boven de weg, de bodemspeling is maar 10,5 centimeter, geen auto voor in de stad dus. De auto is ook maar 1,22 meter “hoog”. Instappen gaat via openslaande vlinderdeuren. Geen buitenspiegels, bij de voorschermen komen met het “starten” van de auto twee camera’s naar buiten die de beelden op een scherm in de cockpit projecteren. Ook bijzonder is het design van de achterkant, de beide dunne achterlichten zijn om enorme luchtkanalen gelegd.
De binnenkant
Het interieur van de Lotus is minimalistisch te noemen, ook hier is veel gebruik gemaakt van koolstofvezel. Tussen de beide racekuipen is een bedieningspaneel gemonteerd in de vorm van een soort ski-hellinkje met bedieningsknoppen. Er zijn vijf verschillende rij-modi; Range (voor een zo groot mogelijke actieradius), City (toch dus), Tour, Sport en Track. Een beetje Formule 1-achtig is het kleine rechthoekige stuurtje waarachter een compact digitaal scherm zichtbaar is.
De aandrijving
Lotus is van oorsprong bouwer van supersnelle racewagens met fossiele brandstofmotoren. Nou, wat snelheid betreft gaat de Lotus Evija met z’n elektrische aandrijving nog veel sneller; in minder dan 3 seconden naar de 100 km/h en dan 6 seconden later bereikt hij z’n topsnelheid van 340 km/u. Je zou als accessoire een drukharnas verwachten om de G-krachten, net zo als in straaljagers, de baas te kunnen. Het accupakket is volgens Lotus binnen 18 minuten tot 100% op te laden. Daarvoor heb je wel een 350 kW-laadpunt nodig. De Evija is ook geschikt om opgeladen te worden met 800 kW, dan zou “voltanken” in 9 minuten kunnen. Helaas bestaan die oplaadpunten nog niet. Het bereik met opgeladen accu’s is volgens Lotus zo’n 400 kilometer.
Lotus denkt zo’n 130 Evija exemplaren te kunnen verkopen. Ze worden helemaal met de hand gebouwd in het Engelse Hethel. Wil je er zeker van zijn dat ook bij jou een Lotus Evija op de oprijlaan komt te staan, dan moet je nu een aanbetaling van € 277.000 doen en dan komt alles goed in 2020…
Meer autonieuws? Check onze uitgebreide Lifestyle NWS autorubriek!
Wil jij op de hoogte blijven van al het laatste lifestyle nieuws en meekijken achter de schermen van de Lifestyle NWS redactie? Volg ons dan op Twitter, Facebook, Instagram en Pinterest!