Lynk & Co 01
De autofabrikant Lynk & Co is opgericht door Geely, de Chinese eigenaar van onder andere Volvo en Polestar. De fabriek staat in China, maar de techniek is vooral door Volvo ontwikkeld. Het hoofdkantoor van Lynk & Co staat dan ook in Zweden. Hoewel het merk pas vijf jaar geleden begonnen is, zijn er al 540.000 auto’s wereldwijd verkocht, vooral in China, en de verwachting van het management is dat over twee jaar al het miljoenste exemplaar verkocht zal zijn. In Nederland is alleen de Lynk & Co 01 te verkrijgen, maar binnenkort volgen meerdere types.
De Lynk & Co 01 is er alleen als plug-in hybride met een gecombineerde kracht van 261 pk waarbij zo’n 70 kilometer geheel elektrisch gereden kan worden met volle accu. De Lynk & Co 01 is een ruime SUV, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan.
Marketing Lynk & Co 01
Lynk & Co heeft een andere wijze van vermarkten van de 01. Het liefst heeft het merk dat je de auto huurt voor € 500 per maand met een maximum van 1.250 kilometer te rijden kilometers. Meer kilometers worden in rekening gebracht tegen 15 eurocent per kilometer. Je kunt iedere maand ook van het huurcontract af zonder kosten. Met behulp van een app van Lynk & Co kun je zelf de auto doorverhuren aan vrienden en/of buren tegen een zelf af te spreken tarief. Wil je ondanks dit aantrekkelijke aanbod de auto toch zelf kopen, dan geldt een vaste koopsom van €39.000. Je krijgt voor dit bedrag geen kale bak, maar een auto volgeladen met alle mogelijke accessoires en extra’s. De enige te verkrijgen optie is een trekhaak.
Geen eigen dealerorganisatie voor Lynk & Co, maar eigen winkels, de eerst geopende bevindt zich in Amsterdam. En het onderhoud vindt plaats bij de Volvodealers.
De buitenkant
De Lynk & Co 01 ziet er aantrekkelijk uit voor een SUV. Hij is in het echt groter dan hij op foto’s lijkt. Hij wordt in China gebouwd op de bodemplaat van de Volvo XC40. Je kunt de auto krijgen in alle lakkleuren die je wilt, als het maar blauw of zwart is. Een beetje zoals Ford het meer dan een eeuw gelden met z’n T-Ford deed dus. Vergeleken met z’n broertje, de Volvo XC40, is de 01 11,6 cm langer dan de XC40 en dat komt vooral de beenruimte voor achterpassagiers ten goede. Zoals al gezegd, de auto is volgeladen met extra’s zoals een elektrisch panorama dak, ledkoplampen, elektrisch bediende achterklep en dakrails in mat chroom. Opvallend zijn verlichting en de grote lichtmetalen velgen met blauwe kleuraccenten. Je opent de auto met de digitale sleutel in je smartphone, wat ook weer makkelijk is als je de auto deelt/doorverhuurt.
De binnenkant
Het interieur van de Lynk & Co 01 ziet er keurig verzorgd uit. Er is zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede materiaal, zo is bijvoorbeeld het bekledingsmateriaal van de stoelen gemaakt van gerecyclede visnetten. Er zijn twee displays gemonteerd, een 12,3 inch bestuurdersdisplay en een 12,7 inch middendisplay (touchscreen) voor audio, navigatie en connectiviteit (internet- en cloudtoegang). Het premium audio systeem van Infinity heeft 10 luidsprekers.
Grappig en handig is de ingebouwde camera voor het maken van selfies of als dashcam met opnamefunctie. De beelden worden direct naar je telefoon geüpload, klaar om te posten. Lynk & Co heeft het je makkelijk gemaakt, er valt niets extra te kiezen, alles zit erop en eraan: elektrisch verstelbare bestuurdersstoel inclusief geheugen, draadloze telefoonlader, verwarmde voorstoelen, meerkleurig interieurlicht, adaptieve cruise control, spraakinteractie (stemherkenning) met twee microfoons en parkeerhulp.
De aandrijving
De Lynk & Co 01 heeft hybride aandrijving: een 1.5 driecilinder turbomotor met 180 pk werkt samen met een elektromotor die 81 pk levert. In totaal dus 261 pk, voldoende om de auto in 7,9 seconden van stilstaand naar de 100 km/h te brengen en dan door naar z’n topsnelheid van 210 km/h. De accucapaciteit bedraagt 16,7 kWh, waardoor de theoretische elektrische range 70 km bedraagt. Desnoods is in 5 uur tijd de accu thuis opgeladen met 230 V.
Voor meer informatie over de Lynk & Co 01 kijk je op de website.